رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 325460

واکنش ۴ سردار سپاه به شرط موشکی ترامپ درباره برجام/ قدرت دفاعی نظام قابل معامله نیست/ مسائل موشکی خط قرمز است

ساعت 24-اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که گفته بود «در صورتی که اصلاحات مد نظر او در بخش تشدید نظارت‌ها انجام نشود و توافق جدید دربرگیرنده برنامه موشکی ایران نباشد برجام را دیگر تایید نخواهد کرد»، واکنش‌های بسیاری را در میان مقامات و مسئولان کشوری و لشکری در پی داشت.

اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که گفته بود «در صورتی که اصلاحات مد نظر او در بخش تشدید نظارت‌ها انجام نشود و توافق جدید دربرگیرنده برنامه موشکی ایران نباشد برجام را دیگر تایید نخواهد کرد»، واکنش‌های بسیاری را در میان مقامات و مسئولان کشوری و لشکری در پی داشت.


در هفته‌ای که گذشت در میان چهره‌های برجسته نیروهای مسلح، سرداران «شادمانی»، «جزایری»، «جوکار» و «جوانی» نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)
سردار شادمانیسردار علی شادمانی با بیان اینکه سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ایستادگی و مقاومت در برابر روحیه استکباری، دغل‌بازی و زورگویی دشمنان است، اظهار کرد: ما همواره مقاومت خودمان را در برابر خواسته‌های نامشروع دشمنان دیکته می‌کنیم و ایستادگی در برابر «تعدیل یا کاهش قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران» از جمله این مقاومت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: قدرت دفاعی نظام جمهوری اسلامی ایران با هیچ چیزی قابل معامله نیست چراکه این قدرت، به ماهیت انقلاب اسلامی وصل است و بر دستاوردهای نظام تکیه دارد.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در موضع قدرت و دشمن در موضع ضعف قرار دارد، عنوان کرد: آن زمان که ما در موضع ضعف بودیم در برابر دشمن ایستادیم چه برسد به امروز که در اوج قدرت ایستاده‌ایم.

سردار شادمانی با بیان اینکه یاوه‌گویی‌های دشمن ناشی از ضعف اوست نه قدرت او، تاکید کرد: مسئولان ما باید این نکته را مدنظر قرار دهند که دولت آمریکا از روی «ضعف و استیصال» و «ناکامی در منطقه» یاوه‌سرایی می‌کند و این یاوه‌سرایی او اصلا از نظر منطقی قابل بررسی نیست؛ البته مسئولان کشور ما در این زمینه‌ها تا کنون مواضع لازم را اتخاذ و در برابر دشمن ایستادگی و مقاومت کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه عِناد دشمن تنها متوجه قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه ابعاد قدرت ما را در بر گرفته است، تصریح کرد: دشمن وقتی جنگ خودش را با نظام جمهوری اسلامی ایران مقایسه می‌کند، متوجه مولفه‌های قدرت ما شده و درصدد تضعیف آن‌ها بر می‌آید همانگونه که امروز آن‌ها در برابر «ملت» فتنه به پا می‌کنند، طرح کاهش «قدرت موشکی» نیروهای مسلح ایران را مطرح می‌کنند و «جبهه مقاومت» را به عنوان تروریسم را معرفی‌کنند.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) با بیان اینکه پشتوانه مردمی ما از پشتوانه موشکی‌مان قوی‌تر و بالاتر است و ما در فتنه اخیر این امر را به وضوح دیدیم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بنا دارد در برابر تمام توطئه‌های دشمن که درصدد تضعیف مولفه‌های قدرت ما برآمده، ایستادگی کند کمانکه تاکنون مقاومت کرده و موفق بوده است.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح
سردار جزایریسردار سرتیپ پاسدار «سیدمسعود جزایری» اظهار داشت: سرانجام روزی خواهد رسید که ترامپ و سایرین متوجه می‌شوند جمهوری اسلامی ایران در مورد توان دفاعی خود با دیگران مذاکره و معامله نمی‌کند.

وی افزود: دشمنان انقلاب اسلامی در انتظار روزی هستند که در سد دفاعی محکم کشورمان راه نفوذ و وارد آوردن ضربه را پیدا کنند و از این روست که نیروهای مسلح در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های مدون و با هوشیاری کامل از تمامیت و حیثیت کشور، نظام، انقلاب و مردم مراقبت دائمی دارند.

جزایری با تاکید بر اینکه سیاست ما دفاع مستحکم و برخورد شکننده با دشمن بزرگ است و برای این منظور لحظه‌ای درنگ جایز نیست، افزود: اگر امروز ما قادر به آفند تمام‌کننده به اهداف دشمن نبودیم، آسایش و آرامش کنونی را نداشتیم و به طور مرتب با باج‌خواهی حکومت‌های شرور مثل آمریکا مواجه بودیم.

معاون ستادکل نیروهای مسلح اظهار داشت: آنچه این روزها آمریکا در باب مسائل نظامی و دفاعی از جمهوری اسلامی ایران مطالبه می‌کند از جنس مطالبه کاذب و از نوع تبلیغاتی و عملیات روانی است و با واقعیت میدانی فاصله زیادی دارد.

معاون پارلمانی سپاه
سردار جوکارسردار محمدصالح جوکار با اشاره به اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که گفته بود «در صورتی که اصلاحات مد نظر او در بخش تشدید نظارت‌ها انجام نشود و توافق جدید دربرگیرنده برنامه موشکی ایران نباشد برجام را دیگر تایید نخواهد کرد»، گفت: آمریکا نماد استکبار است و استکبار نمی‌تواند با جریان حق در یک مسیر قرار بگیرد و آن‌ها به هر نحوی که شده می‌خواهند جریان مقابل خود را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها امروز می‌خواهند تحریم‌ها را با برچسب‌های دیگری نظیر موشکی و حقوق بشر ادامه دهند، افزود: آمریکا به هیچ وجه حاضر نیست به تعهدات خودش تن بدهد و از سوی مقابل انتظار دارد طرف مقابل به تمام تعهدات خودش عمل کند.

سردار جوکار در ادامه با بیان اینکه برجامی که امروز ما شاهد آن هستیم، در مقام عمل به هیچ عنوان یک قرارداد دوطرفه نیست، تصریح کرد: امروز ما تفاوت میان آمریکا و اروپا نمی‌بینیم الا آنچه که آن‌ها در تفسیر منافع خود در سطح منطقه غرب آسیا دارند.

معاون پارلمانی سپاه همچنین با بیان اینکه آمریکا در برابر کُرنش کوتاه نخواهد آمد، تاکید کرد: جسارت و شجاعت ما تنها عاملی است که باعث می‌شود آمریکایی‌ها از مواضع ناحق خود کوتاه بیایند، همانطور که شجاعت و دلاوری رزمندگان ما باعث شد آن‌ها از منطقه بیرون بروند.

وی در ادامه با بیان اینکه مسائل موشکی جزو خطوط قرمز ما محسوب می‌شود، گفت: ما یک روز هسته‌ای را وسط میدان گذاشتیم تا برخی‌ها این تجربه را به دست بیاورند که بحث هسته‌ای تنها یک بهانه است. ملت امروز محکم بیان می‌کند که مسئولان باید با قدرت کامل در برابر آمریکایی‌ها حرف خود را بزنند و بر سر موضع خود ایستادگی کنند.

معاون سیاسی سابق سپاه
سردار جوانیسردار یدالله جوانی با اشاره به اظهارات شب گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که گفته بود «در صورتی که اصلاحات مد نظر او در بخش تشدید نظارت‌ها انجام نشود و توافق جدید دربرگیرنده برنامه موشکی ایران نباشد برجام را دیگر تایید نخواهد کرد»، گفت: وزارت امور خارجه و مقامات جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را در این زمینه صراحتا و بدون ابهام بیان کرده و گفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان نه در برجام تجدیدنظر می‌کند و نه اضافه کردن تبصره جدیدی به آن را می‌پذیرد.

وی افزود: رفتارهای ترامپ که از خروج از برجام صحبت می‌کند، بیانگر آن است که آن‌ها تصور می‌کنند از طریق برجام، به خواسته‌های خود رسیده‌اند و بر همین مبنا نمی‌خواهند به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

معاون سیاسی سابق سپاه ادامه داد: در شرایطی که تا امروز جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات برجامی خود عمل کرده است، دولت و دستگاه دیپلماسی ما به همراه جامعه جهانی باید به آمریکا فشار وارد کنند تا آن‌ها به تعهدات‌شان در برجام عمل کنند و به سراغ موضوعات متفرقه نروند.

سردار جوانی با بیان اینکه از همان ابتدای انعقاد برجام، تصریح شد که مباحث موشکی و دفاعی هیچ ارتباطی با بحث برجام ندارد، عنوان کرد: این موضوع باید باز هم به شکل صریح و واضح برای همگان بیان شود.

وی خاطرنشان کرد: برجام برنامه‌ای است که صرفا با برنامه‌های هسته‌‎ای ایران در ارتباط است و با مسائل منطقه‌ای، حقوق بشر و موشکی، هیچگونه ارتباطی ندارد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها