رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 328505

کمیسیون تلفیق، چشم لایحه بودجه ۹۷ را کور کرد/ کواکبیان: رد کلیات بودجه همراهی با ملت بود

ساعت24-عضو فراکسیون امید با بیان اینکه مخالفت اصلاح‌طلبان مجلس با کلیات لایحه بودجه ۹۷ در راستای همراهی با ملت بوده است، گفت: متاسفانه کمیسیون تلفیق در بررسی مجدد موضوع افزایش صفر درصدی حقوق اعضای هیات علمی را حذف نکرده است.

مصطفی کواکبیان
مصطفی کواکبیان در پایان جلسه علنی امروز با استناد به اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی در اخطاری، گفت: برخی در مطبوعات نوشته‌اند که رد مصوبه تلفیق پیام اصلاح‌طلبان به دولت بوده، چنین بحثی درست نیست. چون این همراهی با ملت بوده است کما اینکه ما با مصوبه کمیسیون تلفیق مخالفت کردیم.

وی در عین حال با بیان اینکه برخی نظرات دولت را منطقی‌تر و کارشناسی‌تر می‌دانند، به گزارش مجدد کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۹۷ اشاره و ابراز عقیده کرد: در شرایطی که کمیسیون تلفیق ۷۲ ساعت وقت برای اصلاحات در بودجه داشت، متاسفانه بیشتر از سه یا چهار ساعت وقت نگذاشت. به جای آنکه سرمه در چشم کند، بدتر چشم را کور کرد و برخی نکاتی را آورد که غیرقابل دفاع است.

نماینده تهران ادامه داد: یک مورد از این مصوبات درباره افزایش صفر درصدی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها است. ما در جلساتی با اساتید و روسای دانشگاه‌های مهم تهران این موضوع را بررسی کردیم که همه آنها اعتراض داشتند. ما به جای آنکه وضعیت حقوقی کسانی که ۳۰ سال از عمر خود را در آموزش و پرورش گذاشتند بیشتر کنیم حقوق آنها را کمتر می‌نماییم که این باعث خروج اکثریت اعضای هیات علمی می‌شود.

کواکبیان ادامه داد: با چنین مصوبه‌ای حتی ممکن است سال آینده حقوق بعضی از اعضای علمی ۱.۵ میلیون تومان کمتر شود که نتیجه این مصوبه تعطیلی دانشگاه‌ها و خالی شدن از اعضای هیات علمی می‌شود. در این لایحه بودجه، موضوع افزایش یارانه‌ها در نظر گرفته شده است که منابع آن در گزارش نهایی شفاف نیست.

بودجه سال 97 ابعاد مثبت و منفی توامان داشت

علی شکوری‌راد در ارتباط با رد کلیات بودجه سال 97 در صحن علنی مجلس، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان نسبت به دولت انتقادات جدی دارند که یک نمونه آن در مورد بودجه سال 97 بروز و ظهور پیدا کرد. بودجه سال 97 ابعاد مثبت و منفی توامان داشت. طبیعتا ابعاد مثبتش مورد حمایت قرار می‌گیرد و همین شفاف‌سازی‌هایی که خود آقای روحانی هم بر آن تاکید کردند خیلی خوب است.

این فعال اصلاح طلب گفت: شفافیت و پاسخگویی از مهم‌ترین معیارهای حکمرانی خوب است که فکر می‌کنم دولت در این زمینه هم خوب عمل کرده است. اگر بخواهیم به اعتراضات اخیر مردم جواب بدهیم باید توصیه‌های حکمرانی خوب را جدی‌تر مورد عمل قرار دهیم. موردی که دولت آن را جدی گرفته و به آن اهتمام دارد همین موضوع شفافیت است. البته در بعضی از زمینه‌ها خوب عمل نکرده، اما در حوزه شفافیت بودجه فعالیتش خوب بوده است.

‎وی با اشاره به عملکرد مجلس شورای اسلامی نسبت به بررسی بودجه سال 97 نیز گفت: مجلس از این فرصت شفاف‌سازی استفاده کرده و عملکرد مناسبی داشته است. به نظر من اگر دولت بتواند از این فرصت به وجود آمده میان خودش و مجلس استفاده کند پیشرفت‌هایی حاصل می‌شود؛ یعنی حتی اگر دولت رد همین بودجه را فرصت تلقی کند و تهدید نبیند شرایط بهتر می‌شود.

‎دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: به نظر من دولت رد بودجه را فرصت‌ تلقی خواهد کرد و از آن استفاده می‌کند. بعید است با آن مواجهه بدی داشته باشد. کما اینکه همین قضیه فرصتی شد تا دولت در مورد برخی از موارد بودجه شفاف‌سازی کند. در مورد کسانی که انگل‌وار از بودجه دولت تغذیه می‌کنند و گزارشی هم به مردم نمی‌دهند شفاف‌سازی شد. شاید رقم این موضوع خیلی زیاد نباشد اما بالاخره در حالی که مردم محرومیت‌های زیادی دارند وجود چنین بودجه‌هایی می‌گیرند که نفعش برای مردم روشن نیست، آزاردهنده است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها