رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 316744

وزیر کشور در نشست با بخش خصوصی خبرداد

بازارچه های مرزی به جای کوله بری در استانهای غربی

ساعت 24-وزیر کشور گفت: برای حذف پدیده کوله بری در استانهای مرزی غرب کشور تصمیم گرفته شد 15 بازارچه مرزی در ایت مناطق فعالیت کنند. در این بازارچه ها کالاهایی که اکنون کوله برها با خود از کشورهای دیگر وارد می شود عرضه خواهندشد. با توجه به اینکه بیشتر کالاهایی که کوله بران به داخل کشورمی آورند همان کالاهایی است که از ایران به کشورهای همسایه می رود و در آنجا بسته بندی شده و دوباره به استانهای مرزی می آید، قرارشد این کالاها بدون تعرفه و سودگمرکی در این بازارچه هاعرضه شود تاعرضه کنندگان که همان کوله برها هستند از مابه التفاوت قیمت با تعرفه و بدون تعرفه سودببرند .

رحمانی فضلی
r /> میهمان نشست بازرگانان ، معدنکاران و صنعتگران بخش خصوصی ایران که به نمایندگی از هزاران فعال بخش خصوصی در هیات نمایندگان دوره جمع شده بودند یک مقام سیاسی بود. عبدالرضا رحمانی فضلی از مدیران با سابقه در نظام جمهوری اسلامی است که همکاری نزدیکی با علی لاریجانی رییس مجلس قانونگذاری ایران در صدا و سیما و همچنین در دیوان محاسبات کشور که سازمان نظارتی مجلس است را تجربه کرده و اکنون پنجمین سال فعالیت خود را درمقام وزیر کشور ادامه می دهد. این مقام سیاسی ایران در این نشست با انتقادهایی از سوی فعالان بخش خصوصی در باره کارنامه نهادها و افراد تحت مدیریت وزیر کشور مواجه شد . برخی از این انتقادها مسایل جزیی و برخی مسایل کلی تر و سطح کلان را نشانه رفته بودند. رحمانی فضلی در فرصت کوتاه با دسته بندی سخنان بخش خصوصی به اکثریت آنها جواب داد.


دو خبرمهم
وزیر کشور در این نشست چند خبر مهم در باره اقتصاد در استانهای مرزی داد. وی گفت برای حذف پدیده کوله بری در استانهای مرزی غرب کشور تصمیم گرفته شد 15 بازارچه مرزی در ایت مناطق فعالیت کنند. در این بازارچه ها کالاهایی که اکنون کوله برها با خود از کشورهای دیگر وارد می شود عرضه خواهندشد. با توجه به اینکه بیشتر کالاهایی که کوله بران به داخل کشورمی آورند همان کالاهایی است که از ایران به کشورهای همسایه می رود و در آنجا بسته بندی شده و دوباره به استانهای مرزی می آید، قرارشد این کالاها بدون تعرفه و سودگمرکی در این بازارچه هاعرضه شود تاعرضه کنندگان که همان کوله برها هستند از مابه التفاوت قیمت با تعرفه و بدون تعرفه سودببرند . امتیاز عرضه کالا در این بازارچه ها به افرادی داده می شود که محل سکونت آنها دراستانهای غربی 20 کیلومتر و دراستانهای شرقی 50 کیلومتر با مرزها فاصله دارند و سه سال از زمان سکونت آنها در روستاها گذشته است داده می شود. می دانیم که این تصمیم در استانها پیامدهایی دارد اما پدیده کوله بری در ایران درکانون توجه کشورهای دیگر قرار دارد و باید سامان پیدا کند. وی در باره وزیر کشور در باره بسته شدن مرزهای مبادله کالا میان ایران و اقلیم کردستان و اینکه ترکیه بلافاصله مرزهای دادو ستد کالا بااقلیم کردستان را بازکرد گفت : مسایل ایران در اقلیم کردستان به دلایل گوناگون پیچیده شد. درروزهای اخیر دستور بازشدن همه محل های دادو ستد کالا با اقلیم کردستان صادر شده است .


نظام برنامه ریزی قدیمی
وزیر کشور در پاسخ به انتقادها و پرسشهای یکی از اعضای اتاق گفت اگر اقتصادایران گرفتار است که هست باید به دلایل و عوامل ایجاد کننده آنها رسیدگی کرد. به نظرمن نظام برنامه ریزی اقتصادی ،سازمان و ماهیت بودجه بندی ایران و دیوان سالاری که کند و اهسته عمل می کند از دلایل اصلی اقتصاد نابسامان ایران است. نظام برنامه ریزی ایران که یادگار شرایط جنگ سرد پس از جنگ دوم جهانی است دیگر در هیچ کشوری وجود ندارد و منسوخ شده است. اقتصاد مبتنی بربرنامه ریزی متمرکز دولتی دیگر جایی در دنیای امروزندارد اما ایران این نظام برنامه ریزی را ادامه می دهد و شکا ف های و بریدگیهای آن را در طول زمان وصله –پینه می کند. این روش بودجه ریزی که در ایران به کار گرفته می شود نیز سالهاست دیگر در هیچ کشوری به کار گرفته نمی شود. برای اینکه با اخلال های نهادینه شده در دیوانسالاری ایران آشنا شوید یدآور می شوم دیوان عدالت در زمانی که من مدیر ان بودم نظام جامعی برای بودجه ریزی با استفاده از شماری از همین اقایان که اکنون در کابینه حضور دارند و در هشت سال فعالیت دولتهای نهم و دهم به دیوان مشورت می دادند تهیه و به مجلس قانونگذاری ارایه شد. این طرح دودوره در مجلس ماند تا اینکه دولت یازدهم امد و قرارشد که این دولت پیشنهاد دیوان عدالت را بررسی کند که هنوز بیرون نیامده است. وزیر کشور در باره این پرسش که چرا توازن و تعادل به هم خورده است و 50 درصد اقتصاد در تهران و 50 درصد دیگر در سایر استانها است گفت یادمان باشد که 60 درصد بهکاران بانکی ،70 درصد بزهکاری ها و بدرفتاری ها هم در تهران است. اگر قرار بر ایجاد توازن باشد باید نظامها ی برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور اصلاح شود و این کاری نسیت که تنها برعهده وزیر کشور باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها