رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 311051

بن سلمان به دنبال ایجاد ائتلاف ضدایرانی با حمایت ترامپ است/ناکامی ریاض در تشکیل جبهه‌ای واحد علیه تهران

ساعت 24-روزنامه‌نگار نیویورک‌ تایمز گزارشی از گفتگوی خود با ولیعهد عربستان را منتشر کرد.

025

روزنامه‌نگار آمریکایی پس از گفتگو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، گزارشی را از دیدگاه کلی بن سلمان درباره جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد.

فریدمن در گزارش خود تصریح می کند: به نظر می رسد دیدگاه کلی بن سلمان این است که سعودی ها و متحدان عربی شان، با حمایت دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به آرامی سرگرم ایجاد یک ائتلاف برای مقابله با ایران هستند.

فریدمن در بخشی از گزارش خود از مصاحبه اش با محمد بن سلمان، با ابراز تردید درباره این دیدگاه ولیعهد عربستان نوشت: ناهنجاری روابط و خصومت در میان کشورهای سنی عربی، به طور کلی تاکنون مانع از تشکیل جبهه ای متحد شده است و به همین دلیل است که ایران هم اکنون به طور غیرمستقیم بر پایتخت های چهار کشور عربی -دمشق، صنعا، بغداد، و بیروت- کنترل دارد.

بن سلمان در گفتگو با خبرنگار نیویورک تایمز، در ادامه فرافکنی این روزهای سران رژیم آل سعود، اتهامات واهی و مضحکی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

همچنین به نقل از العالم، محمد بن سلمان در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز تصریح کرد: همه کسانی که در این کشور به اتهام فساد بازداشت شده‌اند، حل و فصل دوستانه با دولت را به جای ارجاعشان به دادگاه، ترجیح می‌دهند. بن سلمان افزود: نتایج تحقیقات به همه بازداشت شدگان ارائه شده است. ما دو پیشنهاد را با آن‌ها مطرح کردیم. پیشنهاد اول این بود که این تحقیقات به محاکم قضایی ارجاع و پرونده‌های جنایی برای آن‌ها تشکیل شود و پیشنهاد دوم این بود که آن‌ها وارد حل و فصل دوستانه با دولت شوند و جالب این است که 95 درصد از متهمان، گزینه دوم را ترجیح دادند.

محمد بن سلمان همچنین گفت حدود یک درصد از بازداشت شدگان توانستند بی‌گناهی خود را اثبات کنند و بازجویی و تحت پیگرد قرار دادن آن‌ها متوقف شد. او افزود حدود 4 درصد هم گفتند که آن‌ها تخلفی را مرتکب نشده‌اند و برای دفاع، از وکلای خود کمک می‌گیرند.

اظهارات بن سلمان در حالی مطرح شده است که خبرنگار روزنامه فایننشال تایمز هفته گذشته گفت مسئولان سعودی سرگرم گفتگو با شاهزادگان، وزیران سابق و تاجران بازداشت شده هستند و محور این گفت وگو ها بر واگذاری بخش قابل ملاحظه‌ای از ثروت آنان به ریاض در قبال آزادی متمرکز است.

عربستان سعودی اوایل ماه نوامبر جاری از تشکیل کمیته‌ای عالی برای به اصطلاح مبارزه با فساد به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، خبر داد. تاکنون تعداد زیادی از شاهزادگان، وزرای کنونی و وزرای سابق و تجار عربستانی به اتهام فساد و پولشویی بازداشت شده‌اند.

شاخص‌ترین فرد بازداشت‌شده ولید بن‌طلال است که بزرگ‌ترین امپراتوری اقتصادی جهان را مدیریت می‌کند. ثروت این شاهزاده 18 میلیارد و 700 میلیون دلار برآورد شده است. او سهام‌دار عمده در شرکت‌هایی نظیر اپل و گروه بانکی سیتی‌بانک آمریکاست. این در حالی است که بانک‌های عربستان حساب بیش از یکهزار و دویست تن از اشخاص و شرکت‌های سعودی را در راستای آنچه مبارزه با فساد اعلام شده است، مسدود کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها