رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 317619

مسکو: راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا رویکردی تقابلی دارد/واشنگتن نگران از دست دادن کامل جایگاهش در جهان است

ساعت24-وزارت خارجه روسیه تاکید کرد راهبرد جدید امنیت ملی دولت آمریکا رویکردی تقابلی دارد و به هیچ عنوان هدفش همکاری سازنده نیست.

656
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در واکنش به راهبرد امنیت ملی جدید دولت آمریکا اعلام کرد، شراکت سازنده میان مسکو و واشنگتن تنها بر اساس اصول برابری و احترام متقابل امکان‌پذیر خواهد بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، مسکو اعلام کرده که راهبر امنیت ملی جدید آمریکا آشکارا رویکردی تقابلی دارد و هدف آن همکاری سازنده نیست بلکه تأکیدش بر تقابل است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «به همین دلیل، مسکو معتقد است که متن این سند پر از مفاهیم ضدروسی است. تقویت قوای نظامی و اقتصادی روسیه و چین در این سند به عنوان یک چالش برای آمریکا مطرح شده است. به بیان دیگر، واشنگتن ظاهرا نمی‌خواهد ببیند که کشورهای ما قدرتهایی نیرومند باشند و از اینکه جایگاهش را به طور کامل از دست بدهد می‌ترسد.»

این بیانیه می‌افزاید: «به همین دلیل است که ما به بر هم زدن نظم بین‌المللی متهم شده‌ایم؛ اتهامی که به طور مشخص به این صورت تعبیر می‌شود که یک جهان یک قطبی صرفا به منافع و نیازهای آمریکا محدود می‌شود».

وزارت خارجه روسیه همچنین اشاره کرده که این سند برای آمریکا یک نقش مرکزی قدرت در امور جهانی در نظر گرفته است. «این مسئله است که سیاست آمریکا در اشل جهانی را هدایت می‌کند. راهبرد جدید آمریکا هیچ تغییری در مقایسه با قبل نداشته جز اینکه آشکارا از اهداف آمریکا نام برده و انعکاسی از عدم اعتماد رو به رشد آمریکا به جایگاه فعلی خود در جهان است».

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما به سهم خود، تأکید می‌کنیم که آمادگی داریم تا روابطی بر اساس شراکت با آمریکا بسازیم. اما در چنین روابطی نباید هیچ جای برای تلاش در جهت دیکته کردن منویات و یا مداخله در امور داخلی ما وجود داشته باشد. شراکت سازنده حقیقی تنها بر اساس اصول برابری و احترام متقابل است که میسر خواهد شد».

بنا بر این گزارش، آمریکا روز دوشنبه راهبر امنیت ملی جدید خود را منتشر کرد. در متن این سند چندین بار از کشور روسیه نام برده شده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز روز گذشته تصریح کرد که با نگاهی به سند راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا، می‌توان شاهد ماهیت امپریالیستی این سند و عدم تمایل واشنگتن به ترک ایده جهان تک قطبی بود.

انتهای پیام/.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها