رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 325989

بعد از ترک سیگار چه بخوریم؟

ساعت 24-یکی از مضرات سیگار تحلیل رفتن عملکرد ریه در طول زمان است ولی می توان با مصرف بعضی خوراکی ها جلوی سرعت تحلیل رفتن ریه را در افراد سیگاری فعلای و افرادی که سیگار را ترک کرده اند بگیریم.

سیگار
تحقیقات جدید نشان داده اند که این خوراکی ها می توانند از ریه شما محافظت کنند.


اگر می خواهید از ریه های خود محافظت کنید مسلما بهترین کار ترک سیگار است. ولی چیزی که در بشقابتان می گذارید هم می تواند در این محافظت نقش داشته باشد. مطالعه ای جدید که در مجله تنفسی اروپا European Respiratory به چاپ رسیده نشان می دهد که ، مصرف خوراکی هایی خاصل می تواند سلامت ریه را بهبود دهد.

در این تحقیق، محققان از 680 نفر از جمله افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، سیگاری های سابق و سیگاری ها در مورد عادات غذایی شان پرس و جو نمودند و سپس از آن ها آزمایش اسپیرومتری spirometry گرفتند – آزمایشی که در آن بر اساس قدرت دم و بازدم، کارایی ریه سنجیده می شود. آزمایش عملکرد ریه، 10 سال بعد هم روی این افراد انجام شد.محققین متوجه شدند که مصرف بیشتر سیب، موز و گوجه فرنگی در سیگاری های سابق روند تحلیل رفتن ریه در طول زمان را کاهش داده است.

به گفته محققان از آن جا که پیری و سیگار کشیدن به بزرگترین عنوامل اثبات شده در کاهش عملکرد ریه هستند، یافته های این تحقیق از اهمیت بالایی برخوردار است.

چرا این خوراکی ها برای سلامت عملکرد ریه مهم هستند؟ محققان معتقدد که علتش وجود آنتی اکسیدان آن هاست.

مزایای مصرف گوجه فرنگی، سیب و موز برای سیگاری ها

گوجه فرنگی منبعی غنی از لیکوپن Lycopene است، آنتی اکسیدانی که به کاهش التهاب مسیرهای هوایی کمک کرده و به صورت بالقوه سلامت ریه را بهبود می بخشد.

گروه دیگر آنتی اکسیدان های شناخته شده ضد التهاب به نام فلاونوئید ها flavonoids هم در این زمینه نقش دارند. فلاونوئید ها به مقدار زیاد در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود و اثر ضد التهابی داشته و کمک می کند راحت تر نفس بکشید. این نکته توضیح می دهد که چرا موز و سیب هم با کاهش تحلیل رفتن عملکرد ریه در ارتباط هستند.

ارتباط بین حفظ سلامت ریه با مصرف گوجه فرنگی، موز و سیب در سیگاری های سابق بیشتر از افراد غیر سیگاری مشهود بود. بنابراین محققین پیشنهاد می دهند که این نتایج نشان دهنده اثر آنتی اکسیدان ها بر بهبود بازسازی ریه و کاهش آسیب های بافت های ریه ناشی از سیگار کشیدن است.

این تحقیق اولین تحقیقی نینست که نشان می دهد چیزی که در بشقابتان می گذارید با سلامت ریه در ارتباط است: سال گذشته محققین متوجه شدند افرادی که خوراکی های حای کاروتنوئید carotenoids بالا – رنگ دانه گیاهی که مسئول ایجاد رنگ نارنجی، قرمز یا زرد است – کمتر به سرطان ریه مبتلا می شوند. این اثر در سیگاری های سابق بیشتر مشاهده می شود. بر اساس این گزارش افرادی که از رب این خوراکی ها استفاده می کردند و در نتیجه لیکوپن بیشتری دریافت می کرده اند، خطر ابتلا به سرطان ریه در آن ها 52 درصد کاهش نشان داده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها