رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 316607

تحلیل ساعت 24 از دگردیسی مسعود نیلی و عبور او از مرزهای محافظه کاری قدیمی

نیلی: زخمهای کهنه سربازکرده اند و دیگر مرهم پذیر نیستند

ساعت24-مسعود نیلی اقتصاددان ارشد ایران با یک گروه بزرگ 118 نفره از اقتصاددانان ایرانی و در یک زمان قابل قبول توانست کتاب ارزشمند " اقتصادایران ،چگونگی گذر از ابر چالش ها " را تهیه و منتشر کند.

9459
دیروز شنبه 25 اذر در تهران و در میان گروه قابل توجهی از علاقمندا ن به اقتصاد سیاسی در ایران وگروهی از نویسندگان کتاب ،مسایل مختلف این مانیفست گونه را ارایه دادند. مسعود نیلی دیروز در یک سخنرانی نسبتا مشروح در باره این راه حل ها ی گذر از ابرچالش ها توضیح داد. وی درحالی که می خواست با استناد به آمار و اطلاعات پرشمار استخراج شده از انواع بازارها و همچنین شاخص های کلان اقتصادی مثل نرخ سرمایه گذاری ، نرخ رشد، نرخ بیکاری و...نشان دهد ایران در موقعیت دشواری قرار دارداما بیشترین تاکید ش این بود که پارادایم جدید اقتصادسیاسی ایران را توضیح دهد. مسعود نیلی تصریح کرد هراتفاقی که درایران منتظر آن هستیم را باید با توجه به تعامل اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی در کانون توجه قرار دهیم. اقتصاد ایران برخلاف همه کشورهای جهان هیچ متحد استراتژیکی ندارد و نمی داند باید به کدام منطقه امیدداشته باشد. ایران در شرایطی قرارگرفته است که عضو هیچ پیمان مهم تجاری در منطقه و یادرجهان نیست که از مزیت های ان استفاده کند. اقتصاد ایران نمی تواند چون جزیره عمل کند. اگر قرار است از ابرچالش ها عبورکنیم باید درداخل نیز به انسجام سیاسی برسیم. نمی توان بدون اراده سیاسی یکپارچه اقتصاد ایران را از ابرچالش ها بیرون کشید. .دستیار ویژه رییس جمهور در یک دگردیسی قابل اعتنا در سالهای اخیر و توجه بیشتر به واقعیت های سرسخت سیاست در ایران که سایه سنگینش بر هر امر دیگری از جمله امر اقتصاد گسترده شده است از دنیای اقتصاد به دنیای سیاست کوچ کرده است. نیلی حالا نیک می داند بدون اراده سیاسی لازم در بالترین سطح به بن بست اقتصاد ایران منتج می شود . به همین دلیل است که او با عبور از محافظه کاری قدیم در جمع قابل توجهی ازعلاقمندان به اقتصاد سیاسی ایران حرف های تازه بیان شده اش را باردیگر تکرار می کند و می گوید دراقتصاد نه معجزه رخ می دهد و نه بن بست وجوددارد و در مقدمه کتاب به درمان دردها تاکید می کند و به طور ضمنی یادآور می شود دیگر زمان مرهم گذاشتن بر زخمهای کهنه سپری شده است.

نیلی باوردارد ، می توان با انسجام سیاسی و استفاده از توانایی های انسانی و مادی طبیعت ایران از بن بست شدن کسب و کار مردم جلوگیری کرد و اگر این اتفاق نیفتد نمی توان به معجزه دل بست. این اقتصاددان که حالا پنجمین سال حضورش در کابینه دوازدهم و یازدهم تجربه می کند در مسیر نشان دادن واقعیتهای ایران گامهای بلندی نسبت به گذشته برداشته است ونیک می داند زمان برای محافظه کاری قدیمی سپری شده است . به همین دلایل است که نیلی در مقدمه جلد اول کتاب یادشده نکات درس اموز و تندی را بیان می کند. او در مقدمه کتاب تصریح می کند: اقتصادایران در وضعیت کنونی ازنظر مسایل و چالش ها یی که با آن مواجه است درمقطعی ویژه به سر می برد . مشکلات اقتصادی انباشت شده دردهه های اخیر همانند زخم هایی کهنه یکی پس از دیگری سربازکرده و به دنبال آن مرهم گذاری بر این زخمها جای علاج بیماری را گرفته است. انباشت مشکلاتی که دردهه های گذشته برای حل آنها چاره اندیشی نشده است سبب شده اقتصاایران امروز از نظر تعداد وعمق مسایل دروضعیت تجربه ناشده ای قرارگیرد. همین امر موجب شده است نه تنها آینده میان مدت بلکه آینده بلند مدت اقتصاد ایران نیز به نحوه مدیریت و تصمیم هایی که درچندسال اینده اتخاذ می شود وابستگی بالا داشته باشد. از این رو درک صحیح شرایط و توجه به تمهیدات خاصی که متناسب باآن باید اتخاذ شود از اهمیت زیادی برخوردار شود. در شرایط فعلی سیاستگذاری در مقایسه با گذشته هزینه هایی به مراتب بیشتری به بار می آورد. وضعیت گونه ای است که خطای سیاستگذاری می تواند با افزودن برسرعت تحولات مخرب ،زمان تبدیل مشکلات فعلی را به شرایطی با دشواری های پرشمار کوتاه کند. در مقابل ، اتخاذ رهیافتی درست و با مبانی مستحکم علمی می تواند مشکلات کنونی را در حوزه اقتصاد مهارکندو مانع از سرایت انها به سایرحوزه ها شود. نیلی به درستی به این نتیجه رسیده است که در مسیر اصلاحات اقتصادی موانع جدی وجود دارند و با صراحت این موانع را در دوعامل بسیار با اهمیت خلاصه می کند.بر پایه آنچه دستیاررییس جمهور در امور اقتصادی به ان رسیده است ،دیر شدن زمان لازم برای بهبود شرایط از یک طرف و هزینه های سیاست اصلاحی برای گروههای ذینفع از طرف دیگر موانع مهمی برای اجرای سیاست های اصلاحی به حساب می آیند.


بر این اساس ضروری است سیاستگذاری ها به گونه ای صورت پذیرد که همه این موانع به عنوان متغیرهای درون زا در انتخاب راه حل بهینه مورد توجه قرار گیرند. در این وضعیت داشتن تصویری دقیق از وضعیت موجود و شکل دهنده چالش هایی که به عنوان موانع توسعه اقتصادی کشور شناخته می شوند یکی از مبرمترین پیش نیازها برای عبور از پیامدهای تداوم وضعیت فعلی است.
کارشناسان باوردارند نیلی اکنون درقامت یک اقتصاددان ورزیده که راه ورمزهای رفتار سیاسی را نیز به درستی درک کرده می تواند با استمرار برروی این روش و سرسختی بیشتر در به کرسی نشاندن نتایج به دست آمده در این کتاب کار ماندگاری در تاریخ اقتصاد سیاسی ایران بر دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها