رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 313212

پرداخت مشروط سود ۳۰ تا ۴۰درصدی به سپرده‌گذاران فرشتگان

ساعت 24-در جریان تعیین‌تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحل شده فرشتگان روال پرداخت سودهای متعلق به سپرده‌ها پرحاشیه‌ترین موضوع بود. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که حتی سودهای ۳۰ تا ۴۰ درصدی قبل از انحلال این تعاونی‌ها نیز پرداخت خواهد شد، اما وی هیچ امیدواری برای پرداخت‌ سودهای بعد از انحلال نداده است.

به گزارش ایسنا، موسسه اعتباری کاسپین در حالی در پایان سال ۱۳۹۴ مجوز رسمی فعالیت در بازار پول را دریافت کرد که مسئول بود تا به وضعیت هشت تعاونی منحل شده رسیدگی کند. فرشتگان بزرگترین زیرمجموعه این موسسه است که در جریان حواشی رخ داده در حدود یک سال پیش بزرگترین عامل در بهم‌ریختگی شرایط کاسپین بود. برآوردها نشان داد که این تعاونی حدود ۵۰۰ هزار سپرده‌گذار دارد که عمده آنها و به عبارتی تا بیش از ۹۰ درصد دارای وجوهی تا سقف سه میلیون تومان هستند.

بعد از چند ماه از شروع درگیری‌ها در کاسپین و اعتراض و تجمعات سپرده‌گذاران تعاونی فرشتگان سرانجام مراجع ذیربط تصمیم گرفتند که با فرآیند تصفیه و نقل و انتقال دارایی‌های این تعاونی، تعیین تکلیف سپرده‌گذاران را به طور مرحله‌ای در دستور کار قرار دهند که این کار از پایان اردیبهشت‌ سال جاری آغاز شد و سپرده‌گذاران تاکنون توانسته‌اند حداکثر تا ۲۰۰ میلیون تومان بر اساس مانده حساب خود تا شهریور ۱۳۹۴ را دریافت کنند.

در شروع فرایند تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان بار دیگر اعتراضات و تجمعات شدت گرفت. دلیل این موضوع به خواسته سپرده‌گذاران برای دریافت سود سپرده‌های خود برمی‌گشت که خواهان دریافت سود تا زمان مراجعه برای تعیین وضعیت حساب خود بودند؛ ولی در سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرد که سودهای سپرده‌های فرشتگان از زمان انحلال آن یعنی ابتدای شهریور ۱۳۹۴ به بعد قابل پرداخت نیست؛ آن هم به این دلیل که تعاونی فعالیتی نداشته که بر اساس آن سودی شناسایی و پرداخت شود و از طرفی دارایی این تعاونی پاسخگوی پرداخت چنین سودی نیست. این موضوع البته با نظر مرجع قضایی اعلام شد و تاکنون هم هیچ سودی بابت سپرده‌های بعد از زمان انحلال فرشتگان پرداخت نشده و فعلا هم وعده ای برای تسویه در این رابطه وجود ندارد.

اما در جریان از سرگیری پرداخت‌ها در تعاونی فرشتگان، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که سودهای متعلق به سپرده‌های فرشتگان تا زمان قبل از انحلال این تعاونی پرداخت می‌شود؛ حتی سپرده‌هایی که طبق قرارداد به آنها سودهای غیرمتعارف ۳۰ تا ۴۰ درصدی تعلق می‌گیرد. این در شرایطی است که در روزهای اخیر برخی مقامات مسئول اعلام کرده بودند که سودها طبق نرخ‌های متعارف فعلی یعنی ۱۵ درصد پرداخت خواهد شد.

در حالی بدهی فرشتگان در ابتدا حدود ۸۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که از این رقم تا ۳۰۰۰ میلیارد تومان آن سودهای شناسایی نشده یعنی سود مربوط به زمان بعد از انحلال این تعاونی بوده است و ۵۶۰۰ میلیارد تومان دیگر قابل پرداخت خواهد بود که سودهای قبلی را هم در بر می‌گیرد.

بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی تاکنون این بانک حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری به تعاونی فرشتگان اختصاص داده تا کلیه مبالغ تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تا اول شهریور ۱۳۹۴ پرداخت شود که همراه با همان سودهای قبلی نیز است. مانده سپرده‌های بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نیز به شناسایی سایر اموال و دارایی‌های فرشتگان بستگی خواهد داشت.

در مجموع حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی در موسسه کاسپین نسبت به سپرده‌گذاران هشت تعاونی زیر مجموعه‌اش وجود دارد که عمده آن مربوط به فرشتگان و بخشی به بقیه تعاونی‌ها اختصاص پیدا می‌کند که در حال پرداخت بوده و برای فرشتگان عمدتا تسویه شده است. حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هم بانک مرکزی به عنوان خط اعتباری برای پرداخت به هفت تعاونی دیگر اختصاص داده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها