رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 317068

کارگردان آذر بالاخره سکوتش را در مقابل حواشی این فیلم شکست

ساعت24-فیلم «آذر» تهیه کننده ای به نام نیکی کریمی دارد که یک تنه کوشیده با راه اندازی اکرانهای مردمی و استفاده از اسپانسرینگ اپلیکیشنی متمول و برندی کره شرایط دیده شدن فیلمش را فراهم آورد.

23
یک آسیب این تلاشهای یک‌تنه بی توجهی به کارگردان جوان اثر محمد حمزه ای و برخی بازیگران نظیر حمیدرضا آذرنگ و پژمان جمشیدی و فرید سجادی حسینی بوده است به گونه ای که در هیچ یک از اکرانهای مردمی اینها حضور پررنگ نداشته اند.


محمد حمزه ای در گفتگو با «اعتماد» گلایه های خود را از رفتار تهیه کننده اعلام کرده است.

« آذر» فیلم بسیار پرحاشیه‌ای است که این روزها هر چه می‌گذرد انگار حواشی آن بیشتر هم می‌شود. به عنوان کارگردان که در راس این فیلم قرار دارید چه نظری در مورد این حواشی دارید؟
ببینید من به عنوان یک فیلمساز حالا پیش‌تر به عنوان کسی که سالیان بلندی در پشت صحنه سینما فعالیت می‌کردم و بعدتر فیلمسازی را در حوزه‌های بلند و کوتاه تجربه کردم میلم به سمتی است که بتوانم اثری را در آرامش تولید و به نتیجه برسانم؛ اما وقتی خواه ناخواه گرفتار برخی از حواشی این مدلی می‌شویم باید ببینیم ریشه این حواشی کجاست. من به عنوان کارگردان این فیلم طی یک سال گذشته تمام تلاشم را کردم این ماجراهایی که از زمان تولید گریبانگیر «آذر» بود دست‌کم از طریق من نباشد تا جایی که شده تلاش کردم و مقابل این ماجراها ایستادم؛ اما الان واقعا متحیرم که چه کسی ازاین میزان حاشیه ایجاد شده سود می‌برد و آیا متوجه این نیستم که همچنان ممکن است این ماجراها سلامت اکران فیلم را به مخاطره بیندازد و باعث شکل‌گیری ذهنیت و هاله‌ای از انرژی منفی نزد مخاطب شود. نمی‌دانم بالاخره کی بناست این داستان مدیریت شود به هر حال خود من حرف‌های زیادی را نگه داشتم و تا به اینجا هنوز عنوان نکردم تا بیش از این حواشی بسط داده نشود، ولی برخی رفتارها موجب می‌شود که به هر حال برخی صحبت‌ها عنوان شود که به نظر من در مجموع این شکل خوبی ندارد.

پرسشی که این چند وقته ایجاد شده اینکه چرا شما در مراسم‌های عمومی‌که برای فیلم برگزار می‌شود حضور ندارید، اسم‌تان هم در تیزرهای فیلم نیست یا اگر هست خیلی کمرنگ است؛ انگار که فیلم کارگردان ندارد.
(می‌خندد) فکر می‌کنم علت نبود من را شخص تهیه‌کننده که این برنامه‌ها را طراحی می‌کند باید جواب بدهد. در خصوص تیزرها هم این را خودم ندیدم ولی شنیدم؛ در حال پیگیری هستم که ببینم مشکل از کجاست که نام من به عنوان کارگردان به این شکل مخدوش و کمرنگ شده، امیدوارم دوستانی که با حقوق معنوی کارگردان اینگونه برخورد می‌کنند پاسخ مناسبی برای این کار خود داشته باشند.

فیلم «آذر» از بازیگران چهره شناخته شده زیادی بهره می‌برد. به عنوان مثال تنها در یک سکانس از پژمان جمشیدی استفاده کردید و نکته جالب اینکه از این بازیگران برای تبلیغات فیلم هیچ بهره‌ای برده نشده…
ببینید با توجه به اینکه قصه «آذر» یک بازیگر محوری زن و دو بازیگر مکمل آن سن بالا بودند از ابتدا تصمیم بر این بود حتی برای نقش‌های کوچک کار با توجه به اینکه فیلمنامه کامل نبود از دوستان شناخته‌شده‌تری استفاده کنیم تا حضور این رفقا با توجه به توانایی و تجربه‌شان هم به قوام و موقعیت کاراکترها و فضای فیلم کمک کند و از همه مهم‌تر بتوانیم از تمام پتانسیل این افراد به عنوان بازیگران این فیلم برای داشتن یگ گروه بازیگران در خور و ویترین مناسب هنگام اکران و تبلیغات بهره ببریم تا شاید بتوانیم گروه متنوعی از مخاطبین را جذب کنیم، در نتیجه به فروش و برگشت سرمایه هم فکر کرده باشیم؛ ولی زمان اکران عمومی تا به الان که وارد هفته سوم شدیم نمی‌دانم با چه استراتژی‌ای این اتفاق نیفتاد و برای معرفی فیلم «آذر» از تمام ظرفیت حضور دوستان بازیگر استفاده نشد که برای خود من هم مثل شما سوال بود که آیا کسی که این تصمیم را گرفته برای تبلیغات به تبعات آن فکر کرده یا خیر.

در مصاحبه‌ای که چند روز گذشته از شما خواندم شما به حواشی مربوط به بدلکار فیلم از جنبه تبلیغی نگاه کردید که باعث دیده شدن فیلم می‌شود. بازیگر فیلم شما در طول فیلم نهایت ١٠ دقیقه روی موتور می‌نشیند اما پوستر فیلم حکایت دیگری دارد. پرسش من اینجاست که آیا به هر طریقی مخاطب را باید به سالن کشاند؟ البته منظور تنها فیلم آذر نیست. بعضا دیده می‌شود فیلمسازان از تحریم‌های ارگان‌ها در جهت دعوت مردم برای دیدن فیلم‌شان بهره می‌برند که این به نظر می‌رسد راه درستی برای جذب مخاطب نیست.
خیر؛ من در آن مصاحبه‌ای که شما به آن اشاره می‌کنید نگفتم این حواشی باعث دیده شدن فیلم می‌شود؛ بلکه تعبیر من این بود در این سینما این گونه است که ظاهرا برخی از نمد این حواشی برای خود کلاهی می‌سازند که فیلم‌شان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که درآن مورد به خصوص ماجرا آن بدلکار خانم به نظرم می‌رسد اصلا به نفع فیلم نیست و بیشتر نتیجه عکس در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که یکی هم همین مساله موتورسواری است که این میزان مانور و تبلیغ رو موتور سوار شدن ممکن است از پایه آدرس غلط به مخاطب بدهد و باعث سرخوردگی شود. چون مخاطب عملا وقتی به دیدن فیلم می‌نشیند با اثری مواجه می‌شود که اصلا مساله قهرمان فیلم موتورسواری نیست و این شکل فیزیکی موتورسواری به فراخور آن قصه است که در آن صحنه شخصیت آذر ناگزیر به موتور سواری می‌شود. فکر می‌کنم این ماجرا را تهیه‌کننده باید پاسخگو باشد نه من فیلمساز.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها