رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 317134

علی باقری: تشت رسوایی مذاکره با امریکا از پشت بام افتاده است / معلوم نیست معیار غربذگرایان برای منافع ملی و امنیت ملی چیست؟

ساعت24-معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تشت رسوایی مذاکره با امریکا از پشت بام افتاده گفت: کسانی که در پی برجام هسته ای بودند از عقلایی نبودن تعامل با امریکای عهدشکن سخن می گویند.

علی باقری، معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به سخنان اخیر حسن روحانی گفت: امروز که تشت رسوایی مذاکره با امریکا از پشت بام افتاده حتی کسانی که در پی برجام هسته ای به دنبال افزایش وادادگی در قبال امریکا و تحمیل برجام های دیگر بر ملت ایران بودند، از عقلایی نبودن تعامل با امریکای عهدشکن سخن می گویند.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: غربگرایان می خواهند اروپا را به عنوان طرف اصلی تعامل با جمهوری اسلامی در موضوعات مختلف جا بزنند و بعد هم بگویند چون اروپا کاره ای نیست، باز هم باید سراغ کدخدا رفت و با امریکا مذاکره کرد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای سابق تاکید کرد: همانگونه که رهبر انقلاب اسلامی نیز در آیین تنفیذ رییس جمهور در سال 96 تأکید فرمودند، سیاست نظام اسلامی تعامل گسترده با دنیا است، اما تعامل گسترده قطعاً به معنای وادادگی و انفعال در عرصه ی سیاست خارجی نیست.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: شاخص نظام اسلامی در تعامل گسترده با دنیا عبارت است از این که اولاً؛ آغاز تعامل، بر پایه ی توانمندی های درونی باشد، ثانیاً؛ فرآیند تعامل، رفع کننده ی تهدیدها و خلق فرصت ها باشد و ثالثاً؛ نتیجه ی تعامل، تثبیت مؤلفه های قدرت موجود و ایجاد مؤلفه های جدید قدرت ملی، منطقه ای و حتی بین المللی باشد.

باقری افزود: اگر هر تعاملی این سه ویژگی را نداشته باشد، نه تنها منفعتی را متوجه کشور نمی کند، بلکه می تواند آسیب ها، تهدیدها و حتی بحران های جدی سیاسی، امنیتی و حتی هویتی را به سوی کشور گسیل نماید. از این رو چنانچه شروع تعامل بر پایه ی عناصر قدرت ملی نباشد، منافع این تعامل اولاً و بالذات متوجه طرف خارجی خواهد شد و ما هیچ سهم قابل توجهی از منافع این تعامل نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین چنانچه فرآیند تعامل قابلیت رفع تهدیدها و جلب فرصت ها را نداشته باشد، این تعامل هیچ ترجیح عقلی ندارد. در نهایت چنانچه تعامل قادر نباشد که مؤلفه های قدرت ملی را تثبیت نموده و یا نتواند عناصر جدیدی را به انباشته های قدرت ملی بیافزاید، بدیهی است این گونه تعامل نه تأمین کننده ی منافع ملی است و نه تضمین کننده ی امنیت ملی.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای سابق تاکید کرد: هرچند اصل موضوع تبدیل دستاوردهای نظامی ایران در منطقه به مؤلفه های جدید قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران یک ضرورت است، اما سه مسئله ی مهم وجود دارد که راه انقلابی ها و غربگرایان را در این موضوع از هم جدا می کند.

باقری در تشریح این سه مولفه گفت: نخست آن که غربگرایان بر اساس تفکر منفعلانه ی خود هرگونه استفاده از مؤلفه های قدرت ملی برای نقش آفرینی کشور در سطح منطقه ای و بین المللی را اقدامی تنش زا و گامی برخلاف مسیر تعامل قلمداد می کنند و از این رو هیچ گاه شروع تعامل با خارج را که مبتنی بر مؤلفه قدرت ملی باشد، پذیرا نیستند. به همین جهت هم در طول چند سال گذشته که داعش در سوریه و عراق قدرت نمایی میکرد، غربگرایان بارها و بارها با عبارتهای مختلف به مخالفت با نقش آفرینی ایران در منطقه پرداختند. در حالی که اگر نظام اسلامی میخواست براساس خواست غربگرایان عمل کند، امروز اگر داعش در داخل ایران فتنه انگیزی نمی کرد و یا حتی دامنه ی قدرت آن در منطقه افزون نشده بود، دست کم هیچ محملی برای بروز و ظهور قدرت و توان سخت و نرم ایران در منطقه وجود نداشت تا غربگرایان بخواهند برای تقدیم دستاوردهای منطقه ای به بیگانگان، نسخه پیچی کنند.

وی افزود: دوم آن که از نظر غربگرایان هر حرکتی در عرصه ی سیاست خارجی که موجب نارضایتی قدرت های جهانی و منطقه ای شود و امریکا و اروپا و حتی عربستان را نگران کند، این حرکت مردود است، از این رو هرگونه نقش آفرینی خارجی ایران حتی در عرصه ی سیاسی که نارضایتی و یا نگرانی قدرت های خارجی را به- نبال داشته باشد، از نظر آنها نه تنها مطلوب نیست، بلکه مردود است. این در حالی است که معیار تفکر انقلابی برای رفتار در عرصه ی خارجی، رضایت و یا عدم رضایت امریکا و اروپا و عربستان نیست، بلکه ملاک و معیار هر حرکت و سکون منطقه ای و بین المللی رفع تهدید و ایجاد فرصت برای نظام اسلامی است.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: بر این اساس در شرایطی که امریکا، اروپا و عربستان با حضور و نقش آفرینی ایران در عراق و سوریه مخالف بودند، اما تفکر انقلابی با هدف رفع تهدید تروریستهای تکفیری و ایجاد فرصت برای بروز و ظهور جریان مقاومت، مقتدرانه و با درایت وارد میدان شد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای سابق تاکید کرد: سوم آن که غربگرایان تعاملی را موفق می دانند که در قالب توافق با قدرتها از قبیل امریکا و اروپا حاصل شده باشد، در حالی که از منظر تفکر انقلابی تعاملی را که مؤلفه های موجود قدرت ملی را تثبت نکرده و یا مؤلفه های جدیدی از قدرت را ایجاد نکند، تعامل موفقی نیست و موافقت و یا مخالفت قدرت های غربی را شاخص ورود و یا عدم ورود در هیچ عرصه ای نمی دانند.

باقری در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: واقعیت این است در حالی که عوامل غربی، عبری و عربی از داعش حمایت و پشتیبانی میکردند، تفکر انقلابی بود که نقش آفرینی مستقیم و مؤثر ایران در عراق و سوریه را تجویز نمود و در شرایطی که شاخص های سیاسی و نظامی در منطقه به ضرر جریان مقاومت بود، تفکر انقلابی توانست، نه تنها صحنه ی رویارویی را تغییر دهد، بلکه جریان مقاومت را در جایگاه قدرت مسلط منطقه بنشاند.

وی افزود: بر اساس تفکر انقلابی همانگونه که دفع شرِّ داعش بدون کمک غربی ها محقق شد، برای تثبیت قدرت جمهوری اسلامی در عصر قدرت گیری مقاومت در منطقه نیازی به اجازه ی غربی ها نیست.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در موضوع منطقه، غربگرایان بر این باورند که به دلیل اضمحلال دولت داعش و ظهور مؤلفه های قدرت جمهوری اسلامی در منطقه، نگرانی امریکا، اروپا و عربستان از ایران بیشتر شده و لذا باید تلاش کرد تا نگرانی آنها رفع گردد. رفع نگرانی غربی ها برای روشنفکرنماهای وطنی یک اصل است هر چند که رفع نگرانی آنها مستلزم از بین رفتن عناصر قدرت ملی ایران نیز شده و یا حتی بستر تهدیدهای سیاسی و امنیتی جدید علیه جمهوری اسلامی در منطقه را هم فراهم آورد.

باقری تاکید کرد: در این چارچوب توصیه ی غربگرایان، مذاکره با غربی ها درباره ی مسایل منطقه با هدف رفع نگرانی آنها است و نه تأمین منافع ملی و یا تضمین امنیت ملی، اما با توجه به رفتارهای سخیف رئیس جمهور امریکا و برخورد تهاجمی امریکا، غربگرایان قادر نیستند تا موضوع مذاکره با امریکا را به طور علنی و صریح مطرح نمایند. بنابراین مذاکره با اروپا را طرح می کنند و این گونه وانمود می نمایند حال که مذاکره با امریکا ممکن و میسر نیست، باید با اروپایی ها کار کرد، البته هرچند غربگرایان برای مذاکره ی منطقه ای به سمت اروپا چراغ می زنند، ولی قصد دارند به سمت امریکا بپیچند.

این دیپلمات افزود: با وجود این که غربگرایان با تبلیغات نادرست تلاش دارند تا جای خالی امریکای ترامپ در مناسبات بین المللی را با اروپا پر کنند، اما اروپا نه تنها برنامه ای برای مناسبات راهبردی با ایران ندارد، بلکه برای نداشتن روابط راهبردی با ایران جدّی و مصمّم است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای سابق تاکید کرد: با توجه به این که خرید گاز اروپا از ایران به دلیل منابع غنی گازی ایران و نیاز روزافزون اروپا به آن و همچنین انحصار روسیه در تأمین گاز اروپا یک واقعیت است، اما اروپایی ها به دلیل این که خرید گاز از ایران را عامل وابستگی خود به ایران تلقی می کنند، هیچ برنامه ای برای واردات گاز از ایران ندارند.

وی افزود: در همین چارچوب بر اساس مفاد سند رسمی اتحادیه ی اروپا با عنوان «استراتژی اتحادیه ی اروپا در روابط با ایران در پسابرجام»، اروپایی ها تأکید می کنند که راهبرد اروپا عدم واردات گاز از ایران است، این در حالی است که تنها تأمین کننده ی گاز اروپا، روسیه است که چند سال قبل در اوج سرما، صادرات گاز به اروپا را قطع کرد. یعنی اروپایی ها تا آن حد برای نداشتن رابطه ی راهبردی با ایران جدّی هستند که حتی حاضر نیستند ایران به عنوان رقیب روسیه برای تأمین گاز اروپا نقش آفرینی کند.

باقری ادامه داد: چه زمانی که داعش ظهور کرد و قدرت گرفت و مناطق بسیاری را در سوریه و عراق اشغال کرد و چه زمانی که با هدایت، حمایت و پشتیبانی نظام اسلامی ریشه ی دولت جعلی داعش در منطقه کنده شد، دیپلماسی دولت تدبیر و امید در کمای انفعال به سر برده است.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: انفعال غربگرایان چنان اروپایی ها را پُررو کرده است که همراه امریکا خواهان پایان دادن به رفتار به اصطلاح تنش زای ایران در منطقه هستند، در حالی که باید از آنها پرسید رفتار ایران که همواره حامی و پشتیبان مردم مظلوم فلسطین، لبنان، عراق، سوریه، یمن و بحرین در مقابل متجاوزان و جنایتکاران است، بی ثبات کننده و تنش زا است یا رفتار غربی ها که همیشه حامی رژیم متجاوز صهیونیستی، پشتیبان رژیم جنایتکار سعودی و کمک کار تروریست ها بوده و هستند؟

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای سابق تاکید کرد: هنگامی که اروپایی ها اقدام ایران در ریشه کنی تروریسم داعش را رفتاری تنش زا ارزیابی می کنند، پس از نظر آنها اگر ایران در مقابل تروریست های تکفیری در سوریه و عراق اقدامی نمیکرد، آن گاه رفتار ایران در منطقه ثبات بخش ارزیابی می شد؟! بر این اساس، اروپایی ها تکثیر و ترویج تروریسم در منطقه را عامل ثبات می دانند!

وی افزود: البته چنین رفتاری از اروپایی ها دور از انتظار نیست، چرا که آنها منافقینِ کثیف را هم تروریست نمی دانند و حتی از فعالیت آنها در اروپا حمایت هم می کنند، اما سئوال ما از غربگرایان داخلی این است که اگر نظام اسلامی با تروریست ها همراهی کند، رفتار ایران عقلایی است؟! این رفتار گستاخانه ی اروپایی ها نتیجه ی تفکر غربگرایان است که عملاً آنها را نه تنها به عمله ی سیاسی غربی ها، بلکه به پادوی سیاسی تروریست های داعش در ایران نیز تبدیل کرده است.

باقری گفت: معلوم نیست معیار غربگرایان برای منافع ملی و امنیت ملی چیست؟ در سال 1382 که هنوز ایران هسته ای نشده بود، عراق و افغانستان زیر پای اشغاگران امریکایی بود، یمن تحت سیطره و نفوذ سعودی بود و رژیم صهونیستی هنوز متحمل شکست های جنگ های 33 روزه و 22 روزه نشده بود، آنها راه حل مشکلات کشور را مذاکره با غربی ها و امتیازدهی به آنها می دانستند، امروز هم که ایران موفق به احراز عرصه های مختلف دانش، فناوری و صنعت هسته ای، موشکی و ... شده، امریکا را از عراق اخراج نموده، تروریست ها در سوریه و عراق را منهدم نموده و گفتمان انقلاب اسلامی از لبنان تا یمن فراگیر و نهادینه شده است، باز هم راه حل مشکلات را مذاکره ی با غربی ها و امتیازدهی به آنها می دانند! یعنی از نظر غربگرایان چه ایران قوی باشد و یا قوی نباشد، تنها راه کار ممکن فقط و فقط امتیازدهی به غربی ها است!

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: چطور غربگرایانی که می دانند اروپا حتی اختیار بانک های خودش را ندارد و علی رغم نیاز به منافع همکاری با ایران، به خاطر تشر امریکا از همکاری با طرفهای ایرانی سرباز می زند، مذاکره با اروپا درباره ی منطقه را امری لازم و نتیجه بخش جلوه می دهند؟

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای سابق تاکید کرد: اگر اروپایی ها خواهان تعامل واقعی با جمهوری اسلامی ایران هستند، ابتدا باید رفتارها و گفتارهای ترامپ دیوانه در قبال ایران را کنار گذاشته و آنها را تکرار نکنند. در غیر این صورت این ایران نیست که راه تعامل را بسته بلکه نابخردی اروپا است که بستر تعامل را فراهم نمی آورد.

وی افزود: غربگرایان بدانند در هر مذاکره ای که اروپا بخواهد در مقام مدعی نشسته و ایران را در جایگاه متهم قرار دهد، نه تنها این مذاکره تأمین کننده ی منافع ملی و تضمین کننده ی امنیت ملی نیست، بلکه دستاورد آن بهتر از «تحقیقاً هیچِ» برجام نخواهد بود.

باقری در پایان تصریح کرد: اروپایی ها با پیروی از امریکا در برجام نتوانستند حتی مجوز همکاری بانک های خود با ایران را از امریکا بگیرند و عملاً امریکا سر آنها هم کلاه گذاشت، لذا اگر اروپایی ها خواهان تعامل جدی، مؤثر و نتیجه بخش با ایران هستند، باید از دنباله روی سیاست های خصمانه ی امریکا علیه ایران خودداری نمایند.

منبع: مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها