رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 324819

جان بولتون خواستار عزم جدی آمریکا برای نابودی جمهوری اسلامی شد

ساعت24-جان بولتون، سیاستمدار تندرو جمهوریخواه آمریکا در تازه ترین اظهار نظر خود که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده از کاخ سفید خواسته است تا با عزم و اراده جدی انقلاب اسلامی ایران را نابود کند.

8445
به گزارش وال استریت ژورنال نماینده جنجالی سابق آمریکا در سازمان ملل در این مقاله با عنوان « فراتر از توافق هسته ای ایران» توصیه کرده است: سیاست آمریکا باید پایان دادن به جمهوری اسلامی قبل از چهلمین سالگرد آن باشد.

بولتون نوشت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به صراحت هشدار داد که زمان برای توافق باراک اوباما درباره برنامه هسته ای ایران بتدریج به پایان می رسد. هر چند حامیان و طرفداران توافق هسته ای فرصت زیادی برای رفع ایرادات و نواقص این توافق بدست آورده اند اما این یک فرصت بیهوده است. چون هیچ تلاشی نمی تواند ایرادات این شکست بزرگ دیپلماتیک باراک اوباما رارفع کند.

او ادامه داده است: دمکرات های آمریکا هر پیشنهادی که این تمهید اوباما را به خطر بیندازد رد خواهند کرد و اروپایی ها هم بیش از آن که خواهان جایگزینی قوی تر برای توافق هسته ای کنونی باشند علاقمند به روابط تجاری با ایران هستند.

جان بولتون در ادامه مقاله خود نوشته است یک مانع اساسی دیگری هم وجود دارد و آن هم ایران است. مذاکره با کنگره و با اروپایی ها به تغییر واقعی محتوای توافق منجر نخواهد شد ایران که با حمایت های روسیه و چین تقویت شده است تمایلی به تغییر محتوای این توافق ندارد. برای مثال افزایش بازرسی ها از مراکز و تاسیسات هسته ای ایران موضوعی است که برای تهران از محالات است و به هیچ وجه آن را نخواهد پذیرفت.

جان بولتون که به جناح جنگ طلب نئومحافظه کارهای آمریکا وابسته است در ادامه مقاله خود در وال استریت ژورنال نوشته است اختصاص صد و بیست و روز آینده به مذاکره و گفتگو با خودمان، غرب را در حالت سکون و انفعال قرار خواهد داد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به درستی توافق اوباما را اشتباه راهبردی می داند اما مشاوران ترامپ بدون ارائه توضیح و استدلال وی را متقاعد کرده اند که از این توافق خارج نشود.

او نوشته است : احمقانه است اگر به علت اقدامات تحریک آمیز پیونگ یانگ، تهدبد ایران را در اولویت دوم قرار دهیم. برخی از حامیان توافق هسته ای ایران پیشنهاد می کنند برای تقویت این توافق سقف اعتبار زمانی آن از میان برداشته شود و به عبارت دیگر هیچ محدودیت زمانی برای اعمال و اجرای این توافق وجود نداشته باشد. اجرای این طرح هم هیچ دستاوردی نخواهد داشت. تهدید هسته ای ایران بویژه با توجه به ارتباط آن با پیونگ یانگ هم اکنون مطرح است نه ده سال بعد. یکی از ایده های عجیب این است که قانون کورکر-کاردین اصلاح شود تا از دردسر تایید توافق هسته ای در هر 90 روز، خلاص شویم.

بولتون ادامه داده است: اگر قرار است ترامپ توافق هسته ای را ابطال کند چرا باید پیچیدگی های جدید به آن بیفزاییم که ایران به آن عمل نخواهد کرد.

سناتور بن کاردین پیش از این به درستی اعلام کرده است که رئیس جمهور هم اکنون همه اختیاراتی را که لازم دارد، در اختیار دارد. جان بولتون در ادامه مقاله خود نوشته است شماری از نمایندگان سنا برای اجتناب از این خطر، پیشنهاد کردند که اختیار رئیس جمهور برای خروج از این توافق بدون تایید کنگره محدود شود. این طرح احمقانه به صراحت خلاف قانون اساسی است و زمینه را برای وتوی ترامپ فراهم می کند.

خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها