رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 309829

بهترین راه فرار از شایع‌ترین بیماری زنانه

ساعت 24- پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که بسیاری از خانم‌ها به دلایل مختلف از جمله کمبود کلسیم به آن مبتلا می‌شوند.

پوکی استخوان
style="text-align:justify">حووزه کیلینیک در نظر دارد مهم‌ترین مسائل بهداشتی و درمانی که خانم‌ها باید بدانند را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

پوکی استخوان یکی از بیماری‌های رایج در خانم‌ها است. این بیماری به عوامل مختلفی از جمله جنسیت، سن و نژاد افراد بستگی دارد. هرچه سن بالاتر رود احتمال مبتلا به این بیماری بیشتر می‌شود همچنین افراد سفید پوست و آسیایی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.


ریسک شکستگی به دلیل پوکی استخوان در افراد بالای ۵۰ سال شایع‌تر است و همچنین پوکی استخوان در خانم‌ها ۴۰ درصد و در آقایان ۱۲ درصد است.

رابطه کاهش سطح هورمون‌های زنانه و بیماری پوکی استخوان

هورمون‌های جنسی نقش مهمی در استحکام استخوان‌ها دارند. بنابراین هر عاملی از جمله یائسگی که باعث کم شدن این هورمون‌ها شود پوکی استخوان را تسریع می‌کند. هورمون‌های زنانه استروژن عاملی هستند که سبب تحریک و جذب کلسیم از روده‌ها می‌شود و پروژسترون مانع از اثر ترکیبات کورتون‌دار بر بدن می‌شود و ترکیب استخوان‌سازی را بیشتر می‌کند.

توده استخوانی در خانم‌ها به وضعیت سیکل‌های قاعدگی بستگی دارد. شروع زودرس قاعدگی باعث افزایش توده استخوانی و تاخیر آن موجب کاهش توده استخوانی می‌شود. پس کنترل سیکل‌های قاعدگی مرتب از ضروریات است؛ و به دلیل کم بودن توده استخوان و پدیده یائسگی پوکی استخوان در زنان بیشتر است.

کمبود کلسیم سبب بروزپوکی استخوان می‌شود

کمبود دائمی کلسیم نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارد. جذب کم کلسیم سبب کاهش تراکم استخوان و تحلیل اولیه استخوان و افزایش احتمال شکستگی می‌شود. شکستگی استخوان، خصوصا در ستون فقرات یا لگن، جدی‌ترین عوارض پوکی استخوان است.

مصرف میوه و سبزی فراوان و داشتن رژیم غذایی مناسب و سازگار با پوکی استخوان بسیار مهم است حتی اگر از داروهای شیمیایی هم استفاده نمی‌کنید مصرف هر روزه دوزه کلسیم را فراموش نکنید. میزان ویتامین دی روزانه خود را مصرف کنید. ویتامین دی به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیمی مصرفی را جذب کنید. بهترین منبع ویتامین دی نور طبیعی خورشید است. روزی ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضدآفتاب تنها چیزی است که نیاز دارید.


مواد غذایی مناسب برای درمان و جلوگیری پوکی استخوان

محصولات لبنی کم چرب مثل شیر بدون چربی و پنیر محلی کم چرب، تن ماهی ساردین همراه با استخوان، آب میوه‌ها و غذاهای که کلسیم زیادی دارند و سبزیجات برگ دار تیره، کلم بروکلی، غلات و آب میوه‌ها سرشار از ویتامین دی و ماهی آزاد را جهت درمان و جلوگیری از بیماری پوکی استخوان در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. سلامت استخوان شما به رژیم‌های غذایی مختلف حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف بستگی دارد. در هنگام مصرف میوه و سبزیجات، سعی کنید انواع مختلفی از آن‌ها را بخورید و روزانه ۸-۶ لیوان آب بنوشید

باید به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از مواد غذایی به تشدید بیماری پوکی استخوان کمک می‌کنند و برای جلوگیری از آن نوشیدنی‌های گاز دار و مواد کافئین دار را مصرف نکنید همچنین از غذاهای نمک دار که باعث می‌شود بدن شما کلسیم بیشتری را از دست بدهد بپرهیزید و از مصرف دخانیات به هر شکل (سیگار و قلیان) خودداری کنید.

ورزش مستمر و مناسب را در برنامه زندگی خود بگنجانید

اگر قادر به انجام انواع ورزش‌ها نیستید حداقل سه بار در هفته به مدت 20 الی 30 دقیقه پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی بهترین جایگزین برای انواع ورزش‌ها جهت جلوگیری از پوکی استخوان است.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها