رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 325352

لابی های پنهان برای احیای جدول شماره 17 در لایحه بودجه

ساعت24-با وجود این که کمیسیون تلفیق بودجه 97خبر از حدف جدول 17 یا هبه اعتبارات فرهنگی داده بود اما دست های خارج از پارلمان در حال لابی با بهارستان برای احیای این جدول در زمان بررسی لایحه در صحن هستند.

بودجه
جدول شماره 17 در لایحه بودجه هرسال محور انتقادات و حمایات از دو گروه با نگاه های متضاد فرهنگی بوده است. عده ای که بر لزوم آن تاکید مصر داشتند و گروه مقابل که بی حساب و کتابی توزیع بودجه در این جدول به نهادهای با عنوان کلی فرهنگی گلایه می کردند .لوایح بودجه تا پیش از امسال همواره در این جدول به هبه اعتبارات دولتی پرداخته اند. در این جدول که اعتبارات ذیل عنوان "کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی» درج می شد از در نظر گرفتن اعتبار برای بیمارستان بود تا موسسه های فرهنگی مردان سیاست و ورزشگاه ها و ...

مساله اصلی در این بین "عدم نظارت بر هزینه کرد" این رقم اعتبار است. دغدغه هایی که منتقدان این جدول را به به کار بردن اصطلاح "هبه دولتی" درخصوص این نهادها و دستگاه ها سوق داده است. برخی نمایندگان مجلس و بسیاری از فعالان حوزه فرهنگ بر این باور هستند که این جدول آشفتگی عرصه فرهنگی، موازی کاری و بسیاری از مشکلات بودجه ای را برای دولت به ارمغان دارد اما هستند وکلایی در بهارستان که از حذف کامل آن دغاع نمی کنند .و تنها بر "ساماندهی" تاکید دارند.اما نخستین بار نطفه این جدول در بودجه چه سالی بسته شده است؟

جدول شماره 17 در بودجه های سنواتی ؛ از روز ازل

می‌گویند این جدول از همان ابتدای انقلاب در قانون بودجه بوده و گروهی دیگر بر این باورند که شکل‌گیری این جدول با هدف یک‌کاسه‌کردن بودجه‌های متفاوت برای سازمان‌های فرهنگی در قالب یک جدول از پایان مجلس ششم در دستور کار قرار گرفته است. غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس درباره این جدول و ریشه های تاریخی ان به عصر ایران می‌گوید: " سال ٨٢ و در دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی برای ساماندهی وضعیت برخی مؤسسه‌ها در بودجه آن سال، جدول شماره ٩ را که بعدتر ١٢ شد، پایه گذاشتیم، همان جدولی که در ابتدای کار با ٩ سازمان شروع شد و در انتها داشت به اعداد ٢٠٠ و ٣٠٠ می‌رسید که طی سال های بعد کم و کمتر شد. " سال گذشته تعداد ردیف این جدول در زمان چکش کاری کاهش پیدا کرد اما اصل موضوع پابرجا بود.

امسال اما با ارائه لایحه بودجه به مجلس شعف بود که بر نمایندگان به خصوص نمایندگانی که دغدغه های شفافیت بودجه را دارند، مستولی شد. خبر حذف جدول شماره 17 توسط دولت روحانی در بودجه سال 97 اگرچه در اندک زمانی بعد از ارائه لایحه بودجه در سونامی قیمت بنزین و اعتراضات خیابانی گم شد اما نقطه ای بود که قاطبه بهارستان بر اهمیت و مزیت آن تاکید داشت.

تایید عدم وجود این جدول در زمان بررسی لایحه پیشنهادی دولت در کمیسیون تلفیق نشان از رد شدن اسب حذف نابسامانی بودجه های فرهنگی از خوان اول در بهارستان بود. اما هنوز تصمیم نهایی با صحن علنی است. تصمیمی که می تواند با لابی همین نهادها که با حذف این جدول متضرر می شوند با برخی نمایندگان در مجلس دوباره به لایحه بودجه بازگردد و تصمیم دولت و تلاش کمیسیون تلفیق در این خصوص را بی ثمر کند.

آنچه از راهروهای بهارستان شنیده می شود، برخی نمایندگان به شدت مخالف حذف کامل این جدول هستند. زنگ این اخبار نیز بیشتر از کمیسیون فرهنگی مجلس شنیده می شود که چهره های خاصی در آن نیز استقبالی از حذف این جدول نکردند. پیش از ارائه لایحه بودجه، در آبان ماه سال جاری سخنگوی این کمیسیون تاکید کرده بود که تصمیم در خصوص حذف یا تغییر این جدول باید با نظر کمیسیون فرهنگی مجلس صورت گیرد.

حالا بر اساسی آنچه در لایحه بودجه 97 تا این لحظه قید شده ، اعتبارات جدول شمراه 17 در ردیف دستگاه های همچون وزارت فرهنگ و ارشاد و یا سازمان تبلیغات اسلامی قرار می گیرد تا هم حساب و کتاب دخل و خرج آن برای مجلس روشن باشد هم دیوان محاسبات بتواند از آن گزارش تهیه کند. علاوه بر این بودجه امسال که تلاش دارد تا خیز "عملیاتی" بردارد کار را برای دستگاه هایی که تا دیروز در قالب یک جدول اعتبار می گرفتند سخت تر کرده است چرا که نه تنها اعتبار مستقیم به خودشان داده نمی شود بلکه ممکن است برای دریافت آن مجبور به ارائه دلایل نیاز به بودجه بر اساس عملکرد به نهادهای متولی فرهنگی نیز باشند. جمیع این شرایط اخباری را مبنی بر رایزنی برای احیاء جدول در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی رقم زده است. خوان آخر صحن علنی مجلس در بهارستان است که تا چه حد می تواند شفافیت را بر لابی گری چیره سازد.

عصرایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها