رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326333

خواص کدو حلوایی / کدو حلوایی و دیابت

خواص کدو حلوایی / گیاه شناسی کدو تنبل / ارزش غذایی کدو تنبل / کدوتنبل برای مقابله با پیری چشم‌ها / کدو حلوایی و دیابت / کدوتنبل خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

a href="http://www.saat24.news/news/326333/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%DA%A9%D8%AF%D9%88-%D8%AD%D9%84%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%AF%D9%88-%D8%AD%D9%84%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA">خواص کدو حلوایی

اسمش کدوتنبل است! البته به آن کدو حلوایی هم می‌گویند. قد و قواره‌ای ندارد: گرد و قلمبه و بامزه است. اما زیر آن پوست کلفت و نارنجی رنگ دنیایی از خاصیت وجود دارد که سلامتی را تضمین می‌کند اما اینکه چرا اسمش را تنبل گذاشته‌اند فلسفه‌اش را نمی‌دانم. کدوتنبل منبع فوق‌العاده‌ی بتاکاروتن است که برای سلامت چشم‌ها و پروستات مفید است و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند. با ما باشید تا با دنیای این کدو بیشتر آشنا شوید.

کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد اما بسیار کم کالری است به طوری که در هر 100 گرم از این گیاه تنها 20 کالری وجود دارد.

نواع کدو، ادرار آور و تب بر است.
تخک کدو به خصوص پوست سبز رنگ آن ضد کرم است. لذا مصرف مقدار ۷۵ تا ۱۰۰ گرم تخم کدو در مورد افراد بزرگسال و ۳۷ تا ۵۰ گرم آن در مورد اطفال تجویز شده است.
کدو حلوایی، سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می کند.
اگر کدو حلوایی را پخته به صورت کرم به صورت بمالید و نیم ساعت صبر کنید، رنگ چهره و رخسار باز شده و صورت را براق و زیبا می نماید. خوردن کدو، موجب برطرف شدن غم و اندوه است.
خوردن کدو با عدس رقت و نرمی قلب می آورد. کدو برای درمان قولنج مفید است.
خوردن کدو مغز را تقویت می کند. روغن تخم کدو برای تسکین درد بواسیر بسیار مفید است.
جوشانده گل کدو برای سینه بسیار مفید است.خوردن کدو باعث تجدید قوای جسمی و روحی بدن و موجب استحکام بافت های بدن می شود. خوردن کدو، خوابی راحت به دنبال دارد و کسانی که دچار کم خوابی هستند، کدو برای درمان کم خوابی آنها مؤثر است.
کدو طبیعتی سرد دارد. کدو صفرا را تسکین می دهد.
شیره تخم کدو یبوست را برطرف می کند لذا باید صبح ناشتا یک فنجان از آن میل شود.
ابن سینا پزشک شهر اسلامی، کدو را برای رفع سرد درد و رفع بی خوابی و درمان خستگی اعصاب تجویز می کرد.
کمپوت کدو مخلوط با سیب، غذای ملین خوبی است و برای دفع یبوست تأثیر زیادی دارد.
چون کدو به آسانی پخته می شود غذایی فوق العاده مفید برای معده های ضعیف است. کدوی پخته را به بچه ها، پیرمردان و به کسانی که دچار بیماری عفونت شده اند و دوره نقاهت را می گذرانند، بدهید.

گیاه شناسی کدو تنبل

کدو تنبل گیاهی یک ساله و خزنده است. برگهای این گیاه به شکل قلب، پهن و پوشیده از کرکهای ریز میباشد. رشه این گیاه باریک، بلند، کمی شیرین و خوردن جوشانده آن مستی اور است. میوه کدو تنبل بزرگ و نارنجی رنگ بوده و شکلی گرد دارد. در کشورهای مختلف از این میوه به صورت تزیینی در جشن های مختلف به خصوص جشن هالووین استفاده میکنند. بخشهای مورد استفاده این گیاه تخم، میوه، برگ، گل و ریشه آن است که علاوه بر ارزش غذایی از خواص درمانی نیز برخوردار است.

ارزش غذایی کدو تنبل

کدو تنبل و تخم آن سرشار از مواد معدنی نظیر منگنز، منیزیم، فسفر و تریپتوفان و همچنین منبع بسیار خوبی برای آهن، مس، ویتامین کا، ث، ب6، است. عنصر روی و سلنیوم نیز به مقدار زیاد در تخم کدو تنبل یافت میشود و خود کدو نیز حاوی این مواد بوده کلسیم، فسفر و پتاسیم در آن به مقدار فراوان یافت میشود.

جدول ارزش غذایی و خواص میوه کدو تنبل

مواد و محتویات مقدار در 100 گرم گوشت میوه
انرژی 26 کیلو کالری
چربی 0/1 گرم
پروتئین 1 گرم
کربوهیدرات 6/49 گرم
قند 1/36 گرم
فیبر 0/5 گرم
سدیم 1 میلی گرم
پتاسیم 340 میلی گرم
کلسیم 21 میلی گرم
فسفر 44 میلی گرم
اهن 0/8 میلی گرم
مس 0/127 میلی گرم
منیزیم 12 میلی گرم
منگنز 0/125 میلی گرم
کاروتن 3615 میکروگرم
ویتامین ب6 0/06 میلی گرم
ویتامین ث 21 میلی گرم
ویتامین آ 7384 واحد
ویتامین ای 1/05 گرم

مضرات کدو تنبل (موارد احتیاطی و منع مصرف)

مصرف کدو تنبل برای کسانی که دارای مزاج سرد هستند چندان مناسب نیست به ویژه چنانچه در مناطق سردسیری زندگی میکنند، این افراد بهتر است کدو تنبل را همراه با مصلح آن مصرف کنند.

زیاده روی در مصرف کدو تنبل باعث کاهش حجم مایع حاوی اسپرم در مردان میگردد.

در خوردن کدو نباید زیاده‎روی شود چون اشتها را کم و معده را ضعیف می‎کند.

در مصرف مقادیر زیاد تخم کدو تنبل، بایستی مراقب اختلالات الکترولیتی ایجاد شده در بدن بود.

کدوتنبل خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد
کدوتنبل تقریباً به اندازه‌ی هویج حاوی کاروتنوئید است. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی برای مقابله با سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی یا آفتاب‌سوختگی موثرند. نتایج پژوهش‌های اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد رابطه‌ای بین مصرف سبزیجات سرشار از کاروتنوئیدها و کاهش سرطان به ویژه سرطان پروستات، سینه و کولون وجود دارد.


علاوه بر این کریپتوگزانتین و آلفا کاروتن دو نوع دیگر از این کاروتنوئیدها هستند که قادرند از رشد و تکثیر سلول‌های سرطان‌زا جلوگیری کنند. به نظر می‌رسد که مصرف کاروتنوئیدهای غذایی خیلی بهتر از مصرف مکمل است. توصیه می‌کنیم مصرف مواد غذایی نارنجی را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

کدوتنبل برای مقابله با پیری چشم‌ها
کدوتنبل حاوی لوتئین و زآگزانتین است. این دو رنگدانه‌ی کاروتنوئیدی برای سلامت چشم‌ها مفیدند. این رنگدانه‌ها مانند فیلتری در برابر نور آبی اشعه‌های خورشیدی عمل می‌کنند که برای سلامتی سلول‌های شبکیه مضر هستند. در سال 2001 یک گروه از محققان فلوریدا ثابت کردند افرادی که میزان این دو رنگدانه‌ی بدنشان زیاد است 82 درصد کمتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری قرار می‌گیرند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف زیاد لوتئین و زآگزانتین چه از طریق مصرف مواد غذایی سرشار از این رنگدانه چه از طریق مصرف مکمل‌ها میزان این دو رنگدانه‌ی شبکیه را بالا می‌برد.

کدو حلوایی و دیابت

به گزارش روابط عمومی بنیاددیابت مصرف کدو حلوایی به دلیل داشتن تریگونلین و نیکوتینیک اسید در تنظیم قند خون موثر است و به همین دلیل مصرف آن به مبتلایان به دیابت توصیه می‌شود. سال پیش پژوهشگران آمریکایی به این نتیجه رسیدند که عصاره‌ی کدوتنبل می‌تواند به کاهش قند خون حیوانات و انسان کمک کند. اثرات مثبت کدو به کاروتنوئیدها و برخی از پُلی‌ساکاریدهای آن مربوط می‌شود. البته واقعیت این است که کدوتنبل می‌تواند به طور جزیی قند خون را بالا ببرد که در این مورد هم جای نگرانی نیست . این یعنی مصرف این سبزی در برنامه های غذایی توصیه شده در بنیاد دیابت و دیگر سازمان های فعال دیابت در جهان برای بیماران مبتلا به دیابت بلامانع و مفید اعلام گشته است .
کدو حلوایی حاوی پتاسیم است و به همین دلیل موجب کاهش فشار خون می‌شود .همچنین کدو تنبل یا کدو حلوایی به دلیل داشتن ماده ای به نام بتاکروتین می‌تواند مانع از اکسید شدن کلسترول در بدن شود. می دانیم که تحریک کلسترول اکسید شده در دیواره‌های رگ های خونی باعث حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که داشتن بتاکروتین اضافی در غذا می‌تواند مانع از پیشرفت سفت شدن رگ ها شود. همچنین می‌تواندباعث جلوگیری از بیماری های قلبی در بیماران دیابتی و دیگر اثرات ایجاد شده توسط رادیکاله ای آزاد در افرادی که به مدت طولانی دیابت دارند شود. علاوه بر آن خوردن غذایی مانند کدو زمستانی که سرشار از شبه کاروتن است ممکن است در تنظیم خون موثر باشد.
در طب سنتی چینی معتقدند که کدو حلوایی در تنظیم قند خون موثر بوده و باعث تحریک عمل لوزالمعده می شود. ویتامین «ث» موجود در آن نیز می تواند از پیشرفت دیابت و فشار خون و بالا رفتن کلسترول جلوگیری نماید. کدو حلوایی حاوی فیبر غذایی می باشد. فیبر موجود در آن برای درمان بسیاری از بیماری ها مخصوصاً یبوست، چوبی خون بالا و دیابت مفید است. پژوهشگران چینی بر این باورند که ترکیباتی که در کدو تنبل وجود دارد می تواند تزریق روزانه انسولین را در افراد دیابتی کاهش دهد. طی مطالعاتی بر روی گروهی از موش های دیابتی که عصاره کدو تنبل به آن ها تزریق شده بود مشخص شد که پلاسمای انسولین و بتای انسولین آنها نسبت به موش های سالم به ترتیب فقط حدود پنج و هشت درصد کمتر است. کدو تنبل به دلیل وجود آنتی اکسیدان و مولکول اینوزیتول دی موجب تولید انسولین می شود و در نتیجه قندخون را کاهش می دهد.
با توجه به این یافته ها پژوهشگران مصرف کدو تنبل را به افرادی که در معرض بیماری دیابت قرار دارند و یا این بیماری در آن ها پیشرفت کرده است، توصیه می کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها