رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 325279

تحلیل یک جامعه شناس از نابرابری های اجتماعی

آب رفتن طبقه متوسط درایران عامل تضاد شده است

ساعت24-حسن امیدوار دبیر گروه صلح انجمن جامعه شناسی ایران دیروز در نشست این انجمن که با عنوان آینده صلح وچا لش نا برابری های اجتماعی که باحضور سعید مدنی و عباس ربیعی دوجامعه شناس ایرانی در تهران برگزارشد تاکید کرد اب رفتن طبقه متوسط در ایران به دلیل اینکه درآمدهای جامعه در اختیار یک گروه کوچک قرارگرفته است بر اندازه نابرابری های اقتصادی اضافه کرده است و احتمال اینکه منازعات درون جامعه افزایش یابد به همین دلیل بالاتر می رود.

65456
متن نوشته وی را می خوانید: جامعه شناسی علم مطا لعه تغییر و نظم اجتماعی است و تغییرات اجتماعی موضوعی کلیدی برای جامعه شناسان بوده است، چنانچه جامعه شناسی با ظهور تغییرات اجتماعی در اروپای قرن 19 متولد شد. از این رو علو م اجتماعی علاقمند به فهم پو یایی نظام های اجتماعی است، که تغییرات اجتماعی تحت چه شرایطی و با بهره گیری از چه منابعی تحقق پیدا میکند؟

عوامل تسهیل و مسدود کننده تغییرات اجتماعی و الگو های تغییر اجتماعی کدامند؟ از منظر تبیین سیستمی، فرایند تغییرات اجتماعی به عنوان تغییری که در درون و در سطح نظام صورت می گیرد فهمیده می شود. بر اثر انباشت چهار دهه تغییرات، دگر گونی های گسترده تری در ساختار های اجتماعی رخ داده است، که بعنوان نمونه به بخشی از آن اشاره می شود.

– الگو های روابط بین اعضائ خانواده و جامعه دچار تغییر شده است.

- شرایط محیطی نظام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دچار تکانه های شدید شده است.

– تغییرات در ترکیب جمعیت (شامل مهاجرت وسیع از روستا به شهر های بزرگ و مهاجرت به خارج از کشور) رخ داده است.

– تغییرات مهم در ساختار اقتصاد رفاقتی - رانتی منجر به شکل گیری طبقه ثروتمند جدید، کوچک شدن و آب رفتن طبقه متوسط و گسترش خط فقر شده است.

– تغییرات مهم در ساختار سیاسی، منجر به بلورین شدن روابط قدرت شده است.

– پیامد های اقتصاد سیاسی منجر به ظهور نا برابری و تبعیض، ایجاد فساد گسترده و فقر سازمان یافته شده است (می توان از آن بعنوان فرایند بینوا سازی نام برد).

– فساد ساختاری گسترده در بانک ها و بنگاه های اقتصادی (صندوق های قرض الحسنه) و اختلاس های کلان متعدد ، فساد آشکا ر در شهر داری ها و قوه قضاییه و غیره باعث سلب اعتماد اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی نظام و منجر به شکاف بین مردم و مسئولین شده است.

– نتایج و پیامد های منفی تغییرات اجتماعی به انباشت گسترده آسیب های اجتماعی منجر شده است.

– تقسیم جامعه به خودی و غیر خودی، گسترش نابرابری ها و کاهش ارزش پول ملی باعث گسست طبقاتی و منجر به قطبی شدن جامعه شده است، و صرف نظر از نظام حقوقی حاکم، نظام رفتاری سیاست های اقتصاد رفاقتی – رانتی، موجد و تولید کننده وسیع نابرابری های اجتماعی، اقتصادی و فاقد عدالت و توانمند سازی است .از به هم پیوستن افراد و گروه ها یک کل منسجم به نام جامعه پدیدارمی آید و هر چه پیوستگی اجزای جامعه بیشتر باشد انسجام و قدرت این کل نیز فزونتر می شود، و از پیامد های منفی اشکال تغییرات اجتماعی صورت گرفته به عنوان هزینه های اجتماعی یاد می شود. (برای مثال شکاف طبقاتی تهدید کننده انسجام اجتماعی بعنوان یک پیامد منفی تغییرات اجتماعی محسوب می شود. همانطور که ماشین بخار زاینده جامعه صنعتی است، خیزش ها و جنبشهای اجتماعی، ناشی از نا برابری های اجتماعی و محصول فقر و بیعدالتی است. طبق نتایج مطالعات متعدد، این فرضیه تایید شده که نابرابری و تبعیض مهمترین عامل کشمکش و تنازع میان کشور ها و درون کشور ها بوده است از این رو توجه به عدالت و رفع هر گونه تبعیض حائز اهمیت است.


شرایط اقتصادی، عامل تعیین کننده افکار، عقاید و شعور اجتماعی است برخلاف ایده آلیست ها که فکر و ایده را مقدم می شمارند مارکس شرایط مادی زندگی را عامل تعیین کننده وضع فکری و روحی افراد جامعه می داند. گورویچ می گوید که به نظر مارکس " اگر چه پدیده های تاریخی نتیجه تاثیر و تاثر عوامل گوناگونند، اما در تحلیل نهایی، همه این عوامل به جز عامل اقتصادی متغییر های وابسته اند، تحول سیاسی، حقوقی، فلسفی، ادبی و هنری همگی بر تحول اقتصادی استوارند اما همه اینها بر یکدیگر و بر مبنای اقتصادی نیز تاثیر می گذارند " از این رو با ید توجه شود که عدالت و رفاه ، نیاز یک جامعه سالم و زنده است و نظام اجتماعی فاقد عدالت و رفاه فاقد امنیت پایدار و پیوست های صلح سازی و صلح خواهی است ، آنچه اهمیت و اولویت دارد امنیت و حفظ جان انسان هاست، پس ضروری است ساختمان صلح با رفع بی عدالتی ، فقر وهمه صور نابرابری ها مصون و تقویت شود. برای تحقق آن به نظر می رسد ما نیاز مند یک جامعه قوی مدنی غیر کلنگی هستیم که بتواند عدالت اجتماعی و صلح خواهی را تقویت کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها