رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 324275

ائمه جمعه حرفینزنند که مردم پشیمان از نمازجمعه برگردند

ساعت24-هاشم‌زاده هریسی: مردم حذف هاشمی از نماز جمعه را فراموش نمی‎کنند، کار اشتباهی بود

88
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اوایل انقلاب این طور نبود که حرفی‌زده شود و بر اثر آن برخی مردم رغبت نکنند به نمازجمعه بیایند. شور نظام و انقلاب هم بیشتر بود و مردم بیشتر به نمازجمعه می‌آمدند. الان با رعایت نکاتی فضا باید دوباره متعادل شود، درغیر این صورت روز به روز شاید حضور مردم در نمازجمعه کم‌رنگ‌تر شود.

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی در پاسخ به این سئوال که جایگاه نماز جمعه به لحاظ حضور مردم بعد از 38 سال ارتقاء یافته یا تنزل پیدا کرده است؟ به خبرآنلاین گفت: اوایل انقلاب و در دوران دفاع مقدس شور و شعف و عشق زیادی در مردم وجود داشت. این مسئله خواه ناخواه در نمازجمعه اثر می گذاشت. الان این وضعیت مقداری کمتر از آن موقع شده است.

وی با بیان اینکه ائمه جمعه خیلی می توانند در شکوه نماز موثر باشند، افزود: اگر آنها مسائل اختلاف انگیز زیاد مطرح نکنند و نمازجمعه را همگانی کنند تا هرکسی به نمازجمعه بیاید احساس امنیت کند و برداشتش این باشد که با عواطف و احساسات او بازی نخواهد شد یا مطلبی گفته نخواهد شد که او ناراحت و پشیمان از نمازجمعه برگردد؛ قطعا بهتر است. حتما نمازجمعه با رعایت این نکات با شکوه بیشتر برگزار می شود.

وی درباره تأثیر انتصاب شخصیت های کاریزماتیک به عنوان خطیب جمعه بر حضور مردم در نماز جمعه، نیز گفت: این هم عامل مهمی در جذب و شکوه نمازجمعه است چون وقتی خطیب نماز جمعه محبوبیت همگانی داشته باشد، شأن نماز جمعه هم بالا می رود و حضور مردم بیشتر می شود.

هاشم زاده هریسی در پاسخ به این سئوال که مگر چنین شخصیت های کاریزماتیکی نداریم که خطیب نمازجمعه باشند؟، اظهار کرد: چنین افرادی در تهران و شهرستان ها وجود دارند اما غیر از وجاهت و محبوبیت همگانی، معیارهای دیگری هم باید داشته باشند. امام جمعه براساس آن معیارها انتخاب می شود. البته باید عوامل تصمیم گیر در نهاد نمازجمعه مسائل را بررسی کنند و ببینند چه کار باید کرد تا شکوه و عظمت نمازجمعه بیشتر و فضای نماز جمعه همگانی تر شود و شأن نمازجمعه بالا برود. ضمن آنکه بررسی کنند که چه کسانی برای این کار مناسب تر هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره کنار گذاشتن مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از نماز جمعه تهران گفت: برخوردی که با آیت الله هاشمی شد در تاریخ نمازجمعه، انقلاب و نظام ثبت شد و تأثیر منفی داشت و دارد. این مسئله فراموش نمی شود و از یاد مردم نمی رود. آقای هاشمی می توانست در اقامه نماز جمعه بماند و مسئله به شکل دیگری حل شود اما این اتفاق نیفتاد و شکل کار در واقع به منزله حذف آقای هاشمی از نمازجمعه بود. این از نقاط ضعف بود و نمی توانیم آن را بشوریم و پاک کنیم.

هاشم زاده هریسی با بیان اینکه آقای هاشمی منصوب امام در نمازجمعه بود و حذف او از نمازجمعه صورت خوبی نداشت و کار اشتباهی بود، گفت: متأسفانه این اتفاق تجربه نمی شود، گویی اتفاقی مثل صدها اتفاق دیگر رخ داده! اما ضررش در تاریخ می ماند و بر آیندگان اثر می گذارد.

خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها