رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 325755

اولین سال ریاست ترامپ در شش نمودار

ساعت24-دونالد ترامپ، قبل از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا قول داده بود که چهره سیاسی آمریکا را عوض ‌کند و قدرت را "به مردم بازگرداند". اما دوازده ماه ریاست جمهوری او چه دستاوردی داشته است؟

ترامپ
دونالد ترامپ، قبل از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا قول داده بود که چهره سیاسی آمریکا را عوض ‌کند و قدرت را "به مردم بازگرداند". اما دوازده ماه ریاست جمهوری او چه دستاوردی داشته است؟

به گزارش بی بی سی، ما روند پیشرفت دستور کار دونالد ترامپ و واکنش جامعه آمریکا به این کارها را ارزیابی کردیم. و در مقایسه با روسای جمهور پیشین آمریکا، به نتایج جالب و عجیبی دست یافتیم.

اولین سال ریاست جمهوری ترامپ در شش نمودار

میزان محبوبیت او چقدر است؟
میزان محبوبیت دونالد ترامپ در میان روسای جمهور دهه‌های اخیر آمریکا از کمترین‌ها است.

بر اساس آمار موسسه گالوپ، میزان محبوبیت هفتگی او پس از دوازده ماه به ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده است. باراک اوباما (۵۰%)، بیل کلینتون (۵۴%) جورج دبلیو بوش (۸۳%) در رتبه‌های بالاتر از او بودند.

متوسط سالانه میزان محبوبیت او هم ۳۹% است که آن هم پایین ترین حد برای رئیس جمهور آمریکا در اولین سال کاری‌اش است. بیل کلینتون با ۴۹% تا پیش از این در کمترین حد قرار گرفته بود.

وقتی آقای ترامپ در بیستم ژانویه سال گذشته (۲۰۱۷) کار خود را آغاز کرد، کمترین میزان محبوبیت را در میان روسای جمهور آمریکا داشت. او انتخابات را با چنان درصد ضعیفی برنده شد که تعجبی ندارد همچنان محبوبیتش تا این حد کم باشد.

این که میزان محبوبیت و حمایت از آقای ترامپ حتی در میان رای دهندگان اصلی از جمله سفیدپوستان بدون تحصیلات دانشگاهی و آمریکایی‌های روستایی رو به کاهش بوده است، می‌تواند هشداری برای کاخ سفید باشد.

کشورهای دیگر چه فکر می‌کنند؟

به گزارش موسسه گالوپ، محبوبیت چهره رهبری آمریکا از زمانی که آقای ترامپ به دفتر ریاست جمهوری این کشور رفته است در مقایسه با زمانی که باراک اوباما این دفتر را ترک کرد، ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

نتیجه نظرسنجی: به جز روسیه و اسرائیل بقیه مردم جهان از ترامپ ناراضی‌اند

این میزان حتی از دوران جورج دبلیو بوش هم کمتر شده است.

اولین سال ریاست جمهوری ترامپ در شش نمودار

آیا ترامپ مهاجرت غیرقانونی را کم کرده است؟
ساختن یک دیوار در مرز مکزیک یکی از قولهای آقای ترامپ در دوران کارزارهای انتخاباتی بود اما هنوز تا عملی شدن آن خیلی مانده است.

دموکرات‌ها حاضر نشدند حتی یک سنت برای ساخت دیوار اختصاص دهند و رهبران مکزیک هم اعلام کردند که هرگز پولی برای ساخت این دیوار نخواهند داد.

آقای ترامپ همچنان برای تغییر قانون مهاجرت آمریکا از جمله متوقف کردن سیستم دریافت ویزا از طریق لاتاری و اولویت ویزا برای کسانی که بستگان درجه یک آن شهروندان قانونی آمریکا هستند، بر کنگره فشار می‏آورد.

در همین یک سال گذشته دونالد ترامپ دو فرمان مهاجرتی صادر کرد که شرایط اخذ ویزا را برای برخی دشوارتر یا حتی ناممکن کرده است.

شاید اجرای قوانین مهاجرت و لفاظی‌های سختگیرانه ترامپ درباره مهاجران باعث شده که تعداد افرادی که سعی می‌کردند غیرقانونی وارد آمریکا شوند در اولین ماههای آغاز کار ترامپ کاهش پیدا کند اما در طول سال ۲۰۱۷ تعداد آنها کمی افزایش پیدا کرد.

تخمین زده می‎شود که ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی هنوز در آمریکا زندگی می‌کنند که بسیاری از آنها اهل مکزیک هستند.

اولین سال ریاست جمهوری ترامپ در شش نمودار

اقتصاد آمریکا در دوران ترامپ به چه شکل است؟
آقای ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد که در طی ده سال ۲۵ میلیون شغل ایجاد و برای همیشه عنوان "بزرگترین رئیس جمهور مشاغل" را از آن خود خواهد کرد.

او زمانی ادعا کرده بود که میزان بیکاری واقعی در آمریکا بیش از ۴۰ درصد است. حالا که او رهبر ایالات متحده آمریکاست، او با همان آماری رو به روست که زمانی آن را رد کرده بود.

پیش‌بینی‌های اولیه اقتصادی در دوران ریاست جمهوری ترامپ مانند وضعیت دوران آقای اوباما بوده است.

نرخ بیکاری در ماه اکتبر با ۴.۱ درصد، به پایین ترین میزان خود در ۱۷ سال اخیر رسید و در همان حد باقی مانده و به این ترتیب پس از ۸۱ ماه متوالی رشد اقتصادی به رقمی رسیده است که اصطلاحا "سطح اشتغال کامل" می‌نامند.

اولین سال ریاست جمهوری ترامپ در شش نمودار

بازار بورس به حد نصاب‌های بالایی رسیده است، بهای نفت پایین مانده است و کار و کاسبی‌های کوچک و بازار وضعیت خوب و امیدوارکننده‌ای دارد و تورم در کنترل است.

جمهوریخواهان امیدوارند که کم کردن مالیاتها به رشد بیشتر اقتصادی کمک کند.

اولین سال ریاست جمهوری ترامپ در شش نمودار

چه لوایحی را دونالد ترامپ امضا کرده است؟
آقای ترامپ در ماه دسامبر گفت: "ما بیشتر از هر کسی قوانین را امضا کردیم. ما حتی رکورد هری ترومن را شکستیم."

بر اساس اطلاعات سایتی که وضعیت مصوبات کنگره آمریکا را دنبال می‌کند، رئیس جمهور آمریکا در یک سال اول کار خود ۱۰۷ مصوبه کنگره را امضا کرده است.

آقای ترامپ در رده پایینتر جورج دبلیو بوش (۱۱۸) و باراک اوباما (۱۲۴) قرار دارد اما تصویب طرح او برای بزرگ‌ترین تغییر در سیستم مالیاتی آمریکا در سه دهه اخیر و کاهش مالیاتها پیروزی بزرگی محسوب میشود.

آقای رئیس جمهور همچنین ادعا کرده است که بیشتر از همه روسای جمهوری آمریکا از زمان هری ترومن، طرح و قانون امضا کرده است. اما به گزارش GovTrack این مسئله فقط درباره صد روز اول کاری او صادق بوده است. از آن پس در این زمینه از همه روسای جمهور آمریکا عقب‌تر است.

تحلیل‌های "رادیو سراسری ملی" نشان می‌دهد که بیشتر از ۳۰ مصوبه‌ای که او امضا کرده مربوطه به تغییر یا تمدید قوانین موجود بوده است.

اولین سال ریاست جمهوری ترامپ در شش نمودار

کاری که انجام نشد: بیمه خدمات درمانی

طرح بیمه درمانی و تغییر آن یکی از ابتدایی‌ترین آزمون‌های عملکرد ترامپ در قبال وعده‌های کارزار انتخاباتی‌اش است.

طرح بیمه خدمات درمانی باراک اوباما بیست میلیون آمریکایی را که از هیچ نوع بیمه درمانی برخوردار نبودند، تحت پوشش قرار داد اما این طرح با مشکل افزایش حق بیمه رو به رو شد و آقا ترامپ گفته بود که بلافاصله آن را لغو و یک طرح جدید را جایگزین آن خواهد کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت شکننده‌ای طرح لغو بیمه درمانی دوران باراک اوباما و جایگزینی آن را با یک بیمه درمانی جدید تصویب کرد. با وجود اینکه the Congressional Budget Office (CBO)، یک موسسه فدرال و مستقل از احزاب هشدار داده بود که در نتیجه این کار ۲۴ میلیون نفر دیگر در سراسر آمریکا تا سال ۲۰۲۶ میلادی بدون پوشش بیمه درمانی خواهند بود.

اما طرح بیمه جدیدی که جمهوری‌خواهان می‌خواستند جایگزین قانون بیمه بازمانده از اوباما شود، در سنای آمریکا با تردیدهایی از سوی نمایندگان دو حزب رو به رو شد و به این ترتیب آینده این طرح همچنان مبهم است.

فرارو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها