رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 313746

انصارالله: امارات با سازماندهی کودتا صالح را به کشتن داد

ساعت 24- محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره گفت: سازماندهی کودتای خطرناک در صنعا توسط امارات صورت گرفت و علی عبدالله صالح را گرفتار کرد و همین امر سبب کشته شدن وی شد.

123
عبدالسلام با اشاره به این که جمعه گذشته، زمانی که محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی برای میانجی گری درباره بحران سعد حریری نخست وزیر لبنان به دیدار مقامات فرانسوی رفت و به آنان گفت که از مساله حریری نگران نباشید، مساله شگفت آور دیگری در یمن وجود دارد که چهره منطقه را دگرگون خواهد کرد.

وی افزود: سرویس های امنیتی انصارالله اسناد محرمانه ای را از طریق دستگاه های رمز نگاری درباره ارتباطات مخفی بین علی عبدالله صالح با امارات، روسیه، مصر و اردن به دست آورده اند؛ در این بین امارات بین صالح و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان میانجی گری کرد و صالح سه ماه پیش پیامی از بن سلمان از طریق سرویس های اطلاعاتی امارات دریافت نمود؛ این دیدارها در ابوظبی و با هماهنگی مستقیم بین صالح و عربستان برای اجرای کودتا در یمن صورت گرفت.

چهار درخواست صالح از عربستان

سخنگوی نیروهای انصارالله با اشاره به خواسته های صالح از عربستان گفت: صالح از عربستان 4 خواسته داشت، برداشتن نامش از فهرست تحریم ها، لغو بلوکه شدن اموالش، تامین آینده سیاسی روشن برای خود و فرزندانش و دست آخر تجهیزات لجستیکی در مقابل کودتا علیه انصارالله و حزب جمعیت اصلاح یمن.
وی درباره تماس های صالح با روسیه نیز گفت: صالح خود را به عنوان قوی ترین فرد برای مبارزه با تروریسم در یمن به روسیه معرفی کرده و از روس ها خواسته بود تا برای خارج کردن نامش از فهرست تحریم ها در داخل شورای امنیت اقدام کنند.
صالح همچنین درخواست تبادل اطلاعات مشترک با روسیه کرده بود.

عبدالسلام ادامه داد: با آن که انصارالله از این واقعیت ها خبر داشت، اما این جریان انتظار نداشت مسایل به این جا کشیده شود و صالح صنعا پایتخت یمن را به نیروهای دشمن تسلیم کند؛ او با این کارها همه ارتباط ها را قطع کرد و فرصت گفت وگوها را از بین برد.
سخنگوی انصارالله از ارائه اطلاعات درباره نحوه قتل صالح به دست حوثی ها (انصارالله) خودداری کرد، ولی گفت که جسد وی در یکی از بیمارستان های صنعاست.
وی درباره رابطه انصارالله با حزب کنگره مردمی یمن که صالح رهبری آن را برعهده داشت، نیز گفت: بسیاری از اعضای این حزب از شخصیت های شریف یمنی هستند که می توانند این حزب سیاسی را مدیریت کنند، اما اگر عضوی از کنگره مردمی قانون شکنی کند انصار الله وی را متوقف خواهد کرد.

آخرین ساعات

محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی انصارالله نیز در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره درباره آخرین ساعات قبل از کشته شدن صالح گفت: انصارالله صالح و همراهان وی را از طریق یک میانجی مخیر کرده بودند که یا خود را تسلیم کنند و یا اقامت اجباری را در مقابل حفظ جان بپذیرند، اما آنان با هر دو انتخاب مخالفت کردند و ماجرا به کشته شدن وی و همراهانش در زمانی که در حال فرار به امارات بودند، ختم شد.
وی افزود: هدف انصارالله کشته شدن صالح نبود، ولی دوره سیاسی رییس جمهور سابق یمن به دلیل ورود به فتنه به پایان رسیده بود.

شکست توطئه

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله نیز طی سخنانی کشته شدن صالح را روزی تاریخی و استثنایی در تاریخ یمن خواند و گفت: توطئه بزرگی که یمن را تهدید می کرد شکست خورد.
وی در سخنانی که دوشنبه شب بیان کرد، گفت: عربستان و امارات تا زمانی که دشمنی علیه یمن را ادامه دهند روی امنیت و ثبات نخواهند دید.

الحوثی همچنین به کشورهای همجوار یمن توصیه کرد که از سرمایه گذاری در دو کشور یاد شده بپرهیزند.
عبدالله صالح روز دوشنبه 4 دسامبر ٢٠١٧ ( 13 آذر) در حالی که با سران حزب کنگره مردمی یمن از صنعا عازم استان مأرب (در حال فرار به سوی امارات) بود، به همراه شماری از همراهانش کشته شد.
صالح حدود 33 سال در یمن حکومت کرد و حکومتی دیکتاتوری همچون صدام را در این کشور پایه گذاری نمود؛ وی عملا عامل رژیم آل سعود در یمن و مجری دستورات سعودی در یمن بود که در سال 2012 طی انقلاب مردمی در این کشور کنار گذاشته شد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها