رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 310197

موسسه صلح و اقتصاد منتشر کرد

گزارش جهانی تروریسم

ساعت 24- اگرچه طبق گزارش اخیر شاخص تروریسم جهانی خاورمیانه و شمال افریقا اصلی ترین و بزرگترین قربانی این بحران دنیای مدرن هستند. تروریسم یکی از بحران‌های امروز دنیا است و نگرانی در مورد حملات تروریستی و تبعات منفی آن روی سلامت افراد و اقتصاد کشور در تمامی دنیا مشاهده می‌شود.

65643
r /> طبق این گزارش که توسط موسسه صلح و اقتصاد تهیه شده است و ۱۶۳ کشور دنیا مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، برای دومین سال متوالی شمار جان‌باختگان حملات تروریستی در دنیا کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۶ میلادی شمار جان‌باختگان حملات تروریستی در دنیا نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۲ درصد کمتر بود که معادل ۶۸۲۷ نفر است و دلیل اصلی آن تنزل شمار قربانیان در کشورهای عراق و سوریه و افغانستان و پاکستان و نیجریه است. بیشترین کاهش شمار قربانیان در بازه یک ساله مورد بررسی در کشور نیجریه و در نتیجه کنترل درگیری ها در بوکوحرام مشاهده شده است . سال ۲۰۱۴ به عنوان سالی که بیشترین تعداد حملات تروریستی و مرگبارترین آنها در دنیا اتفاق افتاده است، شناخته شد. در این سال هزینه ناشی از حملات تروریستی به اقتصاد دنیا بیش از ۹۰ میلیارد دلار امریکا بود .

داعش عامل اصلی افزایش حملات تروریستی در دنیا است
در سال گذشته حملات گروه داعش در دنیا ۵۰ درصد بیش از سال قبل از آن جان مردم را گرفت و در مجموع شمار جان‌باختگان به ۹ هزار نفر رسید. بیشترین شمار قربانیان در کشور عراق بودند که مبارزه با داعش برای این کشور باعث شد تا هزینه ای معادل ۲۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور به اقتصاد عراق تحمیل شود ولی موفقیت چندانی در این مبارزه حاصل نشد.
‌داعش عامل اصلی حملات تروریستی در کشورهای صنعتی هم بود . در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی شمار حملات داعش در کشورهای صنعتی ۶۷ درصد رشد کرد و شمار جان‌باختگان در کشورهای صنعتی با رشد ۶۰۰ درصدی همراه بود. مطالعات نشان می‌دهد تعداد حملات داعش در کشورهای صنعتی زیاد نبود ولی هر یک از این حملات باعث مرگ شمار زیادی از مردم شد .مرگبارترین حملات داعش در کشورهای صنعتی را می‌توان حمله نوامبر سال ۲۰۱۵ در پاریس دانست که در جریان این حمله تروریستی ۱۳۷ نفر جان خود را از دست دادند، سپس حمله در نیس، شهر توریستی فرانسه که باعث مرگ ۸۷ نفر شد و حمله به کلوپ شبانه ای در اورلاندو در فلوریدای امریکا که باعث مرگ ۵۰ نفر شد.
بی ثباتی سیاسی و جنگ دو عامل اصلی افزایش احتمال حملات تروریستی معرفی شده است .آمار نشان می‌دهد ۹۰ درصد حملات تروریستی در کشورهایی انجام شد که یا درگیر جنگ بوده‌اند و یا معضلات و درگیری‌های داخلی داشتند و دولت مرکزی آنها از اقتدار سیاسی کافی برخوردار نبوده است. به همین دلیل دوری گزیدن از درگیری و حفظ ثبات و قدرت دولت مرکزی اصلی ترین عامل ایجاد صلح در کشورها معرفی شده است.

شاخص چگونه تعیین شد
معیاری که برای مقایسه کشورها توسط موسسه اقتصاد و صلح تهیه شده است شاخص جهانی تروریسم است که برای تهیه آن فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شده اس . از جمله این فاکتورها می توان به تعداد حملات تروریستی ، شمار جان باختگان در جریان این حملات ، شمار خودکشی ها، واردات سلاح، بی ثباتی سیاسی، دسترسی مردم عادی به سلاح، روابط با کشورهای همسایه و هزینه های نظامی اشاره کرد. بر مبنای این فاکتورها کشورها به پنج رده تقسیم می شوند که سطح عالی صلح، سطح بالای صلح، سطح متوسط صلح، سطح پایین صلح و سطح بسیار پایین صلح است . ایران در رده سطح متوسط صلح است و در میان ۱۶۳ کشور دنیا جایگاه ۱۲۹ را به خود اختصاص داده است .کشورهای تایلند ، عمان، تاجیکستان، ازبکستان ، امریکا و برزیل هم در همین سطح قرار دارند. بالاترین میزان شاخص در کشورسوریه مشاهده می شود به این معنا که کمترین سطح صلح در این کشور وجود دارد . در مقابل بالاترین سطح صلح در کشورهای ایسلند ، سوییس، اتریش ، استرالیا و کانادا مشاهده می شود.
روسیه در میان ۱۶۳ کشور دنیا جایگاه ۱۵۳ را دارد و در میان کشورهایی با شاخص تروریسم بالا و سطح صلح بسیار پایین جای گرفته است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها