رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 315435

تورم شدید در آلمان در سال 1923

(تصاویر) وقتی دستمزد روزانه مردم آلمان باید با چمدان حمل می شد

ساعت 24-در آن زمان بیشتر مردم هزار میلیون مارک آلمان را در جیب های خود حمل می کردند اما با آن همه پول هیچ چیز نمی توانستند بخرند.قیمت یک نان 200 هزار میلیون مارک بود . حتی حقوق یک هفته بازنشستگی کفاف خرید یک فنجان قهوه را نداشت .

بانكدار برلين در حال چيدمان پول هاي بسته بندي شده.jpg
و هر دقیقه ارزش مارک پایین می آمد. رستوران ها منوهای خود را کپی نمی گرفتند چون هر لحظه قیمت غذا افزایش می یافت.اگر شخصی می خواست قهوه بنوشد برای یک فنجان قهوه باید 5 هزار میلیون مارک پرداخت می کرد، و برای فنجان دوم باید 9000 پرداخت می کرد.وضعیت آن روزها وحشت ناک و متحیرکننده بود .یک بچه برای خرید دو کلوچه باید با مادرش برای خرید می رفت . در طول راه توقف می کرد و فوتبالی بازی می کردوتا به مغازه برسد قیمت افزایش پیدا کرده بود و مجبور بود یک کلوچه بخرد .شخصی که به قصد خرید یک جفت کفش می رفت وقتی به فروشگاه می رسید به دلیل افزایش قیمت با پول خود می توانست یک قهوه بخرد و کرایه اتوبوس برای برگشت به خانه را بدهد .
این وضعیت مضحک در اواسط جنگ جهانی اول وقتی شروع شد که دولت آلمان تصمیم گرفت بجای استفاده از پول های مالیات برای پشتیبانی از جنگ ، از کشورهای دیگر قرض بگیرد.چون مطمئن بودند با پیروزی در جنگ و بدست آوردن منابع سرزمین های غنی صنعتی و شکست دادن متحدین می توانند بدهی را پرداخت کنند .
اما نتیجه برعکس شد. و آلمان در جنگ شکست خورد و در نهایت بدهی های کلان برای آنها باقی ماند .به علاوه قرداد ورسای که بر اساس آن آلمان باید غرامت سنگینی برای خسارت وارده به کشورها ی متحد پرداخت می کرد( 132هزار میلیون مارک برابر با 31.4هزار میلیون دلار ).آلمان برای پرداخت بدهی ، حیله ای بکار برد و شروع به چاپ اسکناس کرد و با اسکناس های چاپ شده اسکناس کشورهای دیگر را خریداری کردتا بتواند غرامت حاصل از جنگ را بپردازد و خیلی زود پول زیاد با کالای کم سبب تورم شدید غیر قابل کنترل شد .

به گزارش ساعت 24 ، ابتدا تورم به آرامی شروع شد اما پس از امضای قرارداد هر دلاراز 4.2مارک قبل از جنگ به 48 مارک بعد از جنگ رسید و به سرعت شتاب گرفت . در اواسط 1922 قیمت هر دلار 320 مارک بود ودر پایان سال قیمت هر دلار امریکا به 7400 مارک رسید وسرانجام قیمت مارک غیرقابل باورشد یک دلار امریکا برابر با 4.2 تریلیون مارک شد .
کارکنان با چمدان و کوله پشتی به محل کار خود می رفتند تا بتوانند دستمزد روزانه شان را با آنها حمل کنند وپس از کارقبل از تغییر نرخ ارز سریع خود رابه نزدیکترین محل می رساندند.اسکناس ها سنگین و سنگین تر می شد و واحد پول هر هفته تغییر می کردتاوقتی که هزار میلیون مارک اسکناس وقتی که با زحمت جمع آوری شد و ازرده خارج شد . در اکتبر 1923 تورم به اوج خود رسید وواحد پول مارک به 100 تریلیون افزایش یافت .و دیگر پول نقد معنی نداشت .

کودکان در حال بازی با اسکناس هایی که به دلیل تورم شدید بی ارزش شده اند

ا

اسکناس 100 تریلیون مارک ، موجود در موزه ملی ، تاریخی امریکا

بانکدار برلین در حال چیدمان پول های بسته بندی شده

بچه ها با اسکناس ها ی باطله بادبادک هوا می کنند

سه کودک در حال درست کردن بادبادک با اسکناس های باطله شده

عکسی که قیمت بسیار بالا ی غذا در زمان تورم شدید را نشان می دهد

تبلیغ فروشنده : فروش ، تعمیر ، معاوضه و مبادله پول برای غذا در زمان تورم شدید. بسیاری از آلمانی ها در زمان تورم مبادله پایاپای انجام می دادند

اسکناس های بی ارزش جمع آوری شده برای سوزاندن

کودکان در حال ساختن بلوک ساختمان با اسکناس های بی ارزش

بانویی با اسکناس بی ارزش اجاق روشن می کند

شخصی در حال استفاده از اسکناس یک مارکی بجای کاغذ دیواری

مغازه دار اسکناس های اضافی را برای قرعه کشی در جعبه چای قرار می دهد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها