رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 316429

سید علی مدنی زاده:

دیر بجنبیم هزینه سنگین اجتماعی بابت مشکلات بانک ها خواهیم داد

ساعت 24-سید علی مدنی زاده گفت:شرایط بانکداری ایران گونه ای است که اگر در کوتاه مدت به مشکلات آن رسیدگی نشود وقتی باقی نمی ماند و ممکن است دیگر وقت برای اصلاح نباشد وشبکه بانکی در شرایط اضمحلال قرار گیرد .

سید علی مدنی زاده
!--[if gte mso 9]>

دکتر امینه محمودزاده و دکتر سید علی مدنی زاده ، دکتر احمد عزیری در دومین کنفرانس اقتصاد ایران در تهران به تشریح وضعیت و چشم انداز بازارهای مالی ایران پرداختند . دو پژوهشگر وکارشناس ارشد که نظام بانکی ایران را در سالهای اخیر از ابعاد گوناگون مطالعه کرده ومجری طرحی بوده اندکه از سوی پژوهشکده پولی وبانکی اجرا شده است و همچنین احمد عزیزی ، مشاور بانک مرکزی با استناد به آمارها و اطلاعات در دسترس وبا توجه به شرایط سیاستگذاری پولی کشور و با لحاظ کردن فضای تصمیم سازی و تصمیم گیری های کلان خواستار این شد که در نحوه اداره بانک های ایران و کارنامه و برنامه شبکه بانکی وسیاستهای بانکی وپولی تجدید نظراساسی شود . سید علی مدنی زاده در سخنانش نکاتی را بیان کردند که برخی از آنها را به طور خلاصه می آوریم :

-واقعیت این است که نظام بانکی ایران چند دهه است از تجربه های بانکداری وپژوهشی دنیا عقب مانده است وتوان کارشناسی کشور دراین حوزه با دنیا فاصله قابل توجهی دارد.

-در حال حاضر سیاستگذار بانکی نمی تواند انتخاب های پرشمار داشته باشد وبرای اجرای آنچه کارشناسان به آن رسیده اند باید شجاعت داشته باشد . بدون این عنصر نمی توان به جایی رسید .

- اگر همین امروز برای اصلاح ساختار بانکی ونظام پولی تصمیم بهنگام آغاز نشود باید تصور کنیم در بدترین نقطه قرار می گیریم . این بدترین نقطه یعنی اینکه هزینه های اجتماعی فوق العاده ای باید داده شود و هزینه های مالی قابل اعتنایی نیز باید پرداخت شود.

- نظام بانکی مشکلات قابل اعتنایی داردکه باید برای حل این مشکلات یک طرح یکپارچه اتخاذ و اجراشود . نمی توان به طور مثال انجماد دارایی بانک ها را بدون توجه به شکست اعتبارات یا مطالبات معوقه ویا بدهی دولت حل کرد.

- شرایط بانکداری ایران گونه ای است که اگر در کوتاه مدت به مشکلات آن رسیدگی نشود وقتی باقی نمی ماند و ممکن است دیگر وقت برای اصلاح نباشد وشبکه بانکی در شرایط اضمحلال قرار گیرد .

- برای اینکه بانک ها از قانون اطاعت کنند باید جریمه های سنگین برای بانک ها متخلف لحاظ شود تا دخل و خرج تخلف یکسان شود ونمی توان بدون این جریمه سنگین امیدوار بود.

- وقتی بانک مرکزی جریمه 34 درصدی برای تاخیر بدهی بانکها لحاظ کرد معلوم بود که نرخ بهره به این عدد گرایش پیدا می کند .

- بانک مرکزی پول های کلانی به بانک ها داده است که وام و اعتبار محسوب می شوند اما وثیقه نگرفته است واین کار خطرناکی به حساب می آید .

- در شرایط دستور دادن به بانک ها برای کاهش نرخ بهره ونرخ سپرده ها بانک های خصوصی اطاعت محض نکردند و 98 درصد سپرده های جدید جذب این بانک ها و فقط 2 درصد جذب بانک های دولتی شد .

- برای حل مشکل بانکی گام اول و مهمترین گام این است که دولت بدهی خودبه بانکها را بدهد البته یکی از دلایل اینکه این کار با تاخیر انجام می شود مجادله برسر میزان بدهی است که بانک ها می گویند این رقم 150 هزار میلیارد تومان است ودولت فقط 50 هزار میلیارد تومان را قبول می کند .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها