رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 325084

ساعت 24 گزارش می دهد

خریداران نفت ایران بی اعتنا به ترامپ وفادار به ایران

ساعت24-درحالی که دونالد ترامپ و همکارانش در کاخ سفید راههای تازه برای بی اثرکردن برجام را جستجو می کنند و دست کم تا100روز آینده در پیمان برجام می مانند قطب های اقتصادی جهان شامل اتحادیه اروپا ،ژاپن و چین با ایران همکاری دارند.

445
پس از انتشار خبرهایی برپایه وفاداری شرکتهای اروپایی برای مشارکت در طرحهای اقتصادی ایران منتشرشد حالا خبر می رسد مشتریان نفت ایران نیز به تهدیدهای ترامپ تا اینجای کار بی اعتنا بوده اند. به گزارش ساعت 24 از منابع گوناگون خبری چین ،کره جنوبی و ژاپن سه مشتری اصلی نفت ایران در آسیا با استفاده از عبارات دیپلماتیک معمول گفته اند به شرایط موجود خرید نفت وفتدار می مانند. با وجود اینکه احتمال موفقیت ترامپ در مقابله با جامعه جهانی در زمینه توافق هسته ای ایران بسیار کم است ولی برخی از کارشناسان بر این باور هستند که او می تواند از طریق وضع تحریم هایی به بهانه های دیگر در مسیر تجارت و توسعه اقتصادی ایران اختلال ایجاد کند. تحریم هایی که حتی در صورت وضع شدن یک جانبه خواهد بود و امریکا نخواهد توانست جامعه جهانی را با خود همراه کند . از طرف دیگر در ماههای اخیر ما شاهد توسعه رویکرد تجارت با آسیا و کشورهای همسایه در ایران بودیم که این سیاست ابزاری برای مقابله با سیاست های خصمانه دولت ترامپ در امریکا است. دولتی که رسانه های آمریکایی بر نا توانی اش در اداره بهینه کشور اذعان داشته اند و هر روز پرونده ای تازه علیه رییس ان و خانواده او منتشر می کنند. سایت اویل پرایس در گزارشی این سوال را مطرح کرد که اگر امریکا تحریم های تازه ای علیه ایران وضع کند، آیا صادرات نفت ایران به کشورهای دیگر با اختلال روبرو خواهد شد یا خیر. این سایت برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ بزرگترین خریداران نفت ایران یعنی خریداران کشورهای آسیایی رفت و جویای پاسخ شد. خریداران کره جنوبی اعلام کردند اصلا نگران محدود شدن واردات نفت از ایران و تحریم های تازه نیستند زیرا در درجه اول اگر امریکا بخواهد تحریمی وضع کند تا تصویب و اجرایی شدن ان چندین ماه طول می کشد و تا ان زمان مبادلات نفتی انها با ایران طبق روال قبل ادامه پیدا خواهد کرد. نماینده خرید نفت کره جنوبی که احتمال موافقت جامعه جهانی با سیاست تحریم نفتی ترامپ را بسیار کم می داند ،گفت: حتی اگر نیاز به نگرانی باشد ، باید از سال ۲۰۱۹ این نگرانی را داشته باشیم .

ضمن اینکه اگر امریکا تحریم یک جانبه بگذارد و دنیا با این کشور همکاری نکند، دیگر دلیلی برای خارج شدن کره جنوبی از توافق های نفتی با ایران وجود ندارد. یکی از نمایندگان خرید نفت از کشور ژاپن که مسولیت تامین نفت برای پالایشگاههای این کشور را برعهده دارد به این سوال اینطور پاسخ داد: ما هم اکنون می توانیم نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری کنیم و دنیا با تحریم های تازه علیه ایران موافقت نکرده است. پس نیازی به نگرانی نیست. ما همچنان به کار با ایران ادامه می دهیم. او ایران را یکی از شرکای نفتی قابل اعتماد ژاپن معرفی کرد و افزود: این سیاست امریکا نمی تواند برای چندمین بار علیه ایران اجرا شود . این کار نادرستی است زیرا ما برای بازگشت تعاملات تجاری خود به حالت عادی زمان و هزینه های زیادی صرف کردیم و قصد قطع همکاری با ایران رانداریم.خریداران چینی در پاسخ به این سوال تاکید کردند که اصلا نگران این مساله نیستند زیرا احتمال وضع تحریم های تازه، بر هم خوردن توافق هسته ای یا همراهی دنیا با ترامپ در زمینه وضع تحریم را بسیار کم می دانند . در ضمن چین حتی در سالهای تحریم هم از ایران نفت خریداری می کرد و راهی برای پرداخت پول به ایران پیدا می کرد . اگر چنین اتفاقی تکرار شود ، چین همچنان یکی از خریداران اصلی نفت ایران باقی خواهد ماند ولی انتظار می رود قدرت چانه زنی بیشتری در زمینه قیمت نفت داشته باشد .باید در نظر داشت ایران روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه نفت صادر می کند که دو برابر میزان صادرات این کشور قبل از امضای توافق هسته ای است. دو سوم این نفت یعنی ۶۲ درصد از نفت صادراتی ایران وارد بازارهای آسیایی می شود . چین بزرگترین خریدار نفت ایران است و کشورهای هند و کره جنوبی و ژاپن در جایگاه دوم تا چهارم از نظر حجم واردات نفت از ایران قرار گرفته اند. ۳۸ درصد از نفت صادراتی ایران وارد بازار کشورهای اروپایی می شود که این کشورها هم به توافق هسته ای پایبند هستند و تمایلی برای همراهی با ترامپ در زمینه بر هم زدن توافق یا وضع تحریم های تازه ندارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها