رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 325479

پارازیت‌ تاثیری بر بارندگیها دارد؟

ساعت 24-تمام اجداد و نیاکان ما با همین شرایط خشکسالی زندگی کرده‌اند، مثلا در سال ۵۲ در کشور خشکسالی‌ای رخ داده که نیمی از نواحی شرقی کشور خالی از سکنه شده است مثلا در گنبد، گرگان و گلستان مردمی را می‌بینیم که از سیستان کوچ کرده‌اند.

علیرضا دائمی درباره برخی شایعات مبنی بر تاثیر منفی پارازیت‌ها بر ابرناکی و بارانزایی اظهار داشت: مسئله خشکی و خشکسالی در ذات این کشور است، وقتی تاریخ کشور را می‌خوانیم می‌بینیم، اتفاقاتی که امروز می‌افتد مربوط به امروز نیست، خشکسالی‌های بلند مدت در تاریخ ۸ هزار ساله این سرزمین ثبت شده است به همین دلیل می‌بینیم که زمانی که تمدنی وجود نداشت، سازه‌های تاریخی مثل انبارهای نگهداری آب و یا حتی سیلوهایی برای نگهداری غذا داشتیم.

وی با بیان اینکه خشکسالی وخشکی با شرایط کشور عجین است، افزود: برنامه ما باید منطبق با شرایط کشور باشد، اینکه اتفاق خاصی افتاده که باران نداریم و یا به دلایل خاص غیر علمی اینگونه شده، صحیح نیست.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل تاکید کرد: ما به عنوان وزارت نیرو باید برنامه داشته باشیم و مردم نیز برنامه انطباق داشته باشند.

وی تصریح کرد: اشتباه ما این است که الگوبرداریمان از کشورهای اروپایی است، در اتریش ۸۵۵ میلیمتر، ژاپن بالای ۱۱۰۰ میلیم‌تر بارندگی دارند، سرزمین ما خشک و نمی‌ه خشک است، برنامه‌های ما باید با این وضعیت سرزمینی انطباق داشته باشد، دنبال محکوم کردن و اینکه حتما اتفاق خاصی افتاده که خشکسالی شده، نباشیم.

دائمی ادامه داد: ما در سال ۸۷، ۱۳۹ میلیمتر در کشور بارندگی داشتیم، آن سال هم مشکل داشتیم، اکنون فعلا در ابتدای سال آبی هستیم هنوز نمی‌شود قضاوت کرد، هنوز ۳ ماه از سال را پشت سر گذاشته‌ایم، پاییزمان خشک‌ترین پاییز است، اما امیداوریم که در ادامه فصل زمستان و بهار این کمبودها جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام اجداد و نیاکان ما با همین شرایط خشکسالی زندگی کرده‌اند، مثلا در سال ۵۲ در کشور خشکسالی‌ای رخ داده که نیمی از نواحی شرقی کشور خالی از سکنه شده است مثلا در گنبد، گرگان و گلستان مردمی را می‌بینیم که از سیستان کوچ کرده‌اند.

این مقام مسئول یادآور شد: خشکسالی‌ها در کشور ما تواتری اتفاق می‌افتد، ما باید آماده باشیم و خودمان را منطبق کنیم، اینکه دنبال این باشیم که چه اتفاقی افتاده که بارندگی نداریم، علمی نیست.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها