رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 324718

نیمی از جوانان ایرانی چاق هستند/ از هر 5 دانش آموز یکی چاق است

ساعت 24- مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: براساس آمارها نیمی از جوانان و 20 درصد دانش اموزان ایرانی دارای اضافه وزن بوده و چاق محسوب می شوند.

چاقی
زهرا عبداللهی با اشاره به اینکه چاقی در میان نوجوانان و جوانان افزایش یافته است، اظهار داشت: براساس آخرین امارها 20 درصد دانش اموزان در مرحله چاقی و اضافه وزن قرار دارند. براین اساس از هر پنج دانش آموز مشغول به تحصیل یک نفر چاق است. این در حالی است که 40 تا 50 درصد قشر جوان هم چاق هستند.

وی در مورد چرایی افزایش چاقی در بین مردم، گفت: مهمترین دلیل افزایش وزن در بین ایرانی ها تغییر الگوی غذایی است. مصرف فست فودها، نوشابه های گازدار، شیرینی و شکلات و مواد چرب زیاده است و در مقابل مصرف سبزی، سالاد، حبوبات و غذاهای سالم و ساده به شدت کاهش یافته است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به کم تحرکی افراد جامعه، تاکید کرد: علاوه بر اینکه هموطنان مواد غذایی پر کالری را بیش از نیاز بدن مصرف می کنند، شاهد کم تحرکی آنها هستیم. در حال حاضر حتی کودکان را هم با خودرو به مدرسه می فرستیم و با خودرو به خانه برمی گردند. خودمان به کودکانمان کم تحرکی را آموزش می دهیم. جوانان و میانسالان هم که با خودرو به محل کار می روند و هیچ تحرک بدنی وجود ندارد.

عبداللهی افزود: در حال حاضر 30 درصد جوانان کشور فست فود می خورند و تحرک بدنی کافی ندارند که باعث شده است این میزان چاقی را در کشور شاهد باشیم. مصرف قند، نمک و چربی زیاد در کنار عدم تحرک باعث شده است تا ایرانی ها اضافه وزن داشته باشند.

وی در مورد اینکه برخی ها مدعی هستند اندکی اضافه وزن داریم و مشکلی پیش نمی آید، تاکید کرد: این اضافه وزن دریچه ابتلا به بیماری های دیابت، سرطان، کبد چرب و بیماری های قلبی و عروقی است. افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری ها قرار دارند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان وزارت بهداشت در امر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی فعال است، گفت: در حال ترویج الگوی صحیح مصرف غذایی هستیم و صنعت غذا باید به کمک ما بیاید. در حال آموزش به فست فودها، رستوران ها و قنادی ها هستیم که میزان نمک،قند و چربی را در غذاهایشان کاهش داده تا بتوانیم با تغییر ذائقه مردم، به سمت غذاهای سالم هم پیش برویم. باید غذاها با کالری کمتری عرضه شوند. این موضوع گام به گام قابل اجرا است. ذائقه کنونی مردم ایران شیرینی و چربی غذا است که باید بتوانیم ان را اصلاح کنیم.

عبداللهی خواستار ممنوعیت تبلیغ کالاهای ضرر رسان به سلامت در تمامی رسانه ها شد و افزود: تبلیغ باعث افزایش گرایش مردم به مصرف بیشتر می شود به همین دلیل ما اعلام کردیم که نباید کالاهای ضرر رسان به سلامت نباید تبلیغ شوند. نوشیدنی های قند دار و فست فودها نباید روی بیلبوردهای سطح شهر تبلیغ شوند.

وی از همکاری با وزارت ورزش خبر داد و گفت: براساس هماهنگی با وزارت ورزش قرار شد فضاهایی برای تحرک و ورزش هموطنان در نظر گرفته شود تا مردم بتوانند بیشتر تحرک داشته باشند.

میزان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها