رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 319423

۴۱ سوله با ظرفیت هرکدام ۱۰۰ هزار نفر داریم/دپوی اقلام مورد نیاز در انبارها/اراضی حاشیه شهر در مواقع اضطرار پناهگاه میشود

ساعت 24-مدیر کل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اینکه پارک‌های بحران در دستور کار قرار گرفته است، گفت: مقرر شده‌است؛ اداره کل مسکن و شهرسازی با منابع طبیعی، اراضی‌ای را که در حاشیه شهر وجود دارد را شناسایی کنند و در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند و شهرداری‌ها نیز قرار شد که این اراضی را به صورت پارک دربیاورد تا در وضعیت عادی به عنوان پارک مورد استفاده قرار گیرد و در مواقع اضطرار به عنوان پناهگاه استفاده شود.

25
حسین الماسی (مدیر کل مدیریت بحران استان تهران) با اشاره به زلزله هفته گذشته در ملارد و همچنین پس لرزه بامداد امروز، اظهار داشت: مدیریت بحران استان تهران، در مواقع ضرور و اضطرار به کمک شهر تهران می‌آید؛ به طوری که در شب زلزله ملارد در هفته گذشته، باید تمام امکاناتمان را برای شهرستان ملارد گسیل می‌کردیم، ولی با توجه به حساسیت‌ها تهران در حالت آماده‌باش قرار گرفت و همه امکاناتمان را برای شهر تهران در حالت آماده‌باش قرار دادیم. در رابطه با شهرستان‌های استان تهران قبل از زلزله ملارد و کرمانشاه حدود دو ماهی است که مانورها و آموزش‌های لازم را شروع کردیم. همچنین بحث مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و منازل شهری و روستایی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده‌ایم.

شهرداری‌ها به بناهای ناایمن پایان کار ندهند

مدیر کل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اینکه آقای استاندار به جد پیگیر این موضوع هستند که در بحث استحکام بنا، شهرداری‌ها نباید تا زمانی که از استحکام بنا مطمئن نشدند، پایان کار بدهند، گفت: همچنین اگر کسانی که گزارشاتی کذبی را در خصوص استحکام بنا داده اند باید به مراجع قضائی معرفی شوند؛ در شب زلزله دستگاه هلال احمر و اورژانس در آماده‌باش صد درصدی قرار گرفتند؛ البته با توجه به زلزله کرمانشاه ما اقلام زیادی را از تهران به مناطق زلزله‌زده (ازگل، قصر شیرین و سرپل ذهاب) ارسال کرده بودیم و این طبیعی بود که مقداری از اقلام موجود در انبارهای ما کم شود که به دستور استاندار تهران ده روزی هست که انبارها مجددا پر شده است.

دپوی اقلام مورد نیاز در انبارها برای مواقع زلزله و اضطرار

وی بیان کرد: استاندار دستور دادند که انبارها باید دپو شوند و نقشه امدادرسانی و امداد و نجات در هر شهرستان مشخص و شهرداران مکلف شدند؛ تا یک خیابان یا معبری را برای امدادرسانی در شهر یا شهرستان در شورای هماهنگی ترافیک استان‌ها مصوب کنند تا در مواقع بحرانی مانند سیل، زلزله مسیری باشد که مردم در آن تردد نکنند تا امدادرسانی راحت باشد.

الماسی با اشاره به اینکه دوستان ما در تهران نقشه اضطرار و امدادرسانی را تهیه کردند و در حال اجرایی کردن آن هستند، گفت: در شب زلزله نقش آفرینی نیروی انتظامی بسیار عالی بود، البته شاهد بودیم که مردم به یکباره به جایگاه‌های سوخت هجوم بردند که قابل پیش‌بینی نبود و حتی در برخی از جایگاه‌های سوخت، بنزین رو به اتمام بود و حتی برخی از آنها در مقطعی دچار مشکل شدند، اما با مدیرعامل شرکت پخش تماس گرفتیم و سریعا نسبت به ذخیره‌سازی و دپو اقدامات لازم صورت گرفت و مخازن دوباره پر شد.

مدیر کل مدیریت بحران استان تهران از آسیب شناسی زلزله یک هفته اخیر استان تهران خبر داد و گفت: پس از این زلزله، مقرر شد که در مواقع اضطرار مانند زلزله و ... در دقایق اولیه حادثه نیروی انتظامی در پمپ بنزین ها و جایگاه‌های سوخت مستقر شوند. شرکت پخش و پالایشگاه نفت باید دائما سوخت را دپو کند و هیچ جایگاهی نباید خالی از سوخت شود. نقشه امدادرسانی مشخص شد و در کنار اتوبان‌ها و حاشیه شهر جایگاه‌های سوخت مورد بررسی قرار گرفت تا در مواقعی که شهروندان می‌خواهند از شهر خارج شوند و از جایگاه های تک نازله و دو نازله استفاده کنند.

اراضی طبیعی حاشیه شهر پارک و پناهگاه می‌شود

وی ادامه داد: همچنین پارک‌های بحران در دستور کار قرار گرفت، اداره کل مسکن و شهرسازی مقرر شد که با منابع طبیعی، اراضی‌ای را که در حاشیه شهر وجود دارد را شناسایی کنند و در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند و شهرداری‌ها قرار شد که این اراضی را به صورت پارک دربیاورد تا در وضعیت عادی به عنوان پارک مورد استفاده قرار گیرد و در مواقع اضطرار به عنوان پناهگاه استفاده شود. همچنین مقرر شد که در مواقع اضطرار این محیط‌ها را به سرویس‌های بهداشتی و حمام مجهز کنیم در همین رابطه شهرستان‌هایی مانند ورامین اطلاع دادند که زمین را تحویل گرفتند و در حال انجام کارهای مقدماتی هستند.

الماسی ضمن تاکید براینکه باید مهندسان ساختمان چه در جهت کمی و کیفی نظارت بیشتری بر استحکام بنا داشته باشند و اگر قصرانی در ساختمان وجود دارد مهندسان ناظر نباید از آن چشم پوشی کنند، تصریح کرد: اگر احیانا نقصی از چشم مهندس دور ماند ولی شهرداری متوجه شد، مکلف است که موضوع را تذکر دهد و یا حتی ادامه کار را تعطیل و از صدور پایان کار خودداری کند.

۴۱ سوله با ظرفیت هرکدام ۱۰۰ هزار نفر داریم
بازپس گیری سوله های مدیریت بحران از دستگاه‌ها

مدیر کل مدیریت بحران استان تهران گفت: هر کدام از شهرستانهای استان تهران باید یک سوله مدیریت بحران داشته باشند، برخی شهرستانها این سوله ها را به صورت امانی در اختیار دستگاهها قرار دادند که الان تکلیف شده که سوله‌ها باید باز گردد، در حال حاضر در ۴۱ شهرستان استان تهران ۴۱ سوله مدیریت بحران با ظرفیت و گنجایش هر کدام ۱۰۰ هزار نفر وجود دارد که البته شهرهایی مثل اسلامشهر، ورامین و قدس ظرفیتشان بالاتر از اینهاست و آقای استاندار دستور دادند که متناسب با ظرفیت های هر شهرستان، شهرداران اعتباری را بگیرند و زمینی را تهیه و شروع به ساخت و ساز کنند تا در مواقع اضطرار مورد استفاده قرار گیرد.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها