رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 309902

شاخص های کلان اقتصاد همسایه ایران

با این ترکیه باید رقابت کنیم

ساعت24-ترکیه همسایه دیوار به دیوار ایران است و به رغم همه دشواریهای و فراز و نشیب ها ی سیاسی، اقتصاد ترکیه بر کسب و کار ایرانی ها و برچگونگی هزینه کرد درامد طبقه متوسط ایرانی که می خواهند به مسافرت خارجی بروند اثر مستقیم دارد. اگر ایران می خواهد با ترکیه دست کم در بازار داخلی خودش رقابت کند و بازار کالاهای مختلف مثل بازارپوشاک را از دست ندهد باید با کارکرد اقتصاد کلان ترکیه در سطح کلان آشنا باشد.

89787
به طور مثال مقایسه روند کاهنده نرخ تورم و انتظارات تورمی رو به بالا در ایران برخلاف رقابت پذیر کردن تولیدات ایرانی با کالاهای مشابه ترکیه است. گزارش حاضر نشان می دهد برخلاف سالهای قبل اکنون نهادهای بین المللی به اقتصاد ترکیه روی خوش نشان می دهند که معنایش سرمایه گذاری خارجی بیشتر در این کشور است. افزایش رشد اقتصادی ترکه نیز به معنای توسعه صادرات است که بخشی از آن به سوی ایران روانه خواهدشد. رشد اقتصادی ترکیه، تحت تأثیر بی ثباتیهای سیاسی در داخل و ناآرامیهای منطقهای، از 5.9 درصد در سال 2015به 3.1 درصد در سال 2016 کاهش یافت. در این سال همانند سال قبل تقاضای داخلی عامل پیشران رشد اقتصادی ترکیه بود، در حالی که صادرات این کشور متاثر از ضعف تقاضای خارجی و کودتای نظامی نافرجام19 ژوئیه، با رشد منفی مواجه شد.

در این سال، مخارج مصرفی دولت رشد قابل ملاحظه ای داشت، اما عدم قطعیتدر فضای کسبوکار و همچنین افزایش نرخ بیکاری، به ترتیب موجب کاهش رشد سرمایه گذاری و کاهش رشدمخارج مصرفی خانوار شد.در مقابل، عملکرد اقتصادی این کشور در نیمه نخست سال 2017 بهبود چشمگیری داشت و رشد بیش از 5 درصدرا نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کرد. صادرات مهمترین نیروی محرک اقتصاد ترکیه در نیمه نخست سال 2017 بود. رشد دورقمی صادرات در این کشور به واسطه بهبود اقتصادی حوزه اروپا و ارزش پایین لیر در برابر دلارموجب شد صادرات از مهمترین عوامل افزایش رشد اقتصادی ترکیه در شش ماه اول سال 2017 باشد.بی ثباتی های سیاسی و امنیتی در ترکیه، ارزش لیر را در نیمه دوم سال 2016 کاهش داد. کاهش ارزش لیر موجب افزایش فشارهای تورمی در اقتصاد این کشور شد که کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان را در پی داشت. اما ازابتدای سال یادشده ،با توجه به تضعیف دلار، ارزش لیر در برابر این ارز شروع به افزایش تدریجی کرد. افزایش تدریجی ارزش لیر به همراه ثبات نسبی آن موجب کاهش انتظارات تورمی و در نتیجه کاهش نرخ تورم در فصل دوم سال2017 شد
مهمترین تحولات اقتصادی
به گزارش ساعت 24 ، در سال 2016 ،تنشهای به وجود آمده میان ترکیه و روسیه و بعد از آن میان ترکیه و اتحادیه اروپا موجب کاهش شدید تعداد توریستها به این کشور شد. این موضوع سبب کاهش قابل توجه درآمدهای حاصل از صنعت توریسم و همچنین افزایش نرخ بیکاری بخصوص در شهرهای بزرگ توریستی این کشور از جمله استانبول و ازمیر شد. دراین سال، نرخ بیکاری ترکیه روند افزایشی داشت به طوریکه از 10.1 درصد در فصل اول سال 2017به11.9 درصد درفصل چهارم رسید. اما روند نرخ بیکاری در فصل اول و دوم سال آن سال به ترتیب برابر با 11.8 و .10.3 درصد بود.در واقع، آرامش نسبی به وجود آمده در فضای سیاسی ترکیه موجب کاهش نرخ بیکاری در شش ماهه نخست سال 2017 شد. عملکرد مطلوب اقتصاد ترکیه در نیمه اول سال جاری موجب شد صندوق بین ا لمللی پول پیش بینی رشد اقتصادی این کشور در سال 2017 را ا افزایش دهد. انتظار می رود بر خلاف سالهای اخیر تقاضای خارجی مهمترین نیروی پیشران اقتصاد این کشور در سالهای آینده باشد . پیش بینی میشود روند تدریجی افزایش لیر در برابر دلار همچنان ادامه داشته باشد که عامل مهمی برای کاهش انتظارات تورمی در ترکیه و در نتیجه کاهش نرخ تورم است. بانک مرکزی ترکیه نرخ تورم هدف را در سال 2017،معادل8.7درصد تعیین کرده و پیش بینی کرده است نرخ تورم در سال 2018 به 6.4 درصد برسد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها