رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 316402

سردبیر سایت ساعت24 برای روزنامه جامعه فردا نوشت

داستان عجیب راغفر و کرباسیان و فولاد و اقتصاد ایران

ساعت 24- راغفر در چهارشنبه گذشته در دانشگاه الزهرا و در جمع دانشجویان و علاقه‌ مندان با صراحت گفت: «در داستان فولاد حقه‌بازی می‌کنند. با ایتالیایی‌ها تقلب کرده و رشوه داده و در صادرات به اروپا دامپینگ کردند و کاری کردند که اتحادیه اروپا به‌صراحت بیانیه داد و حالا مصر و ترکیه جای ایران را در صادرات فولاد به اروپا گرفته‌اند. مسئولان اینها را می‌دانند اما چیزی نمی‌گویند.»

مهدی کرباسیان
اقتصاد ایران در اندازه خانوار، بنگاه و کلان با دگردیسی‌های ناشناسی روبه‌ رو شده است که در دهه‌های 1370 و 1380 دیده نشده بود. خانوارهای ایرانی بر پایه آمارهای در دسترس تهیدست‌ تر شده و گروه‌هایی از ایرانیان که در شمار آنها یکپارچگی نیست در به‌ دست آوردن نان بخور و نمیر نیز با دشواری مواجه شده‌اند. اطلاعاتی از سوی برخی اقتصاددانان منتشر شده است که سه‌میلیون ایرانی توانایی خرید و مصرف کمترین کالری مورد نیاز بدن را ندارند. از سوی دیگر شنیده می‌شود و گفته می‌شود که 12 تا 13 میلیون ایرانی در همسایگی مرز ناداری و تهیدستی سرگیجه‌آور زندگی می‌کنند و با یک دگرگونی ناشیانه از سوی سیاستگذاران به زیر مرز فقر سرازیر می‌شوند.

در اندازه کلان نیز اقتصاد ایران با آشوب و سرگیجه و سردرگمی‌های پی‌درپی دست به گریبان است و آرامش از جسم و جان آن کوچ کرده است. این روزگار ترسناک در اندازه بنگاه‌ها نیز با دشواری‌های عجیبی همراه است. از دور خارج شدن و خواب هزاران میلیارد تومانی سرمایه تاریخی ایران در بنگاه‌ها غم‌انگیز و اندوهبار است. این روزگار تنگ و روزنه‌های تنگ‌شده کسب‌ وکار، ایرانیان بازتاب‌های بهت‌آوری را درمناسبات میان نهادهای خانواده، دولت و بنگاه‌ها و در درون هرکدام از این نهادها پدیدار کرده است که بازگویی این دگرگونی‌ها در این نوشته کوتاه ممکن نیست. ازجمله دگرگونی در مناسبات می‌توان به فاش‌گویی و پیگیری‌های گروهی از اقتصاددانان و نادیده‌گرفتن و درخود فرو رفتن دهشتناک برخی از مدیران اشاره کرد. نگارنده دستکم در 25 سال سپری شده این فاش‌گویی و این بی‌تفاوتی را ندیده و نشنیده بودم و از این رو است که راه را برای یادآوری باز می‌کنم تا از این روزگار ناشناس به روزگار شناخت بهتر و شفاف‌تر برسیم.

برای این روشنگری به شنیده و دیده‌های بی‌واسطه خود از سخنرانی دکتر حسین راغفر و دکتر فرشاد مؤمنی دو اقتصاددان ایرانی که اکنون پرچم نهادگرایی را در دست دارند کمک می‌گیرم.حسین راغفر آذرماه، در دو سخنرانی و در دو محل گوناگون یکی در دانشکده علوم اجتماعی و دیگری در دانشگاه الزهرا ضمن بحث‌های گوناگون با فاش‌گویی بدون رودربایستی گفت مدیران صنعت فولاد و به‌ ویژه یک بنگاه انحصارگر آمار دروغ می‌دهند و رانت‌خواری و فساد در صادرات و در فروش محصول در داخل را در دستور اجرا قرار داده‌اند.

به‌طورمثال راغفر در چهارشنبه گذشته در دانشگاه الزهرا و در جمع دانشجویان و علاقه‌ مندان با صراحت گفت: «در داستان فولاد حقه‌بازی می‌کنند. با ایتالیایی‌ها تقلب کرده و رشوه داده و در صادرات به اروپا دامپینگ کردند و کاری کردند که اتحادیه اروپا به‌صراحت بیانیه داد و حالا مصر و ترکیه جای ایران را در صادرات فولاد به اروپا گرفته‌اند. مسئولان اینها را می‌دانند اما چیزی نمی‌گویند.» از سوی دیگر فرشاد مؤمنی در یک سخنرانی درباره نرخ ارز که مشروح این سخنان را سایت جماران منتشر کرده است با صراحت می‌گوید: «یک تولیدکننده شبه‌انحصاری چندماه پیش در بازار ایتالیا به جرم دامپینگ جریمه شد. واقعا وقتی من اطلاعیه ضددامپینگ اتحادیه اروپا را دیدم گفتم خدایا اگر این اسناد آشکارا وجود نداشت و کسی دلسوزانه و تحلیلی می‌گفت اینها چه می‌کنند، می‌توانست حتی در معرض تعقیب قضایی قرار گیرد… تصور کنید برای حفظ این وضع فقط 30 میلیارد تومان برای تبلیغات در نظر گرفته‌اند و این غیر از هزینه‌های رانتی فضاسازی‌ها و ساکت کردن رسانه‌هاست. این غم‌انگیز است و باید گفت خدایا چه کسانی بر صنعت حاکم هستند…» این یک نمونه از فاش‌گویی است و به نظر می‌رسد باید مدیران بالادستی شرکت یادشده به‌ویژه مهدی کرباسیان که تا همین چندماه پیش رئیس هیأت مدیره فولاد بود و حالا نیز مدیر ایمیدروست و سهامدار اصلی فولاد است به‌جای بی‌تفاوتی و سکوت بهتر است جواب دهد. وی به‌عنوان نماینده دولت نمی‌تواند با سکوت و بی‌اعتنایی این آتش روشن شده را خاموش کند و نهاد دولت را بی‌اعتبار کند. سکوت وی و سایر مدیران این انحصارگر فولاد به معنای قبول داوری‌های انجام شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها