رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326230

خواص ماش | فواید ماش در درمان نازایی

ساعت24-ماش در درمان بسیاری از بیماریها از جمله نازایی مفید است در این مطلب مطالب مفیدی از ماش را گرد اوری نمودیم که در ادامه میخوانید.

ماش
html>

ماش که به نام لوبیای سبز ، نیز شناخته می شوند ، گونه ای از حبوبات است که به طور گسترده در جهان مصرف می شود. از آنجایی که کشت آنها آسان است ، برای سلامتی بسیار مفید است. ماش ها با بیشترین تعداد در چین ، هند و آسیای جنوب شرقی تولید می شوند اما در واقع بومی آمریکای جنوبی هستند. نام علمی آنها Vigna radiate است و به عنوان حبوبات طبقه بندی می شوند. 1500 سال قبل از میلاد مسیح در هند کشف شده بود. ماش در خاکهای لومی شنی رشد می کند و آب و هوای گرمسیری ، نیمه گرمسیری و گرم معتدل را ترجیح می دهد. اگرچه بیشتر ماش ها سبز رنگ هستند ، اما انواع نادری از زرد ، سبز مایل به زرد ، قهوه ای و سیاه نیز وجود دارد. لوبیای ماش به دلیل دارا بودن پروتئین زیاد در دهه های اخیر بسیار محبوب شده است. این لوبیا منبع عالی پروتئین برای گیاهخواران است.

در مورد گیاه ماش

ماش گیاه مرتفع یا گیاه خزنده یا دوقلوی سالانه است که به طول 30 تا 90 سانتی متر رشد می کند. به عنوان عضوی از خانواده حبوبات ، ماش گلهای زرد تولید می کنند و غلافهای بلند و استوانه ای دارد. گیاهان دارای برگهای متناوب trifoliate بیضوی شکل هستند. برگها می توانند تا 5-18 سانتی متر طول و 3-15 سانتی متر عرض رشد کنند. گلهای زرد به غلافهای آویز ، خطی و استوانه ای به طول 4–12 سانتی متر و عرض 4-6 میلی متر تبدیل می شوند. غلافها به رنگ سیاه ، قهوه ای و خاکستری کمرنگ هستند. هر غلاف حاوی لوبیای کوچک زیرگلوبوز یا بیضی شکل است. دانه ها بیضی شکل به طول 4-6 میلی متر هستند ، به طور گسترده ای با رنگ هایی مانند زرد ، سبز مایل به زرد ، سبز روشن ، سبز تیره ، سبز براق ، قهوه ای ، سیاه و سبز طیف گسترده ای دارند که اغلب با رنگ سیاه مخلوط می شوند. این دانه ها دارای پوست سبز تیره و کدر با گوشت زرد روشن هستند. بذر شیرین و خوشبو است. این گیاه دارای ساقه ای شاخه ای ، ضعیف ، دنباله دار و به طول 5 متر تا 3 متر است. این گیاه دارای سیستم ریشه ای عمیق و دارای گره های تثبیت کننده نیتروژن است. فصل میوه و بذر از تابستان تا پاییز است.

نکات مهم مصرف ماش

نکته اول:

ماش را می توان به صورت پخته یا جوانه آن را مصرف کرد.

نکته دوم:

همچنین به عنوان یک غذای اصلی ، سوپ ، خورش یا دسر سرو می شود. آنها می توانند به طور کامل مصرف شوند یا به صورت آرد ، میان وعده ، فرنی ، نان ، سوپ ، نودل و بستنی تهیه شوند.

نکته سوم:

بذرهای آن می توانند به صورت dhal همانند عدس تهیه شوند. ماش را می توان مانند رشته های نشاسته فرآوری کرد. عصاره نشاسته از دانه های ماش برای تهیه ژله ها استفاده می شود.

موارد احتیاط

مورد اول:

مصرف بیش از حد ماش باعث ایجاد سردی در اندام ، درد شکم ، خستگی ، اسهال ، درد در پاها ، کمر ، بیماری های گوارشی و گاستریت مزمن می شود.


مورد دوم:

مصرف بیش از حد ماش توسط بیماران با کمبود یین لثه های متورم ، پرلیچ و غیره را ایجاد خواهد کرد. کودکان ، زنان باردار ، بزرگان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید از خوردن جوانه های خام خودداری کنند.

طبع ماش

طبع ماش

طبع ماش سرد و خشک است و تاثیر بسیار زیادی در کاهش لک های سفید پوست دارد کافیست جوانه ماش را با کمی نمک آب پز کنند و هر روز میل کنند این گیاه همچنین برای سیاه شدن مو ها هم مفید است افرادی که بیماری پوستی ، مخصوصا خارش پوست دارند خوردن ماش را فراموش نکنند.

خواص ماش در طب سنتی

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص دال عدس

خواص ماش در طب سنتی

جوانه ماش سرشار از مواد مغذی بوده و دارای مقادیر فراوان ویتامین c و بسیار انرژی‌زای است مزه این جوانه ترد و ترش است و طعم آن کمی شیرین بوده و هضم آن نسبت به ماش پخته شده راحت‌تر صورت میگیرد.

خواص ماش در درمان بیماری ها

1- برای کسانی که مبتلا به خارش شدید هستند از خوردن ماش غافل نباشند

2- مبتلایان به بیماری دستگاه گوارش از ماش کمتر استفاده کنند

3- در گذشته برای برطرف کردن لک و پیس بدن از ضماد آرد ماش استفاده می شد

4- یک غذای خوب برای کسانی که اسهال شده‎اند ماش و برنج کم‎چربی است.

5- ماش تازه را بجوشانید، سپس له کنید با زرده تخم‎مرغ مخلوط کنید برای درمان ورم بسیار مناسب است

6- ماش دشمن التهاب‎های صفرا است و آن را از بین یبرد

7- تسکین دهنده سرفه است.

8- خوردن زیاد ماش برای دندان‎ها مضر است.

9- پتاسیم موجود در ماش برای شستن کلیه ها و پایین آوردن درجه اسیدی خون و تنظیم ضربان قلب مفید است

10- به خاطر داشتن فسفر و کلسیم نقش آن در رشد اطفال میتواند مفید باشد

11- ماش باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می‎گردد و برای مبتلایان به دیابت مفید است

خواص ماش در بارداری

خواص ماش در بارداری

ماش خواص فراوانی برای زنان باردار و هم چنین جنین آنها دارد ماش به دلیل داشتن مقادیر فراوان آهن و فسفر و کلسیم نیاز طبیعی زنان باردار را به این مواد غنی تامین می کند و همچنین سبب رشد بهتر جنین و بهبود کیفیت بارداری می شود بهتر است ماش را از شب قبل در آب خیس کرده و فردای آن روز کمی آب پز کنید و روزانه میل کنید. ماش همنین در افزایش شیر زنان باردار هم بسیار اثر گذار است. جوانه ماش هم نباید مورد غفلت واقع شود چرا که دارای مقادیر فراوان ویتامین ها و اسید فولیک پتاسیم و منیزیم و فیبر است. به هیچ وجه در خوردن ماش یا سایر حبوبات زیاده روی نکنید چرا که حبوبات با اینکه خواص فراوانی دارد اما زیاده روی در آن می تواند خطرات جبران ناپذیری داشته باشد.

ماش غنی از پروتئین و متناسب با سلامتی

در طب سنتی چین ، انواع مختلفی از اثرات مثبت به ماش نسبت داده می شود. کای بن کائو بائو می گوید ، ماش را چه سرد و چه گرم استفاده کنید ، آنها قلب و معده را تقویت می کنند ، اثر ضد احتقان و سم زدایی دارند . بن کائو ژن کیو دریافت که آنها همچنین در درمان آکنه ، سم زدایی و ضد عفونی کننده مفید هستند. نه تنها دو چینی ، بلکه تقریباً همه کتاب های کلاسیک آسیایی نیز اثر سم زدایی ماش را ستوده و قدرت تقویت مغز آن را برجسته می دانند.

آزمایشات نشان داده است که آب ماش اثر ضد باکتری مستقیم دارد . دلایل این موارد تانن ، فلاوونوئید و فیتواسترول است که در حبوبات موجود است. مصرف ماش همچنین تأثیر مثبتی بر سطح چربی خون دارد . آزمایش های دیگر نشان می دهد که مصرف ماش به مقدار زیاد از پیشرفت سرطان ریه و کبد جلوگیری می کند ،که احتمالاً به دلیل مورفین ها و نیتریت های سدیم است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها