رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 315019

گزارش ساعت 24 ازتحلیل رسانه ها غربی به بودجه ایران

رویترز: بودجه ایران محافظه کارانه است

ساعت24-لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ روز یک شنبه تقدیم مجلس ایران شد تا بررسی آن توسط نمایندگان مجلس آغاز شود. مساله ای که امسال در رسانه ها مد نظر قرار گرفته بود ، تقدیم بودجه به مجلس در زمان مقرر است که یک موفقیت بزرگ برای دولت ایران محسوب می شود . اگرچه این لایحه بودجه به دلیل چالشهایی که در اقتصاد ایران وجود دارد و چالشهایی که اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، طرح پیچیده ای است .

845
اما بازتاب تقدیم بودجه سال آینده به مجلس علاوه بر رسانه های داخلی در رسانه های بین‌المللی هم بسیار زیاد بود. رسانه های خاورمیانه به دلیل اهمیت ایران به عنوان قدرت سیاسی و اقتصادی منطقه به این مساله توجه کردند و رسانه های بزرگ بین المللی هم از این خبر به عنوان یکی از اخبار مهم در خاورمیانه یاد کردند.
یکی از رسانه‌هایی گه گزارش مفصلی در مورد بودجه سال ۱۳۹۷ ایران دارد، رویترز است. رویترز در مورد بودجه سال آینده ایران نوشت: بودجه بسیار محافظه‌کارانه تنظیم شده است و بررسی آمار و ارقام منتشر شده از بودجه نشان می دهد که هنوز انتظار وجود ابرهای تیره در اقتصاد ایران دیده می شود . به نظر می رسد هم تنش‌های اقتصادی در سال آینده به عنوان یک سناریوی محتمل برای ایران در نظر گرفته شده است و هم احتمال تنش با امریکا و وضع تحریم های جدید توسط این کشور علیه ایران لحاظ شده است . البته در نظر گرفتن این سناریوها برای بودجه‌نویسی کار بسیار عاقلانه ای بوده است زیرا دولت باید برای هر تحولی در عرصه اقتصادی کشور امادگی داشته باشد و هیچ احتمال کوچکی را هم نباید نادیده گرفت.طبق آمارهای منتشر شده در رسانه های ایرانی ، بودجه سال بعد ۶ درصد نسبت به بودجه سال جاری بیشتر خواهد بود این در حالیست که تورم ایران در مرز ۱۰ درصد قرار دارد . به همین دلیل است که گفته می شود بودجه بسیار محافظه کارانه تنظیم شده است و بسیاری از مخارج که امکان حذف آنها برای دولت وجود داشته است ، در گزارش بودجه سال آینده حذف شده است بودجه سال ۹۷ مانند طرح بودجه سالهای قبل نشان دهنده توازن در میزان هزینه های دولتی و میزان درآمدهای کشور است ولی تجربه نشان می دهد اغلب شاهد عدم توازن خواهیم بود که یک دلیل مهم برای این عدم توازن، نوسان قیمت نفت در بازار جهانی است . در بودجه سال جاری قیمت هر بشکه نفت ایران در بازار جهانی برابر با ۵۵ دلار در نظر گرفته شده است . اگر قیمت نفت بیش از ۵۵ دلار شود و هزینه ها طبق برآوردها پیش برود، شاهد این خواهیم بود که دولت با مازاد بودجه روبرو می شود . در غیر این صورت دولت ایران با کسری بودجه روبرو خواهد شد. البته مساله توان صادراتی نفت ایران و احتمال وضع تحریم های صادرات نفت از طرف امریکا در صورت بالاگرفتن اختلاف ایران و امریکا را هم نمی‌توان نادیده گرفت که باعث می شود درآمد این کشور از صادرات نفت تنزل یابد و هزینه های کشور از درآمدها پیشی بگیرد. میدل ایست مانیتور هم در گزارشی جداگانه با اشاره به اهداف اقتصادی سال آینده که افزایش اشتغال و ارتقای نرخ رشد اقتصادی است نوشت:رییس جمهوری ایران از طرف مخالفان برجام تحت فشار است. مخالفان برجام مدعی هستند که رییس جمهور بعد از امضای برجام باید زمینه را برای رونق سریع اقتصاد و افزایش فرصتهای شغلی و ارتقای استاندارد زندگی مردم فراهم می کرد .ولی واقعیت این جاست که پروسه بازسازی اقتصاد آسیب دیده ایران، پروسه ای زمان بر است و روند رشد اقتصادی در سالهای اخیر هم نشان می دهد که دولت در مسیر درستی حرکت می کند.این نشریه در ادامه نوشت: یک معضل بزرگ ایران دیدگاههای دونالد ترامپ است که بارها در مورد خارج شدن از این توافق یا وضع تحریم های تازه علیه ایران به بهانه فعالیتهای موشکی این کشور صحبت کرده است . همین تهدیدهای پی در پی باعث شده است بانکهای غربی و شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران تردید داشته باشند و روند عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری و مالی ایران با دنیا کندتر از انتظارهای قبلی باشد. به هر حال طرح بودجه ایران به مجلس تقدیم شده است و این نمایندگان هستند که با به چالش کشیدن این طرح می توانند ایرادات منطقی آن را برطرف کنند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها