رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 317083

ضرر ۲۰۰۰ تومانی روی هر کیلو آلومینیوم!

ساعت24-مدیرعامل ایرالکو با اشاره به گرانی مواد اولیه تولید آلومینیوم گفت: هزینه اولیه تولید این محصول افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان در کیلوگرم ۲۰۰۰ تومان ضرر می دهند.

مهدی ثقفی با اشاره به وضعیت شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) مشکل تولید را گرانی مواد اولیه و کمبود آن اعلام و اظهار کرد: اکنون هزینه تمام شده آلومینیوم با توجه به قیمت‌ مواد اولیه از قیمت فروش بالاتر است. به گونه ای که تولید آلومینیوم تا ۱۱ هزار تومان در هر کیلوگرم هزینه دارد اما قیمت فروش آن به طور متوسط در بازار خارجی و داخلی ۹۰۰۰ تومان است که می توان گفت این محصول در هر کیلوگرم ۲۰۰۰ تومان ضرر می دهند.

وی با بیان اینکه شرکت آلومینیوم ایران بدهی بالایی دارد، گفت: این شرکت در حال حاضر فقط ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی به برق منطقه‌ای دارد که می‌توان گفت در کنار معوقات بانکی و بدهی ها به پیمانکاران و شرکت‌های خدماتی داخلی و خارجی بدهی ایرالکو به حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که از طریق منابع مختلف تلاش می‌کنیم این معوقات و بدهی‌ها را پرداخت کنیم.

ثقفی همچنین با بیان اینکه باید تعرفه واردات مواد اولیه و عوارضی که به آن تعلق می گیرد کاهش یابد، افزود: در کنار افزایش قیمت های جهانی مواد اولیه در زمان واردات مواد پودر آلومینا پنج درصد عوارض گمرکی، ۹ درصد ارزش افزوده و یک درصد به هلال احمر پرداخت می کنند که مجموعه اینها به ۱۵ درصد عوارض می رسد که در کنار عوامل جهانی مواد اولیه را برای ما گران تر می کند.

وی همچنین با اشاره به مشکلات زیرساختی تولید آلومینیوم اظهار کرد: یکی از جدیدترین مواردی که آلومینیوم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند حمل و نقل است، چرا که ما واگن برای حمل مواد معدنی کم داریم و مجبوریم برای جابجایی محصولات از کامیون استفاده کنیم که همین موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده و بالا رفتن هزینه تولید می شود.

مدیرعامل ایرالکو: با اشاره به راهکارهایی که می‌تواند به تولید آلومینیوم کمک کند، گفت: پیشنهادات مختلفی برای بهبود فضای تولید ارائه شده است که از جمله آن افزایش تعرفه واردات آلومینیوم به کشور بوده است تا بتوان در بازار داخلی ایجاد تعادل کرد.

ثقفی افزود: همچنین واحدی مثل آلومینیوم نیاز به زیرساخت‌هایی مانند نیروگاه اقتصادی برق دارد که با تحقق مجموعه این زیرساخت‌ها به توان تولید را از ضرردهی خارج کنیم و قول مساعد همکاری را از معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت استانداری و ایمیدرو به عنوان نماینده سهام عدالت دریافت کرده ایم.

وی با اشاره به تعهدات زیست محیطی خود در استان مرکزی اظهار کرد: تاکنون جلسات خوبی با دادستانی استان برگزار شده و قرار است تا با تدبیری که اندیشیده شده تا پایان تیر ماه ۱۳۹۷ تجهیزات مربوط به خط پنجره آلومینیوم سازی از گمرک ترخیص شود و برای نصب به مجموعه آورده شود تا تجهیزات نو جایگزین ۱۲۰ دیگ فرسوده این خط شوند، چراکه تنها خط فرسوده ایرالکو خط پنج است و مابقی خطوط تولید بهینه سازی شده اند.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها