رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 325698

جریمه 37.5 میلیارد دلاری در انتظار «هالک‌بانک» به اتهام نقض تحریم‌های ایران

ساعت24-با توجه به اعتراف رضا ضراب احتمالاً کل درآمد دریافتی وی 20 تا 37.5 میلیارد دلار بوده و وزارت خزانه‌داری آمریکا مبلغ 37.5 میلیارد دلار را به مذاکره‌کنندگان ترک برای رقم اولیه جریمه اعلام کرده است.

بانک
پایگاه خبری احوال ترکیه نوشت از آنجایی که مقامات آمریکا می‌خواهند بانک دولتی هالک بانک را برای نقض تحریم‌های ایران جریمه کنند، تقاضای (پرداخت جریمه) 37.5 میلیارد دلاری می‌تواند، حرکت اولیه مقامات این کشور باشد.

از آنجایی‌که مذاکرات بر سر یک توافق احتمالی آغاز می‌شود، احتمالا مقامات وزارت خزانه‌دارای آمریکا درخواست اولیه‌شان را قبلا به مذاکره‌کنندگان ترک ارائه داده‌اند. اکنون معلوم می‌شود که چرا معاون نخست‌وزیر (به یکباره) گفت که ترکیه جریمه هالک بانک را پرداخت نخواهد کرد چراکه از نظر دولت ترکیه رقم نهایی غیرمنطقی و با انگیزه‌های سیاسی است.

تخلفات منتسب به مقامات هالک‌بانک که شامل کلاهبرداری نیز است و از زمانی‌که رضا ضراب، تاجر ایرانی- ترکیه‌ای در میامی در مارس 2016 دستگیر شد، مایه یک درگیری بزرگ میان دو کشور شده است.

ضراب در دادگاه مهمت آتیلا، مدیر سابق هالک بانک، به جرم خود و دست داشتن وی در دور زدن تحریم‌های ایران شهادت داده بود.

ضراب به هیئت منصفه دادگاه منهتن گفته بود که از طرح انتقال پول ایران از طریق سیستم بانکداری بین‌المللی 100 تا 150 میلیون دلار درآمد کسب کرده است. وی گفته این مبلغ را با دریافت 0.4 تا 0.5 درصد حق کمیسیون از حجم کل مبلغ دریافت کرده است.

اگر وی 100 میلیون دلار با کمیسیون 0.5 درصد کسب کرده باشد، در نتیجه مبلغ کل 20 میلیارد دلار خواهد بود و اگر 150 میلیون دلار با کمیسیون 0.4 درصد دریافت کرده باشد، کل مبلغ 37.5 میلیارد دلار خواهد بود.

یک تحلیلگر آشنا با روش‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: «احتمالا مذاکرات با مبلغی در این سطح شروع خواهد شد... واضح است که این بازه بسیار بزرگ است. ما تاکنون چنین رقمی نشنیده‌ایم. در پشت صحنه مذاکرات، پیش از اینکه ما رقمی را به صورت (رسمی) بشنویم، احتمالا مقدار جریمه کمتر خواهد شد.»

معمولا وزارت خزانه‌داری آمریکا از این روش برای جریمه بانک‌های در گذشته استفاده کرده است. اما مورد هالک بانک از مورد بی‌ان پی پاریباس یا استاندارد چارترد بسیار پیچیده‌تر است. در این مورد نه تنها بانک‌ها بلکه دیگر موسسات نیز در این طرح مشارکت داشتند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها