رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 324741

ساعت 24 بررسی کرد

ایران وتجارت بدون دلار زیر ذره بین رسانه های ترکیه و آذربایجان

ساعت24-سالها تحریم اقتصادی در ایران ، خاطره تلخی در ذهن فعالان اقتصادی ایجاد کرده است . خاطره ای که نشان از وجود موانع زیاد در نقل و انتقال پول داشت و کشور را به سمت بحرانهای مالی هدایت کرد . حال با گذشت دو سال از اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و غرب، هنوز موانع مالی و بانکی در اقتصاد ایران مشاهده می شود .

459
موانعی که هر روز بیش از روز قبل کشور را تحت فشار قرار می دهد . اما این بار ایران از بحران های مالی سالهای قبل درس گرفته است و تنها به دلار به عنوان واحد پول مبادلاتی تکیه ندارد.
به گزارش خبر گزاری رسمی کشور آذربایجان ایران در سال های گذشته توافق نامه ای با هند امضا کرده بود که پول نفت را با واحد پولی این کشور یعنی روپیه دریافت کند. در واقع تبادلات تجاری این دو کشور نه با واحد بین المللی دلار بلکه با واحد روسیه انجام می شد و این مساله به ایران کمک کرد تا حتی در سالهای تحریم و ممنوعیت مبادله دلار هم به تجارت با هند ادامه دهد. این تجربه موفقیت آمیز در کنار سنگ اندازی های دولت ترامپ در روند اجرای توافق هسته ای باعث شد تا ایران به فکر راه چاره بیفتد و امکان افزایش فشار مالی از طرف امریکا به اقتصادش را تا حد امکان تقلیل دهد. به گزارش این خبرگزاری رسمی کشور ترکیه از اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی توافق نامه های اولیه ای با ترکیه برای مبادله با واحد لیر امضا شد. به این معنا که دو کشور در صدد حذف کردن دلار از مبادلات دو جانبه خود هستند و محدودیتهای بانکی و دلاری علیه ایران به دلیل سیاستهای خصمانه امریکا نمی تواند مانع از تجارت دو کشور ترکیه و ایران و شود . اما ترکیه و هند تنها کشورهایی نیستند که در این مسیر گام نهادند .

در ماههای اخیر دو کشور روسیه و ایران هم مذاکراتی برای مبادلات با واحدهای غیر از دلار انجام دادند و حتی در ایجاد مراکز مالی مشترک و بانکهای مشترک که امکان انتقال پول را ساده تر می کند هم مذاکراتی انجام دادند. طرحی مشابه با پاکستان هم مورد مذاکره قرار گرفته است. از طرف دیگر کشور چین هم در سالهای اخیر ابراز تمایل برای اجرای این طرح کرده است . مقامات چینی اخیرا از دولت عربستان خواستند که نفت را با واحد یوان به چین بفروشند و دلار را از مبادله نفتی حذف کنند. طرحی که تا کنون توسط مقامات عربستان مورد موافقت قرار نگرفته است ولی راهی را برای اجرای این طرح با دیگر کشورها از جمله ایران باز خواهد کرد . از طرف دیگر دولت تازه امریکا از زمان روی کار امدنش بارها به مخالفت با سیاستهای تجاری و تولیدی چین پرداخته است و به همین دلیل رابطه دو کشور در وضعیت عادی قرار ندارد. در این شرایط چین هم تمایل زیادی برای حذف دلار از مبادلاتش دارد . ضمن اینکه استفاده از یوان در مبادلات تجاری چین می تواند روند تبدیل شدن این کشور به یک ابر قدرت اقتصادی در جهان را تسهیل کند .

زیرا چین بزرگترین صادر کننده در دنیا است و اگر محصولات صادراتی و وارداتی چین با واحد یوان مبادله شوند ، در این صورت بخش اعظم تجارت در دنیا با یوان انجام می شود و سهم دلار در چرخه های مالی دنیا بسیار کم می شود . طرحی که بدون شک با مخالفت امریکا مواجه خواهد شد ولی به تبدیل شدن چین به یک ابر قدرت اقتصادی در دنیا کمک می کند. از طرف دیگر تجارت ایران و چین با واحد یوان هم راهکار دیگری است که در ماههای اخیر بسیار مطرح بوده است و طبق اخبار منتشر شده در رسانه های چینی با وجود نهایی نشدن این توافق ها ولی تمایل دو طرف برای اجرایی شدن ان بسیار زیاد است . با توجه به این اخبار، به نظر می رسد ایران در مسیری حرکت می کند که امکان وارد شدن فشار مالی از طرف امریکا را به حداقل برساند . سیاستی که می تواند آینده اقتصاد کشور را متفاوت تر کند و زمینه ساز توسعه تجارت و رشد اقتصادی و کاهش وابستگی به دلار شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها