رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 324094

رئیس‌جمهور: عده‌ای در خیابان اعتراض میکنند؛ یا خس و خاشاک است، یا گاو، یا گوساله یا آشغال؟ / چرا توهین میکنید و بیادبانه با جامعه برخورد میکنید؟

ساعت24-رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز در منطقه شاهد بودید گروه‌هایی که به جنایات پرداختند از بمب و موشک و اینترنت و فضای مجازی استفاده کردند. آنها که خاورمیانه را به آشوب کشیدند کسانی بودند که در فهم درست از مسائل اجتماعی عقب ماندند و از تکنولوژی هم برای انحراف جامعه استفاه کردند.

4121
حجت‌الاسلام حسن روحانی در نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی عنوان کرد: بسیار خوشحالم که امروز در جمع صاحب نظران، فرهیختگان و برندگان مدال افتخار در جشنواره فارابی حضور دارم. در یک دورانی سایه مظلومیت و یا نوعی محرومیت بر سر علوم انسانی و اسلامی سایه افکند. آن زمانی که علوم طبیعی و تجربی و مهندسی اکتشافاتشان و اختراعاتشان و آثار علمی‌شان به صحنه زندگی مردم آمد، زرق و برقی که این آثار علمی داشت بسیاری از جوامع ما را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که فکر کردند علم یعنی همین و علوم انسانی در رده دوم و سوم زندگی انسان‌ها قرار گرفت.

وی افزود: همین سایه در ذهن جوانان ما آنها که عازم دانشگاه‌ها بودند و فکر انتخاب رشته بودند و یا در تصحیلات تکمیلی آنها اثر گذاشت و در دوره‌ای دنبال علوم مهندسی و در دوره ‌ای هم دنبال علوم تجربی رفتند. می‌گفتند آنها که استعداد دارند و رتبه دو رقمی کنکور هستند باید بروند سراغ رشته‌های مهندسی و تجربی و آنها که از این کاروان وامی‌مانند باید به ناچار رشته‌های علوم انسانی را برگزینند. خوشحالم این دوران به زودی سپری شد و امروز برای کسی تردیدی وجود ندارد که توسعه برای کشور در کنار علوم تجربی و ریاضی بدون پیشرفت علوم انسانی امکان‌پذیر نیست.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز در جامعه حکمرانی شایسته می‌تواند جامعه را در مسیر درست هدایت کند. این حکمرانی از چه دانش و علومی نشات می‌گیرد؟ مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند این کار را کند البته مدیریت در همه رشته‌ها لازم است اما مدیریت کشور از چه علومی سرچشمه می‌گیرد؟ سیاستمداری و سیاست‌ورزی که جایگاه تاثیرگذاری در جامعه دارد از چه رشته علمی سرچشمه می‌گیرد؟ اقتصاد و نقش آن در جامعه از چه علومی نشات می‌گیرد؟

وی گفت: در حقوق، علوم اجتماعی و مردم‌شناسی اگر علوم انسانی در جامعه‌ای پیشتاز نباشد و صنعت در کنار علوم انسانی قدم نگذارد، ممکن است صنعت و علوم تجربی به ضد خود تبدیل شود. امروز در منطقه شاهد بودید گروه‌هایی که به جنایات پرداختند از بمب و موشک و اینترنت و فضای مجازی استفاده کردند. آنها که خاورمیانه را به آشوب کشیدند کسانی بودند که در فهم درست از مسائل اجتماعی عقب ماندند و از تکنولوژی هم برای انحراف جامعه استفاه کردند.

روحانی یادآور شد: تروریست‌ها بیشترین استفاده را از اینترنت و فضای مجازی کردند اما برای اهداف ناصحیح. نمونه واضح و روشن این رویه صنعت هسته‌ای است که در بسیاری از فنون می‌تواند کمک کند و استفاه نادرست از آن می‌تواند بشریت را به نابودی بکشاند.

وی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی با پول و سفارش و مهندسی ممکن نیست، گفت: در فضای آزاد و نقد است که علامه‌طباطبایی‌ها و مطهری‌ها ظهور می‌کنند. علم بدون نقد و تضارب آرا پیشرفت نمی‌کند. اختلاف فکری و نظری را باید به رسمیت شناخت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: رهبری معظم رهبری ساختن سلاح‌های هسته‌ای و انبار کردن آن را حرام اعلام کردند به این دلیل است که علوم اسلامی و انسانی باید پیشتاز صنعت باشد و باید پیش روی صنعت باشد .

وی ادامه داد:‌ عقل و اخلاق چراغ راهنمای ماست،‌ همان تعبیری که مرحوم شهید مطهری داشت علم چراغ راه است. عقل و اخلاق چراغ راهنما است.

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: ما نمی‌توانیم بدون چراغ در دنیای تاریک حرکت کنیم. امروز حتی با بهترین ابزار هم نمی‌توانیم بدون چراغ علم حرکت کنیم. شما بهترین ماشین را داشته باشید اما وقتی در تاریکی چراغ نداشته باشید از دوچرخه هم خطرناک‌تر است .

وی با بیان این که علوم انسانی می‌تواند ما را به تمدن و تجدد بکشاند، گفت: علوم انسانی باید سرلوحه و سرمشق ما قرار بگیرد.

روحانی خاطرنشان کرد: البته تحول در علوم انسامی با مهندسی درست نمی‌شود، علوم انسانی را نمی‌توان مهندسی کرد، علوم انسانی با پول پیشرفت نمی‌کند و با سفارش متحول نمی‌شود .

وی افزود: چرا در عصر و جامعه ما شهید مطهری نیست؟ چرا علامه طباطبایی نیست؟ مگر با سفارش و پول درس خواندن به آن‌ها فضای آزاد داده شد؟

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه به جای پول فضای آزاد را در اختیار اندیشمندان ما قرار دهید، عنوان کرد: فضای نقد را باز بگذارید، بگذارید انتقادات شنیده شود، در آن فضا علامه طباطبایی به وجود می‌آید. ما باید شرایطی را فراهم کنیم که در آن علم رشد کند .

وی ادامه داد: گل در یک محیط طبیعی خودش رشد می کند، شما چک بکشید و به او پول بدهید و بگوئید رشد کند، رشد می‌کند؟ باید محیطی لازم را فراهم کنید و در آن محیط لازم درخت و گل شکوفا می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: شما فکر می‌کنید علم بدون تضارب آرا پیشرفت می‌کند؟ بدون رویارویی دقیق اخلاقی و علمی در حوزه‌ها علوم ما پیشرفت می‌کند؟ شیخ انصاری کجاست؟ او یک دانه بود،‌ آخوند خراسانی کجاست؟ فضای مناسب ، نقد، انتقاد، اختلاف فکری و نظر را به رسمت بشناسیم. فشار ماشینی وحدت‌ساز نیست، به اختلاف‌نظرها احترام بگذاریم. اختلافی که در چارچوب نظریه باشد می‌تواند وحدت به وجود بیاورد.

رییس جمهور گفت: امروز شما در سطح جهان می‌بینید بحث ما با دنیا در بسیاری از مسائل بحث احترام به علوم انسانی است. آمریکایی‌ها در دو بخش دچار شکست بزرگ شدند؛ یکی از این موارد آنجا بود که خواستند در برابر افکار عمومی جهان بیاستند و تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا بگذارند.

وی با بیان اینکه تعهدات یا از جنس حقوق، اخلاق یا روابط صحیح است، گفت: دنیا در برابر آمریکا ایستاد. آمریکایی‌ها می‌خواستند تعهد بین‌المللی خود را در برجام کنار بگذارند. صف مقابل آمریکا را دیدیدم تمام کشورها به استثنای یک یا دو کشور و یک رژیم منفور یک پارچه بودند.

روحانی افزود: اگر ما به تعهدخود پایبند نباشیم فاتحه تمدن انسانی خوانده می‌شود. اگر به مقررات بین‌المللی و ارزش‌ها دینی و فرادینی احترام نگذاریم، موردپسند نیست. عدالت ارزش بلندی است که مورد احترام همه است. راست‌گویی ارزش انسانی است که مورد تاکید اسلام است. اگر این ارزش‌ها را زیر پا رفت و تعهد یک دولت زیر پا گذاشته شد، دیگر تعهدی نوشته نمی‌شود مگر عمر یک دولت چقدر است؟ یک سال چهار سال یا پنج سال؟ اعتماد وقتی باقی می‌ماند که دولت بعد به تعهدات دولت قبل پایبند بماند.

رییس شورای عالی امنیت کشور با بیان اینکه من خوشحالم که حاکمیت کاخ سفید در به هم ریختن تعهدات بین‌المللی و وفای عهد و ایستادگی در برابر دنیا ناموفق بود، گفت: این پیروزی برای بشریت، اخلاق و حقوق است. ما در برجام موفقیت‌هایی به دست آوردیم که هیچ وقت ازبین نمی‌رود و هیچکس هم نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

وی افزود: ما گفتیم معضلات منطقه‌ای با مذاکره قابل حل شدن است حالا اگر کسی برجام را از بین ببرد پیروزی ما باقی است. ما ثابت کردیم گره کور بین المللی با مذاکره باز می‌شود. ما ثابت کردیم ایران راستگو و دشمن دروغگو است. ما ثابت کردیم این را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اجماع آرا گفت و پی‌ام دی را خاتمه یافته اعلام کرد. معنای آن است که ایران راست گفته و معاندان ایران دروغ گفته‌اند.

روحانی تاکید کرد: ما در برجام کاری کردیم که بگویند ایران حق دارد توسعه صنعت هسته‌ای را ادامه دهد، قبلا می‌گفتند ایران به علت تخلف چنین حقی ندارد این پیروزی قابل خدشه نیست و از بین نمی‌رود.

وی با بیان اینکه بعضی‌ها ابعاد برجام را حس نکردند، گفت: برجام آثار دائمی دارد که تا قیامت می‌ماند آثاری هم دارد که ممکن است بماند یا نماند. برجام در ۲۶ دی ۹۴ اجرایی شد. حدودا ۲سال پیش برجام اجرایی شد از آن مدت تاکنون درآمد نفتی و معیانات ما دو برابر شد آیا آن پول از بین می‌رود؟ صدها مورد سرمایه‌گذاری خارجی آوردیم که تبدیل به کارخانه‌ و نیروگاه و بندر و هواپیما شده این‌ها از بین نمی‌رود.

وی با طرح این سوال که چه کسانی توانستند در یک مذاکرات سخت بین‌المللی برای ملت ایران موفقیت به دست آورند؟ تشریح کرد: این کار توسط علم حقوق و علم سیاست انجام شد. این علوم سیاسی است که می‌تواند سرنوشت کشورها را تغییر دهد. دانشجوها را تشویق کنیم محیط دانشگاه و فضای تحقیقات آزاد باشد. علوم انسانی باید جامعه را هدایت کند ما می‌خواهیم در یک اتاق علوم انسانی را کنترل کنیم. علوم انسانی در بحث مباحثه رشد می‌کند علوم انسانی باعث شد در سرنوشت تغییر ایجاد کنیم.

رییس جمهور افزود: دیپلمات‌های ما قراردادی نوشتند که ترامپ یکسال خودش را به در دیوار می‌زند که آن را بهم بزند و تا امروز موفق نشده این به معنای پیروزی حقوق بر دیکتاتوری است آمریکایی‌ها نتوانستند با خود بزرگ‌بینی و دیکتاتوری افکار جهان را درست کنند این یک موفقیت برای اندیشمندان علوم انسانی ایران است. شکست دوم زمانی است که عده‌ای در خیابان اعتراض می‌کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر فردی را می‌بینید از جای تحریک شده است، دستور داشته است جاسوس بوده بگذارید تا در یک دادگاه ثالث محاکمه شود.

وی خاطرنشان کرد: هرکسی که در خیابان می‌آید یا خس و خاشاک است ، یا گاو است، یا گوساله است ، یا آشغال است؟ این چه حرف زدنی است؟ چرا توهین می کنید؟ چرا بی ادبانه با جامعه برخورد می‌کنید؟

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اعتراضات مردمی اخیر گفت: مردم آمده‌اند در خیابان حرف دارند، بعضی از آن ها اعتراضان به حق است برخی هم سواستفاده کردند.

وی ادامه داد: در لندن و نیویورک هم اعتراض می‌شود چندین نفر در میان جمعیت می‌آیند شیشه می‌شکنند و آتش می‌زنند. همه را به یک چوب نرانیم ، دقیق حرف بزنیم ، مخصوصا در تریبون‌های مقدس دقیق‌تر حرف بزنیم . ملت ما ملت بزرگی است .

رئیس جمهور ادامه داد: اگر فردی را می بینید از جای تحریک شده است دستور داشته است جاسوس بوده بگذارید تا در یک دادگاه ثالث محاکمه شود.

وی خاطر نشان کرد: هرکسی که در خیابان می آید یا خس و خاشاک است ، یا گاو است، یا گوساله است ، یا آشغال است این چه حرف زدنی است؟ چرا توهین می کنید؟ چرا بی ادبانه با جامعه برخورد می کنید؟

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اعتراضات مردمی اخیر گفت:مردم آمده اند در خیابان حرف دارند، بعضی از آن ها اعتراضان به حق است برخی هم سواستفاده کردند.

وی ادامه داد: در لندن و نیویورک هم اعتراض می شود چندین نفر در میان جمعیت می آیند شیشه می شکنند و آتش می زنند

همه را به یک چوب نرانیم ، دقیق حرف بزنیم ، مخصوصا در تریبون های مقدس دقیق تر حرف بزنیم . ملت ما ملت بزرگی است .

وی افزود: بعضی‌ها سو استفاده کردند نیروهای امنیتی ما به خوبی اداره کردند و ماجرا تمام شد .

وی خطاب به جامعه شناسان گفت: از امروز کار شما شروع شده است، این اعتراضات خیابانی چه بود؟ از کجا نشات گرفته است ؟

شما جامعه شناسان ، شما روانشانس اجتماغی ، شما که در علوم اجتماعی هستید باید موضوع را باز، تحلیل و روشن کنید.

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: اگر خدایی نکرده روزی ارزش های دینی و ملی ما در نزد جوان ها کم رنگ شود ما مقصر هستیم ، شما اساتید، فرهیختگان ، دانشگاهیان و فرهنگیان عهده دار این مهم هستید.

وی ادامه داد: باید بررسی کنیم چرا و به چه دلیل این اتفاقات افتاده است، این علوم انسانی که باید مسائل را تجزیه و تحلیل کند.

روحانی با بیان این که واقعیت ها را زیر نگذارید گفت: شما قطب نما را ممکن است نگاه نکنید و بگویئد این طرف شمال است و خودم می دانیم ،‌ حالا شما این طرف است هرچی شما بگوئید گوش نمی کند. شما را بر رویش یک دستمال بی اندازید شمال و جنوب تغییر می کند؟ شما قطب نما را دستکاری و خرابش کنید،‌ شمال و جنوب دنیا هم عوض شد؟علوم انسانی قطب نمای جامعه ماست استفاده کنید ،بگذارید این قطب نما درست کار کند به آن نگاه کنید .

وی افزود: بگذارید از این قطب نما درست استفاده کنیم ، با شعار شمال و جنوب عوض نمی شود، بگذارید جامعه و اجتماع ما در مسیر تحول درست حرکت کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما خوشبختانه امروز در مقطعی قرار گرفتیم که جامعه ما ارزش علوم انسانی را به خوبی می داند. اگر می خواهید اقتصاد، علوم انسانی ، سیاست ، حکمرانی درست شود این علوم انسانی است که می تواند آن را درست کند.

وی تاکید کرد: حتی در بسیاری از مسائلی که به ظاهر ارتباطی با مسائل ندارد فرهنگ به عنوان زیر بنای مهم در تمامی حرکت های اجتماعی و انسانی است.

روحانی ادامه داد: ممکن است بگوئید پزشک با یک تخصص بیماری را درمان می کند؛ قبول اما این ارتباط پزشک با بیمار است که بیش از جراحی شفا بخش است ، اعتماد بیمار به پزشک است که بیش از چاقوی جراحی شفا بخش است، این نحوه حرف زدن پزشک با مریض است که می تواند منجی آن باشد.

وی تاکید کرد: جسم و روح ما در هم تاثیر گذار است،‌آن بخش روحی در پزشکی هم علوم انسانی است .علوم انسانی جایگاه بسیار ارزشمندی دارد شما اساتید اگر بنا است اصلاح اداری انجام دهیم این علوم انسانی است که می تواند کار ساز باشد، اگر می خواهیم برنامه ریزی درست برای کشور داشته باشیم،‌اصلاح امور بانکی انجام دهیم، تحول در جامعه رخ دهد اول باید در فرهنگ جامعه رخ دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر می خواهید فضای مجازی برای جامعه ما مفید باشد فرهنگ استفاده از فضای مجازی را به نسل جوان یاد بدهیم، با فیلتر درست نمی شود، ما می‌گوئیم فیلتر، بعضی‌ها بدشان می‌آید و می‌گویند چیز خوبی است.

وی با اشاره به این که زمانی استفاده از رادیو ممکن نبود اظهار داشت: در رژیم گذشته هر پیچ رادیو را می‌چرخانیدیم. فقط پارازیت بود ، رژیم گذشته در پارازیت موفق بود؟یه روزی گفتیم ماهوراه ممنوع است ، ممنوع شد ؟ چند درصد از ماهواره می‌زنند؟ یک روز گفتیم فضای مجازی بد ، با گفتن ما درست شد؟

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: مردم می‌فهمند حق انتخاب دارند خودمان را بزرگ و بلند فرض نکنیم مردم ما بلند هستند مردم ما می‌فهمند باید حرف بزنیم باید بگوئیم چگونه از ابزار استفاده شود .

وی ادامه داد: هرچیزی فرهنگ استفاده درست خود را دارد. علوم انسانی باید به میدان بیاید و چگونه بتوانیم جامعه به نقطه‌ای برسانیم که مطلوب شرع و عقل باشد.

روحانی با بیان این که خوشبختانه آمریکایی‌ها هم در مسئله داخلی ما و هم برجام شکست خوردند، گفت: ملت ما در هر دوجا پیروز شد، باید در کنار وحدت بتوانیم ایرانی بهتر و آباد داشته باشیم.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها