رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 315729

اتاق فکر لجستیک گزارش داد

بحران در فروشگاه‌های آنلاین ایرانی

ساعت24-فروش در دنیای آنلاین کار سختی نیست اما کار زمانی سخت می‌شود که باید کالای خریداری شده را با رعایت اصول و استانداردهای بین‌المللی به دست مشتری برسانید.این روزها فروشگاههای آنلاین ایرانی همزمان با تغییر گرایش نسل جدید به خرید از سایت‌ها، با سیل عظیمی از کلیک روبرو شده‌اند و این چیزی است که بسیاری از استارتاپ‌ها آرزوی آن را دارند.

65445
همین موضوع باعث شده افراد زیادی برای فروش محصولات خود، اقدام به راه‌اندازی سایت‌های فروش اینترنتی کنند؛ بدون اینکه عامل مهم موفقیت در این کسب و کار، یعنی بحث لجستیک و همکاری با شرکت‌های متخصص در بسته‌بندی و ارسال کالا به دست خریدار را در نظر بگیرند.اخیرا فروشگاه‌های ایرانی با کپی برداری از رخداد حراجی آنلاین آمریکایی (جمعه سیاه) دست به تبلیغات گسترده فروش زدند؛ اما ظاهرا بدون برنامه‌ریزی اصولی (و متاسفانه رو آوردن به سیستم هیئت ‌وار) خود را برای این حجم از مشتری آماده نکرده بودند. همین امر باعث اخلال در سیستم‌های اجرایی و نارضایتی گسترده خریداران شد.در حال حاضر این سایت‌ها یا به عبارتی فروشگاه‌های اینترنتی با بحران عظیم لجستیک روبرو شده و نتوانسته‌اند رضایت مشتری را به نحو احسن جلب کنند.تاخیر در ارسال سفارش، نوعی مشتری آزاری است که باعث می‌شود تا کاربران در خریدهای بعدی نسبت به فروشگاه‌های آنلاین دچار تردید شده و ترجیح دهند کالا را گران‌تر اما سریع‌تر و به صورت فیزیکی به دست بیاورند.علت این امر را می توان در عدم همکاری این شرکت‌ها با شرکت‌های لجستیکی طرف سوم دانست. شرکت‌های لجستیکی طرف سوم، همه خدمات انبارداری محصول تا بسته‌بندی و ارسال به دست مشتری را به صورت مستقل برای فروشگاه‌های اینترنتی انجام می دهند تا صاحبان سایت‌های فروش آنلاین، دغدغه‌ای جز مسئله فروش خود نداشته باشند.برخی از مهمترین مشکلات لجستیکی که امروزه فروشگاه‌های آنلاین با آن مواجه‌اند:
· پشت خط ماندن طولانی کاربران برای رهگیری سفارش به دلیل تعریف غلط سیستم
· هنگ کردن نرم افزار آنلاین برای رهگیری و عدم دسترسی به وضعیت واقعی سفارش کالا
· عقب بودن و آپدیت نبودن ماژول رهگیری سفارش، علی رغم تبلیغات فراوان درباره نرم‌افزارهای پشتیبانی آنلاین
· عدم سینک بودن اپراتور انباردار با مسئول ارسال سفارش و پیکِ آورنده کالا
· تاخیر بیش از یک هفته در ارسال کالا به دلیل حجم بالای سفارشات
· مجبور کردن پیک‌ها به بردن کالای بیش از اندازه و بیش از تایم وعده داده شده
· آفلاین شدن ارسال سفارشات و عدم پیگیری فروشگاه برای ارسال به موقع کالا
· بسته بندی نامناسب محصول و عدم رعایت اصل تکریم مشتری
یک لجستیک با کیفیت، به روز و دقیق اعتبار یک فروشگاه اینترنتی را چندبرابر خواهد کرد. پس ضروری است که فروشگاه‌های اینترنتی به خدمات لجستیک فروشگاه اینترنتی خود اهمیتی فراتر از یک ارسال ساده دهند. این اهمیت ویژه برای فروشگاه‌های کوچک، متوسط و یا بزرگ اگر به معنی ایجاد یک سامانه لجستیک مستقل باشد، می‌تواند صدها برابر اصل خدمت هزینه‌بر باشد.

برون‌سپاری خدمات لجستیک فروشگاه‌های اینترنتی به یک شرکت لجستیکی باعث خواهد شد با اطمینان از انجام انبارداری، بسته‌بندی و ارسال کالا، بتوانند تمام انرژی خودتان را صرف بازاریابی و توسعه فروش کنند. علاوه بر این، با اتخاذ این رویکرد بار مالی و مسئولیتی قابل توجهی از دوش مدیریت کسب‌وکار آنلاین برداشته خواهد داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها