رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 310360

خنده‏ های تلخ ؛پس لرزه ‏های اخلاقی زلزله در زمین هنرمندان

ساعت 24-بانی فیلم، گروه سینمای ایران: با گذشت یک هفته از وقوع زلزله مرگبار استان کرمانشاه که طبق آمار بیش از دویست پس لرزه در پی داشته است،تبعات این اتفاق به نوعی دیگر در جریان واکنش های چهره های شناخته شده جامعه و به اصطلاح سلبریتی ها نیز در مواجهه با این رخداد طبیعی مصداق همان پس لرزه ها بود.

52
در نخستین ساعات انتشار خبر زلزله کرمانشاه و درگذشت و مجروح شدن بسیاری از هموطنانمان در منطقه هایازگله، سرپل ذهاب و …،هنرمندان زیادی وارد گود شدند و اغلب رفتارهای متفاوتی را در پیش گرفتند.برخی ترجیح دادند با انتخاب آسانترین مسیر،از طریق شبکه های اجتماعی صرفا به ابراز همدردی و تسلیت گویی های صرف بسنده کنند.

شماری دیگر در کنار اتخاذ همین شیوه،لب اعتراض گشودند و با کلیدواژه های «مسکن مهر» و «دولتمردان مقصر» در کسوت اپوزیسون جلوه کنند،ولی خبری از کمکهای همین گروه به زلزله زدگان منتشر نشد!
دسته ای دیگر اما آستینها را بالا زدند و به مناطق حادثه دیده رفتند و یا در زمره متولیان جمع آوری کمکهای مردمی و مشوقان به ارسال این دست اجناس از طرق مختلف،شمعی در تاریکی روشن کنند.
در این بین برخی هم اگرچه در تقسیم بندی مذکور در یکی از سه دسته پیش گفته جای گرفتند،اما با رفتارهای نامتعارف و گافهای اخلاقی که دادند،خود را در معرض قضاوتهای مردم و کاربران معترض در جامعه و فضای مجازی قرار دادند.آنچه می آید مروری بر عملکرد این گروه آخر است.
 نوید محمدزاده و سلفی نابجا
نویدمحمدزاده به عنوان یکی از بازیگران محبوبی که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام و مصاحبه هایش بر قومیت کرد خود تاکید ویژه ای دارد، در جریان زلزله ای که برای همشهریانش رخ داد، شاید بیشتر توی چشم بود و احتمالا خیلی از طرفداران و همزبانانش منتظر واکنش او بودند. او البته در جریان وقوع زلزله در ایران حضور نداشت، ولی با انتشار پیامی ویدئویی ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره فیلم «براتسیلاوا» که برای دومین بار او را به عنوان برنده جایزه بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی معرفی می‌کنند، جایزه‌ش را به بازماندگان زلزله ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه تقدیم کرد. حرکتی قابل تقدیر که در ادامه با ارائه شماره کارت از سوی او در فضای مجازی برای ارسال مبالغ نقدی، شکل جدی تری نیز به خود گرفت.بازیگر «خفگی» با انتشار ویدئویی که در آن طعنه ای نیز به صحبتهای مطرح شده در تلویزیون مبنی بر نداشتن انتظار زیاد از دولت زده شده بود، از مردم خواست کمکهای خود را به شماره حسابش واریز کنند و در ویدئوی دیگری با نمایش تصاویر اجناس فرستاده شده، لب به تشکر گشود.تا اینجای کار قابل تحسین بود اما ماجرا از جایی بد شد که تصویر سلفی او با ممیکی نامناسب در کنار پیرمردی زلزله زده منتشر شد.تا جایی که سایت اصولگرای صراط درباره آن نوشت: «نوید محمد زاده بازیگر سینما که به همراه یک خانم به کرمانشاه رفته بود، پس از حضوری کوتاه در مناطق زلزله زده و انداختن تصاویر یادگاری و سلفی با مردم مصیبت زده، به تهران بازگشت تا برای حضور در یک جشنواره به استرالیا سفر کند. این بازیگر سینماگر که در پوشیدن لباسهای عجیب و غریب و خودنمایی و بیان اظهارات جنجالی معروف است، انگیزه خود را از سفر به کرمانشاه اینگونه بیان کرد که به این سفر آمده تا بعدا نگویند او به کرمانشاه نرفت! وی به همراه دختری که همراهش بود، با یکی از پیرمردهای زلزله زده که به شدت از این مصیبت غم زده بود سلفی گرفته و در شبکه های اجتماعی پخش کرده است».
جوان همراه این بازیگر در تصویر برادرش امید است و آن پیرمرد هم از جمله آسیب دیدگان زلزله بود که پس دادن چادر پس از بازسازی خانه اش در روزهای گذشته خبرساز شده بود. وی گفته بود:«پنج خانواده‌ایم هیچی نداریم، دو چادر بهمون بدید، امضا میدم هر وقت رفتیم خونه هامون،این وضعیت که تمام شد برشون گردونیم».
محمدزاده هر چند برای او چادری فراهم کرد، اما لبخندش در این عکس به قول بعضی هرچه رشته بود را پنبه کرد و مورد اعتراض خیلی از مردم قرار گرفت.
 رامبد جوان و انتقادی که از «آدمهای بی مسئولیت» کرد
رامبد جوان هرچند در این چند سال اخیر از طریق برنامه «خندوانه» بانی کمکهای انساندوستانه زیادی بوده،در جریان وقوع زلزله کرمانشاه در کانادا بود.او در اینستاگرام خود در ویدئویی ضمن تسلیت،گفت که همراه همسرش بابت حضور فیلم «نگار» در جشنواره سینه ایران در تورنتو حضور دارد.او در پایان این ویدئو این طور انتقاد کرد که :«نمی دانم آدمهای بی مسئولیت کی قرار است در ایران جواب پس دهند».
اینکه نفس حضور او در تورنتو که از سوی برخی کاربران به عنوان یک تفریح گران تلقی و مورد سوال واقع شد به کنار،برخی هم از این انتقاد کردند که او چرا دوباره تبلیغ اسپانسر برنامه خود را برای کمک به زلزله زدگان کرده است.
رامبد جوان در عین تمجیدهایی که از سوی کاربرانش بابت این انتقاد خود و انتشار ویدئوها و پستهای حمایتی بعدی از زلزله زدگان گرفت،آماج نقدهایی هم شد که او را بابت حضور در کانادا نکوهش کردند و به تبلیغ حامی مالی برنامه اش تاختند. روزنامه کیهان هم در این باره در کنایه به جوان نوشت:«رامبد جوان البته نگفت از تورنتو کدوم آدم بی‌مسئولیت را دیده و عصبانی شده چون اینجا سربازی داریم که ۴۸ ساعت از زیر آوار جنازه در میاورده!».
 محسن تنابنده و یک لفظ غیرمحترمانه
«نمیخواد کاخ سفید را طویله کنید! پاسخگوی طویله هایی که به جای خانه برای مردم ساختید باشید!» این جمله ای بود که محسن تنابنده در بدو انتشار اخبار زلزله در اینستاگرام خود و روی تصویری از حادثه منتشر کرد.
انتخاب لفظ تند طویله در توصیف مسکن مهر طبعا بسیار برخورنده تلقی شد.کمتر کسی هم به تنابنده به خاطر عصبانیتش به نفع زلزله زدگان در انتخاب این تعبیر حق داد. همین شد که او دیروز در پست دیگری دوباره ناچار به توضیح شود و بنویسد: «سلام و عرض تسلیت مجدد. چند روز پیش و در پی حادثه ناگوار اقلیم دلیران کرمانشاهان پستی منتشر کردم که دلواپسان کج اندیش به جای جان کلام تعابیری از آن استنتاج کردند که به هـیچ وجه مورد نظر من نبوده و بافته ذهن مسموم خودشان است. همچنین جمله معترضه من جانبداری از هیچ دولتی نیست نه بر مسندان نشینان قبلی نه فعلی؛ بلکه این جان و مال وناموس ملتم است که از هر دولتی برایم مهمتر است ومشکل اینجاست که حراست از این مهم به عهده دولتهاست.نقد من به مسکن مهر نقد سازه اش نقد نظارت است وگرنه، ایده مسکن مهر از مبنا فکری بکر بودالبت چنانچه اصولی پیش میرفت. سخن کوتاه. عذر مرا بپذیرید اگر فرصت طلبان به قصد نیل به مقصود سیاسی شان خاطر خطیرتان را مکدر کردند وعبارت بنده را با ترجمان خودشان تحویلتان دادند. (در ضمن جمله ای که در عکس بالا پشت بسیجی نوشته شده در پست من مورد استفاده قرارگرفت نه جمله جایگزین نکبتان فرصت طلب)».
 آناهیتا همتی و یک تشکر عجیب
آناهیتا همتی دیگر بازیگری بود که بابت یک تشکر عجیب مورد انتقاد واقع شد. افکارنیوز در این باره نوشت:«…در این بین آناهیتا همتی اما پیامی منتشر کرده است که دست کمی از خبر مرگ گربه هانیه توسلی ندارد!این بازیگر سینما و تلویزیون به جای تشکر از امدادگران داوطلبی که در حال کمک رسانی شبانه روزی به زلزله زدگان هستند، در اقدامی شگفت انگیز استوری اینستاگرام خود را به سگ های آموزش دیده اختصاص داد و آن‌ها را قهرمانان واقعی خواند.همتی خطاب به این موجودات نوشت: قهرمانان واقعی شمایید… تاریک اندیش نباشیم».
شاید اگر این کم سلیقگی در ارسال پیام تسلیت نبود،کسی خرده زیادی از همتی نمی گرفت.
 خانه سینما و یک سفر کم خاصیت؟!
«حضور گروهی از سینماگران در کرمانشاه، سرپل ذهاب و روستاهای آسیب دیده پیش از آنکه کمکی به مردم کرده باشد، به خود ما یادآوری می‌کند ‌که چقدر این دیدن‌ها و حضورها می تواند خود ما را متوجه وجوه مسولیت‌پذیریمان کند و امیدوارم که اولا دیگر شاهد چنین رخدادهای تلخی دیگر نباشیم و اگر خدا نکرده دوباره شاهد چنین اتفاقات تلخی بودیم با یک سازماندهی بهتر و مناسب‌تر و استفاده از تجربیات گذشته تا جایی که میتوانیم در کنار آسیب دیدگانی باشیم که نسبت به هنرمندانشان و خانواده سینما لطف بی پایانی دارند و باید در مقابل این لطف بی پایان حتما نسبت به انجام مسولیت‌های اجتماعی خودمان در حد امکان تلاش کنیم».
اینها جملاتی بود که منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در توصیف سفر خود و گروهی از سینماگران به مناطق زلزله زده مطرح کرد.تعابیری که در واقع تاکیدی ناخواسته بر نمایشی و کم خاصیت بودن این سفر ارزیابی شد و منتقدان انفعال خانه سینما را در ساماندهی و مهندسی کمکهای مردم از طریق هنرمندان و سینماگران در موضع برتر قرار داد.خانه سینما پیش از آن هم دو روز پس از وقوع زلزله در بیانیه هایی که ادبیاتی شعارگونه داشت،تلاش کرده بود خود را در جریان این حادثه فعال و موثر جلوه دهد.اطلاعیه هایی که کاملا بی اثر بودند؛مثل همین سفر اخیر که خانه سینما بانی اش بود!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها