رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 309742

خلوصی آکار: ائتلاف ترکیه-ناتو نباید تضعیف شود

ساعت 24- در پی جنجال‌های اخیر، رئیس ارتش ترکیه اعلام کرد ائتلاف ترکیه با ناتو نباید تضعیف شود.

خلوصی آکار
div>

به گزارش خبرگزاری آناتولی، خلوصی آکار، رئیس ارتش ترکیه شنبه در نشست امنیت بین‌المللی هالیفکس در کانادا گفت: ناتو موفق‌ترین و اثرگذارترین سازمان نظامی است که در طول تاریخ وجود داشته است.

او افزود: اخیرا در یکی از مانورهای ناتو اتفاقی ناخوشایند و غیر قابل قبول رخ داد که ظاهرا کار یک فرد عضو فتو (سازمان مرتبط با فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا) بوده است. مقام‌های ناتو بسیار به موقع و مناسب پاسخ دادند. ما نباید اجازه دهیم که هیچکس ائتلاف و همبستگی ما را تضعیف کند.

پس از آنکه رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه جمعه گفت از نام او و تصویر کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه نوین به عنوان "هدف" در مانور ناتو استفاده شده است، دستور خروج نیروهای کشورش از یک مانور نظامی ناتو در نروژ را صادر کرد. در پی این حادثه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بیانیه‌ای کتبی از ترکیه و به صورت حضوری از ژنرال آکار در کانادا عذرخواهی کرد.

ژنرال آکار گفت، ترکیه یکی از کشورها با بالاترین شمار نیروها در ناتو است و این کشور از ۱۴ عملیات این ائتلاف در ۱۱ کشور مختلف حمایت می‌کند. رئیس ارتش ترکیه همچنین از متحدان ترکیه که برای پ‌ک‌ک و پ‌ی‌د سلاح تامین می‌کنند، انتقاد کرد.

او گفت: پ‌ک‌ک، پ‌ی‌د و ی‌پ‌گ فرقی با هم ندارند. کشورهای زیادی پ‌ک‌ک را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت می‌شناسند. ممکن است اسامی آنها متفاوت باشد اما هدف آنها یکی است. مایه تاسف است که می‌بینیم سازمان‌های تروریستی حین این درگیری مسلح می‌شوند. این مساله شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. برخی از متحدانمان با ی‌پ‌گ (یگان‌های مدافع خلق) وابسته به پ‌ک‌ک (حزب کارگردان کردستان ترکیه) همکاری دارند. این کشورها به‌رغم انتشار گزارش‌هایی از جرایم جنگی، باز هم از آنها حمایت می‌کنند. ناراحت کننده است که برخی از متحدانمان به پ‌ک‌ک و پ‌ی‌د (حزب اتحاد دموکراتیک) سلاح و مهمات می‌دهند. از این سلاح‌ها علیه شهروندان و سربازان ترکیه‌ای استفاده می‌شود.

ژنرال آکار همچنین درباره گزارش‌هایی مبنی بر حمایت آمریکا از توافقی که به داعش اجازه می‌دهد رقه سوریه را ترک کند تا راه برای پ‌ک‌ک و پ‌ی‌د برای گرفتن این شهر هموار شود، گفت: متاسفانه برخی از متحدانمان این توافق کثیف را که ی‌پ‌گ با داعش در رقه صورت داده، نادیده می‌گیرند. خروج تروریست‌های داعش از رقه با سلاح‌هایشان قابل تصور نیست.

این مقام ترکیه‌ای خاطرنشان کرد که کشورش تدابیر ضروری را در قبال "خطرات احتمالی" در عراق در مرحله پس از داعش اتخاذ کرده است.

وی افزود: در مرحله انتقال از نظام دو قطبی جهانی به نظام چند قطبی جهانی و تحولاتی که عرصه فناوری شاهد آن بوده است، سلاح‌های کشنده‌تری در جهان به وجود آمدند. این سلاح‌ها فقط در دست کشورها نیست بلکه به دست گروه‌هایی چون فتح الله گولن، داعش، القاعده، حزب کارگران کردستان، حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق کرد نیز افتاده است.

رئیس ارتش ترکیه همچنین گفت داعش ارتباطی با اسلام ندارد. او افزود: لطفا فراموش نکنید که داعش به کشورهای اسلامی هم حمله می‌کند و مسلمانان بیگناه را بدون ذره‌ای تردید می‌کشد. لطفا مسلمانان را با تروریست‌ها اشتباه نگیرید. مساله کلیدی این است که باید تحمل صفر در برابر تروریست‌ها داشته باشیم. به عنوان مثال، ما اخیرا شاهد حملات مرگباری در میانمار علیه مسلمانان روهینجایی بوده‌ایم. این مهاجمان بودایی هستند، با این وجود هیچکس به آنها به عنوان تروریست‌های بودایی اشاره نکرد.

ژنرال آکار در خاتمه سخنانش به اظهارات معروف اردوغان درباره اینکه جهان بزرگتر از تنها چند کشور انگشت‌شمار است، اشاره کرد. او گفت: همانطور که رئیس‌جمهور اردوغان درباره شورای امنیت می‌گوید، باید به خاطر داشته باشیم که جهان بزرگتر از تنها پنج کشور است. اولویت سازمان ملل متحد باید حفظ امنیت و ایمنی جهانی باشد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها