رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 327780

دلار ترمز طلا را کشید

ساعت24 -آرامش حاکم بر بازار ارز راه خود را به بازار طلا نیز گشود و پس از یک ماه نوسان و رشد قیمت در بازار طلا روز گذشته این بازار با کاهش قیمت مواجه شد؛ این کاهش قیمت به گونه‌ای بود که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که در هفته گذشته به قیمت یک میلیون و ۵۳۳ هزار تومان در بازار عرضه شده بود، در اولین روز هفته یک میلیون و ۴۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان ارزشگذاری شد. دی ماه ۹۶ به فصل گرانی سکه و طلا در بازار ایران تبدیل شد.

دلار
div>امیرعباس آذرم وند در اعتماد نوشت: آرامش حاکم بر بازار ارز راه خود را به بازار طلا نیز گشود و پس از یک ماه نوسان و رشد قیمت در بازار طلا روز گذشته این بازار با کاهش قیمت مواجه شد؛ این کاهش قیمت به گونه‌ای بود که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که در هفته گذشته به قیمت یک میلیون و ٥٣٣ هزار تومان در بازار عرضه شده بود، در اولین روز هفته یک میلیون و ٤٧٤ هزار و ٥٠٠ تومان ارزشگذاری شد. دی ماه ٩٦ به فصل گرانی سکه و طلا در بازار ایران تبدیل شد.
از یک طرف بازارهای جهانی با آغاز سال نوی میلادی با افزایش ٥٠ دلاری قیمت اونس طلا همراه بود و از طرف دیگر نرخ دلار امریکا در روندی معکوس با بازارهای جهانی در مقابل ریال تقویت شد و همین امر اثر افزایشی بر قیمت طلا رو دوچندان کرد. این فشار دوگانه سبب شد تا در اولین ماه فصل زمستان امسال قیمت سکه طلای طرح جدید به یکباره ١٢٠ هزار تومان گران شود و به بالاترین قیمت خود در سال جاری برسد. در آغاز دی ماه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و ٣٩٦ هزار تومان قیمت داشت و در دی ماه به بیش از یک میلیون و ٥٣٠ هزار تومان نیز افزایش یافت.
در مقابل بازار ارز نیز روزهای آرامی نداشت؛ در ادامه افزایش قیمتی که از پاییز بر بازار ارز حاکم شده بود، در دی ماه نیز قیمت هر دلار امریکا تا چهار هزار و ٧٠٠ تومان نیز در بازار افزایش یافت. این افزایش به گونه‌ای بود که نهایتا با توضیحات رییس‌جمهوری و اطمینان خاطر او از اینکه خزانه دولت به اندازه نیاز بازار ارز در اختیار دارد و همچنین توصیه رییس کل بانک مرکزی تا حدودی از شتاب آن کاسته شد و روز گذشته با قیمت چهار هزار و ٥١٠ تومان به کار خود خاتمه داد. افزایش قیمت دلار در بازار ایران شایعاتی را مبنی بر ناتوانی دولت در کنترل این ماجرا بر سر زبان‌ها انداخت و عده‌ای تصور می‌کردند دلیل عدم کنترل دولت بر شیب قیمتی دلار، خالی بودن خزانه کشور از دلار کافی است. هر چند این گفته‌ها با وضعیت اقتصادی ایران و میزان صادرات امسال کشور همخوانی نداشت، اما انفعال دولت و عدم موضع‌گیری دقیق روی این ماجرا، به این شایعات بال و پر داد. با وجود این صحبت‌ها پس از تاکید رییس کل بانک مرکزی در هفته گذشته و چند روز پس از گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی تا اندازه‌ای از درجه افزایش قیمت کاسته شده و احتمال بازگشت ثبات به بازار بیش از روزهای پیشین حس می‌شود.
کارشناسان و سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز با اشاره به ضعف ارزش دلار امریکا، پیش بینی کردند طلا در هفته جاری به روند افزایشی ادامه دهد. آن‌طور که ایسنا گزارش می‌دهد، دلار امریکا هفته گذشته پس از اینکه استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا، اعلام کرد دلار ضعیف‌تر به نفع اقتصاد امریکاست افت قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد با این‌همه وی بعدها گفت اظهارات وی به‌طور کامل منعکس نشده و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، اعلام کرد وی موافق یک دلار قوی‌تر است.
در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۲۱ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ نفر یا ۵۲ درصد افزایش قیمت طلا و هشت نفر یا ۳۸ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند در حالی که دو نفر یا ۱۰ درصد نظری نداشتند.

در این بین ۷۰۸ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران شرکت کردند که از میان آنها ۴۳۶ نفر یا ۶۲ درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری و ۱۹۰ یا ۲۷ درصد کاهش قیمت این فلز ارزشمند را پیش‌بینی کردند، در حالی که ۸۲ نفر یا ۱۲ درصد نظری نداشتند.

برای هفته معاملاتی گذشته ۷۱ درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۶۱ درصد از سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش قیمت طلا خوش‌بین بودند. طلا روز جمعه کاهش چشمگیری پیدا کرد، اما موفق شد رشد هفتگی خود را حفظ کند. هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در بازار امریکا ٨٠/١٠ دلار یا معادل ٨/٠ درصد کاهش یافت و در ١٠/١٣٥٢ دلار بسته شد با این‌همه برای کل هفته حدود ٤/١ درصد رشد قیمت ثبت کرد و ششمین رشد هفتگی در هفت هفته گذشته را رقم زد.
بدون در نظر گرفتن هفته گذشته، کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون یک به یک بوده‌اند، در حالی که درصد درستی پیش‌بینی سرمایه‌گذاران در کل سال میلادی گذشته ۶۲ درصد و کارشناسان وال استریت ۵۹ درصد بود.
افشین نوابی، مدیر معاملات در شرکت بازرگانی «ام‌کی‌اس» سوییس انتظار دارد طلا به محدوده قیمت بالاتری صعود کند که بین ۱۳۷۵ دلار در سقف و ١٣٤٠ تا ١٣٤٥ دلار در کف خواهد بود. به گفته نوابی با وجود اظهارات اخیر مقامات امریکایی به نظر می‌رسد دلار تحت فشار منفی باشد، زیرا آمار اقتصادی روز جمعه چندان عالی نبودند و فلزات ارزشمند در زمان کاهش قیمت، با افزایش تقاضا برای خرید روبه‌رو می‌شوند.
فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه «پرایس فیوچرز» انتظار دارد طلا از کاهش قیمت شدیدی که روز جمعه داشت بهبود پیدا کند، زیرا دلار ضعیف مانده است. وی عنوان کرد بازار همچنان اظهارات دولت امریکا را موافق دلار ضعیف‌تر در کوتاه‌مدت ارزیابی می‌کند.

به گفته آدام بوتن، تحلیلگر ارز در فارکس لاین، دلار امریکا در کشمکش است و طلا در ماه جاری افزایش خواهد یافت، اما آدرین دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی «آدرین دی» در میان کسانی است که کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی می‌کند. به گفته وی طلا پس از رشد قیمت اخیرش نیاز به تحکیم دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها