رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 318158

خواص سماق | خاصیت چربی سوزی سماق و معجزات آن

خواص سماق که پیش از این نمی دانستید. در مورد خواص دارویی سماق و همچنین تاثیرات آن بر بیماریهای التهابی و مغز و قلب بیشتر بدانید. همچنین از سماق به عنوان دمنوش و برای لاغری و نیز ادویه سماق نیز استفاده می کنند.

html>

ادویه سوماق با داشتن طعم تند ، عطر لیمویی و رنگ قرمز ، ماده ای فوق ستاره است که سزاوار است در هر کابینت ادویه ای موجود باشد. این ادویه قدرتمند علاوه بر افزودن یک طعم و رنگ به غذا ، دارای مزایای گسترده ای نیز بوده است. به دلیل داشتن محتوای غنی از پلی فنول ها و فلاونوئیدها ، افزودن سوماق به رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش سطح کلسترول ، تثبیت قند خون و حتی تراکم استخوان کمک کند.

ادویه سماق چیست؟

سوماق به هر گیاه گلدار متعلق به جنس Rhus یا خانواده Anacardiaceae اطلاق می شود که غالباً از درختچه های کوچک و درختان سوماق کشت می شود که میوه های قرمز روشن دارد که به عنوان دروپس معروف هستند. این گیاهان در سراسر جهان رشد می کنند اما بخصوص در آسیای شرقی ، آفریقا و آمریکای شمالی رایج هستند.

با این وجود ادویه سوماق از نوع خاصی از گیاه سوماق ، Rhus coriaria است. این ادویه روشن و خوش طعم اغلب به ترکیبات ادویه جات دیگر از جمله za’atar اضافه می شود. این ماده همچنین یک ادویه معمول در غذاهای سنتی خاورمیانه است و از آن در غذاهای گوشتی گرفته تا سالادها استفاده می شود.

سماق طعم بی نظیری دارد که معمولاً به عنوان طعم میوه ای توصیف می شود ، کمی شبیه به لیمو. اما علاوه بر اینکه طعم خاصی را به غذا می بخشد ، لیستی طولانی از فواید چشمگیر را نیز به همراه دارد. در حقیقت ، تحقیقات اخیر حاکی از آن است که سماق می تواند تأثیر قدرتمندی در کنترل قند خون ، سلامت قلب ، پیشگیری از بیماری و حتی کاهش درد داشته باشد.

مزایای ادویه سماق

قند خون را تنظیم می کند
کلسترول را کاهش می دهد
آنتی اکسیدان های مقابله با بیماری بالا
ممکن است پوکی استخوان را کاهش دهد
درد عضلانی را تسکین می دهد

خواص سماق

این گیاه حاوی ویتامین ث و امگا 3 می باشد و منبع غنی آنتی اکسیدان است. طبیعت این گیاه سرد و خشک است.

در این مطلب قصد داریم تا خواص سماق را به شما ارئه دهیم.

خواص سماق
سماق معجزه سلامتی

خواص دارویی سماق

سماق دارای خاصیت ضد میکروبی می باشد.این گیاه مانع ترکیب گلوکز با مولکول های پروتئینی بدن می گردد به همین دلیل آن را برای افراد مبتلا به دیابت مفید می دانند.همچنین از این گیاه برای درمان بیماری هایی چون رماتیسم ونقرس استفاده می شود. برای دندان درد نیز از سماق استفاده میشود به علاوه سبب تقویت لثه می گردد.

به طور کلی خواص سماق عبارتند از:

ازبین برنده سلولهای سرطانی بهبود بیماری های قلبی و عروقی
چربی سوزی و تناسب اندام خواص ضد التهابی
کنترل کننده فشار خون ضد میکروبی
رفع کننده تهوع
پیشنهاد می شود بخوانید : این ادویه ها برای لاغری معجزه می‌کنند

خواص سماق برای مغز و قلب

همانطور که بیان گردید سماق حاوی ویتامین ث و سایر آنتی اکسیدان ها است.این آنتی اکسیدان ها صدماتی که رادیکال های آزائ به بدن میرسانند را خنثی میکنند.به همین سبب در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها همچون بیماری های قلبی،دیابت و سکته تاثیر دارند.از مهم ترین خواص این گیاه خاصیت ضد اکسیدانی آن است زیرا سماق مانند زردچوبه دارای بالاترین مقدار آنتی اکسیدان می باشد.

خواص سماق برای بیماری های التهابی

التهابات باعث بروز بیماری های زیادی می گردندبه همین دلیل پیشگیری از آن ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری و سلامت بدن لازم است.سماق و عصاره ی سماق دارای خاصیت ضد التهابی هستند.این مواد تاثیر به سزایی در آرام کردن در مفاصل و کاهش دادن التهابات پوست دارند.از برگ های این گیاه نیز برای بهبود خارش های پوستی استفاده میشود.جویدن این برگ های آن نیز سبب سبب بهبود التهابات لثه و لب می گردد.

خواص ضد میکروبی سماق

سماق قابلیت مبارزه با باکتری هایی همچون سالمونلا است.شستن سبزیجات با آبی که عصاره سماق در آن ترکیب شده سبب پاکسازی آن ها از باکتری ها و میکروب ها میشود.این خاصیت سماق به علت اسید گالیک متیل موجود در آن است.طب سنتی یکی از مهم ترین خواص سماق را خاصیت ضد عفونی کنندگی معرفی می نماید.

خواص سماق برای لاغری

از سماق دمنوشی تهیه میشود که این دمنوش در لاغری تاثیر به سزایی دارد.این دمنوش دارای خاصیت چربی سوزی است و با ازبین بردن چربی ها باعث تناسب اندام و لاغری می گردد.به طور خلاصه سماق با استفاده از افزایش سوخت و ساز بدن و همینطور افزایش حجم ادرار و دفع کردن آن سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش میشود.اسید اسکوروبیک موجود در سماق باعث دفع چربی و سلول های مرده و آسیب دیده می شود.خوردن آن جذب چربی در بدن را کم می نماید.

دمنوش سماق

ابتدا 1تا 2 قاشق سماق خشک شده را درآب جوش بریزید و مانند چای معمولی دم کنید.مقداری نبات سفید خرد شده نیز به آن بیفزایید تا طبع سرد اصلاح شود.مدتی آن را کنار بگذارید تا ته نشین گردد.پس از ته نشین شدن آن را صاف کرده و میل نمائید

طریقه مصرف سماق

توجه کنید که سماق را باید تنها به صورت خشک شده شده مصرف نمود زیرا مصرف سماق تازه باعث ایجاد مسمومیت شده و مضر می باشد.

افراد داری طبع سرد بهتر است هنگام مصرف سماق برای لاغری آن را با گیاهان گرم استفاده نمایند.

دیگر فواید سماق


سماق به دلیل داشتن محتوای بسیار بالای اسید سیتریک و مالیک ، اسیدی ترین ادویه محسوب می شود.سماق باعث هضم غذاهای پرچرب می شود . آن بالا است در است آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و امگا 3 اسیدهای چرب . آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند ، که می تواند منجر به سرطان و بیماری های قلبی شود. این روند پیری را کند می کند. آنتی اکسیدان ها نیز تأثیر مثبتی بر روند التهابی دارند.

تانن موجود در گیاه تأثیر مثبتی در هضم غذا دارد و از یبوست جلوگیری می کند. سماق همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین C است.

محققان معتقدند این ادویه حاوی آنتی اکسیدان است که ضدالتهاب است و اثرات مفیدی بر بیماری های قلبی دارد. گیاه سماق را اغلب درخت سرکه نیز می نامند.

سماق درمان انواع بیماری ها

  • از عفونت جلوگیری می کند. سماق اثر پیشگیرانه بر عفونت های بدن دارد. برای بسیاری از بیماری ها مانند: التهاب، تب و... خواص درمانی دارد. سماق که در درمان سرما خوردگی نیز استفاده می شود، به بدن کمک می کند تا از خود در برابر بیماری های مرتبط با عفونت دفاع کند.
  • از کبد محافظت می کند. کلسترول بالا عامل اصلی مشکلات قلبی و کبدی است. سماق سطح کلسترول را در سطح مناسب نگه می دارد و فشار خون را تنظیم می کند. نقش مهمی در محافظت از کبد دارد.
  • خواص محافظتی سماق
    به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی، برای درمان مشکلات پوستی و التیام، جویده شده برگ سماق برای جوش ها و لثه های ملتهب مفید است.

· سماق از قلب و کبد محافظت می کند. کلسترول بالا یکی از دلایل شایع مشکلات قلبی و کبدی است. آزمایشی روی موش نشان داد که عصاره سماق سطح کلسترول خون را کاهش میدهد. در این صورت سماق برای محافظت از قلب و کبد مفید است.

به پیشگیری از چاقی، هیپرگلیسمی (قند خون بالا)، دیابت کمک می کند.

· محافظت از DNA برای سرعت بخشیدن به متابولیسم، رژیم گیرندگان همچنین می توانند آرامش خاطر را مصرف کنند. اثر هیپوگلیسمی دارد و به تعادل کلسترول کمک می کند.

· محافظ در برابر عفونت سماق که در برابر بیماری های عفونی محافظت می کند در درمان بسیاری از بیماری ها مانند التهاب بدن، تب، التهابات پوستی و اختلالات تنفسی استفاده می شود. تحقیقات نشان داده که سماق و عصاره آن ضد التهاب خوبی است.

· ضد سرطان مطالعات روی سماق نشان داده است که سماق ضد سرطان است. بروز سرطان سینه به ویژه در زنان زیاد است. در یک مطالعه، اثر سماق بر سرطان سینه مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج این مطالعه، اعتقاد بر این است که تأثیر منفی بر تکثیر سلول‌های سرطان سینه دارد.

سماق برای کبد

سماق در محافظت از کبد بسیار موثر است. بررسی عصاره سماق موجود در محتوا به طور مستقیم به فرد در دفاع در برابر بیماری های کبدی کمک می کند. برای این کار، می توانید مستقیماً با داروهایی که مستقیماً حاوی عصاره سماق هستند، از کبد خود محافظت کنید. علاوه بر آسیب رساندن به اندام های داخلی، بسیار مهم است که داروهای مورد استفاده دارای خواصی باشند که به طور مستقیم از اندام های داخلی شما پشتیبانی می کنند. برای این منظور بهتر است از داروهای سالم حاوی مواد طبیعی استفاده کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها