رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 310482

تصمیمات شورا برای زلزله احتمالی در تهران

ساعت 24- تمام غم و نگرانی که حالا برای زلزله کرمانشاه هست اما احتمال وقوع زلزله در تهران را گوشزد می‌کند، زلزله‌ای که کابوس تهران است و به قول رئیس شورای شهر در تهران حتمی است.

روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: تمام غم و نگرانی که حالا برای زلزله کرمانشاه هست اما احتمال وقوع زلزله در تهران را گوشزد می‌کند، زلزله‌ای که کابوس تهران است و به قول رئیس شورای شهر در تهران حتمی است.

این را نه فقط رئیس شورا که تاکنون خیلی‌ها گفته‌اند و یک‌بار دیگر هم از سوی محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «شهروند» تکرار شد. او البته اینطور حرف‌های خود را شروع کرد: «خدا نکند که تهران زلزله بیاید، چون وسعت و عمق تخریب آنچنان گسترده خواهد بود که تصور آن هم برای ما سخت است. تهران گسل‌های زلزله زیادی دارد که وقوع زلزله در آن را حتمی می‌کند، آن هم در شرایطی که زیرساخت‌های این شهر دچار مشکل قابل ‌توجهی است. ما کانال‌های تاسیسات شهری نداریم، به‌طوری که تمام شبکه‌های توزیع نیروی ما به صورت سنتی، دفنی است که سیستم را آسیب‌پذیر می‌کند.
از سوی دیگر، میزان بافت فرسوده در تهران با بیش از سه‌هزار و ٧٠٠ هکتار بسیار گسترده است و در کنار آن هم ١٤‌هزار هکتار بافت ناپایدار وجود دارد.» سالاری درباره ساختمان‌هایی توضیح داد که تا ٢٠‌سال قبل بدون ایمنی ساخته شده‌اند، چون در آن زمان مقررات ملی ساختمان نداشتیم: «بعد از تصویب و ابلاغ مقررات ملی ساختمان هم البته در بسیاری از ساختمان‌ها این مقررات اعمال نشد، بنابراین فضای کالبدی شهر تهران مبتنی بر رعایت‌نکردن اصول و قواعد فنی و شهرسازی و معماری است.»
این یک سوی ماجراست و طرف دیگر هم وضعیت نامتوازن مدیریت بحران تهران است که شرایط را سخت‌تر می‌کند: «مدیریت بحران در تهران در حوزه آموزش مردم، در حوزه ایجاد زیرساخت‌های لازم، تجهیزات مورد نیاز و ایجاد هماهنگی‌ها مشکل جدی دارد. وقتی حادثه پلاسکو در تهران همه ظرفیت مدیریت بحران شهر تهران و حتی سایر سازمان‌ها را در یک‌جا جمع می‌کند اما باز هم مشکل هست، ببینید اگر در یک مقیاس بزرگتر در گستره شهر تهران اتفاق بیفتد، وضعیت به چه شکلی خواهد شد؟ با آن همه حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی.» سالاری در ادامه این حرف‌هایش توضیحاتی هم درباره استان‌های معین تهران هم داد: «شهرهای اقماری اطرف تهران که سکونتگاه‌های غیررسمی‌اند و حتی زیرساخت‌های لازم برای اداره معمولی شهر و روستای خود را هم ندارند. این شهرها بیشتر خدمات خود را از تهران می‌گیرند و اگر مشکلی هم پیش بیاید، نمی‌توانند نقش معین را ایفا کنند. استان‌های همجوار ما مثل البرز هم که نزدیک تهران است و اگر اتفاقی پیش بیاید، آن‌جا هم تحت‌تاثیر تهران قرار می‌گیرد و چه بسا وضعیتش بسیار بدتر از تهران است.»
رئیس کمیسیون شهرسازی این را هم گفت که استان‌های قزوین، سمنان، مازندران، گیلان و قم هم که با فاصله زیادی می‌توانند به‌عنوان استان معین نقش ایفا کنند: «در این شهرها توانایی برای مدیریت بحران تهران نیست و ظرفیت آنها در حوزه مدیریت بحران و ایفای نقش معین برای تهران بسیار محدود است.» او در نهایت توجه به مدیریت بحران، احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده، ایجاد کانال‌های تاسیسات شهری و ایجاد فضاهایی که در هنگام بحران به درد مسئولان مدیریت بحران بخورد، مهمترین اولویت‌های شهر تهران در برابر بحران را نام برد
استان‌های قم، البرز، مرکزی، گلستان، سمنان و مازندران از سال‌های گذشته به‌عنوان استان‌های معین تهران معرفی شده‌اند. ناهید خداکرمی، عضو دیگری از شوراست که البته در گفت‌وگو با «شهروند» ایده دیگری درباره استان‌های معین دارد: «باید برای هر بخش تهران یک یا دو استان معین درنظر گرفته شود. در داخل تهران هم هر منطقه‌ای مسئول و معین منطقه دیگری باشد و نقش هر محله‌ای هم مشخص شود.» او معتقد است، تکلیف سازمان‌های مردم‌نهاد هم باید مشخص باشد و اینکه در این مواقع چگونه کمک‌ها را به آسیب‌دیدگان برسانند: «باید فضاهایی که برای امدادونجات در برنامه ٥ساله شهرداری در نظر گرفته شده است، هرچه سریع‌تر تخلیه شود: «در زمینه نیروی انسانی به دانش روز دنیا نیاز داریم. ما برای فوتبال شهامت آن را داریم که مربی خارجی بگیریم، چون می‌گوییم علم آن را نداریم یا مثلا از تجهیزات روز دنیا استفاده می‌کنیم اما در بحث مهمی مثل مدیریت بحران با آزمون و خطا مدیر انتخاب می‌کنیم،
این در حالی است که مدیران ما هم باید در کلاس «آ» باشند و مشخص شود که چه مهارتی برای ساماندهی مدیریت بحران دارند.» خداکرمی این را هم گفت که در این زمینه نیاز داریم به‌ صورت جدی به این بحث ورود کنیم، چون تنها هم وظیفه شهرداری و شورا نیست و همه سازمان‌ها باید به صورت یکپارچه در این حوزه تلاش کنند: «باید از آرامش قبل از طوفان خارج شویم. تجهیزات باید تقسیم شود و به ویژه در استان‌های معین هم تجهیزاتی که نیاز هست را تامین کنیم؛ ‌تجهیزاتی که متناسب با تجهیزات روز دنیاست. کشور ما حادثه‌خیز و زلزله‌خیز است، بنابراین فرقی نمی‌کند تجهیزات در تهران باشد یا ازگله و در این زمینه باید به‌طور یکپارچه عمل کنیم.» این عضو شورا معتقد است که در ساختار مدیریت بحران شهر تهران هم باید دانش و به‌روزسازی مورد توجه قرار گیرد تا اگر لازم باشد، در سطح بین‌المللی آموزش ببینند یا از افراد متخصصی که در خارج از کشور هستند، به کار گرفته شوند
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها