رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 330291

خواص کره بادام زمینی | دانستنی های مهم در مورد فواید کره بادام زمینی برای کیسه صفرا

کره بادام زمینی برای قلب مفید است و از نظر طب سنتی خواص اعجاب آوری دارد اما میزان استفاده آن نیازمند آگاهی کافی است در این میخواهیم شما را با خواص و روش تهیه آن آشنا کنیم.

خبر
html>

خواص کره بادام زمینی

کره بادام‌زمینی جزو لذیذترین محصولات تهیه شده از بادام‌زمینی است و حدود یک سوم بادام‌زمینی کشت شده در سراسر دنیا، صرف تهیه کره آن می‌شود. اما ببینیم خوردنش به چه کسانی توصیه می‌شود و برای چه کسانی ممنوع است.

برخی کره بادام زمینی را بر روی نان تست مالیده و به عنوان صبحانه میل می‌کنند و برخی در خمیر کیک و کلوچه از آن استفاده می‌کنند، به هر شکلی که استفاده شود غذای بسیار جذاب و پرطرفداری است که اگر یک‌بار آن را خریداری کنید، بعد از آن همیشه یک بسته کره بادام‌زمینی در آشپزخانه خود خواهید داشت.

همانند بسیاری از کره‌های مغزهای گیاهی، کره بادام‌زمینی نیز حاوی چربی و کالری بسیار بالایی است (حدود 90 کالری و 16 گرم چربی در هر 2قاشق غذاخوری). خبر خوب این است که با خوردن 2 قاشق کره بادام‌زمینی علاوه بر دریافت 190 کالری، مقدار بسیاری زیادی مواد مغذی نیز دریافت می‌کنید. مغزها و کره‌های آن‌ها منبع بسیار خوبی برای پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند.

خواص کره بادام زمینی

در سال 2003 سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا ادعای فواید سلامتی برای کره بادام‌زمینی و برخی مغزهای گیاهی را تأیید کرد و اعلام کرد شواهد علمی نشان می‌دهد که خوردن بیشتر مغزهای گیاهی به مقدار 42 گرم در روز ( به‌عنوان بخشی از برنامه غذایی کم کلسترول و کم‌چربی اشباع‌شده) می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد فواید سلامتی مغزها شامل کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی یا عوامل زمینه‌ساز آن‌هاست اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است مغزها به کاهش بیماری‌های دیگری نیز کمک کنند مثلاً کره بادام‌زمینی منبع ماده شیمیایی گیاهی ریزوراترول (resveratrol) است (ماده‌ای که در پوست انگور نیز وجود دارد). مطالعه اخیر در آلمان نشان داد که این ماده تأثیر پیشگیری‌کننده برای سرطان کولورکتال (روده) دارد.

کره بادام زمینی برای قلب

کره بادام‌زمینی مانند روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب پلی اشباع‌نشده (PUFA) و مونو اشباع‌نشده (MUFA) است. در حقیقت چربی موجود در کره بادام‌زمینی به صورت 20 در صد اشباع، 50 درصد مونو غیراشباع و 30 درصد پلی غیراشباع است. مقادیر بالای اسیدهای چرب چند اشباع‌نشده که در روغن زیتون نیز وجود دارد، چربی‌های مناسبی برای سلامت قلبی عروقی می‌باشد. همچنین این کره گیاهی، سرشار از پتاسیم می‌باشد که برای تنظیم فشارخون مناسب می‌باشد؛ اما در مصرف کره بادام‌زمینی نباید زیاده‌روی نمود؛ زیرا 30 درصد چربی موجود در کره بادام‌زمینی امگا 6 است و افزایش نسبت امگا 6 به نسبت امگا 3 در رژیم غذایی فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌کند. مگر اینکه متناسب با افزایش مصرف منابع امگا 6 (که بیشتر در روغن‌های گیاهی وجود دارد) مصرف چربی‌های امگا 3 (مانند ماهی، میگو و ...) نیز افزایش یابد.

خواص کره بادام زمینی برای کیسه صفرا

تحقیقات بی‌شماری نشان داده اند مصرف مرتب کره بادام‌زمینی می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ صفرا را در مردان و احتمال برداشتن کیسه صفرا را در زنان کاهش دهد. دلیل این خاصیت بادام زمینی نیز وجود فیبرهای غذایی، فیتوسترول و منیزیم است. مطالعه 20ساله روی بیش از 80 هزار زن نشان می‌دهد زنانی که حداقل دو قاشق غذاخوری بادام‌زمینی یا کره بادام‌زمینی در هفته مصرف می‌کنند تا 25 درصد کمتر به سنگ صفرا مبتلا می‌شوند.

شاید باور نکنید، اما این راه ساده و آسانی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

بهترین مارک کره بادام زمینی

کره بادام‌زمینی غیرارگانیک از موادی تشکیل یافته تا طعم آن را افزایش دهند و با کره بادام‌زمینی ارگانیک که به طور طبیعی از بادام‌زمینی تهیه می‌شود و بدون هیچ‌گونه افزودنی می‌باشد متفاوت می‌باشد. کره بادام‌زمینی غیر ارگانیک در هر قاشق 250 میلی‌گرم شکر بیشتر از موارد طبیعی دارد. همچنین نمک اضافه‌شده به برخی مارک‌ها زیاد است. مشخص است که کره بادام‌زمینی طبیعی به مراتب بهتر از کره‌ای است که به آن افزودنی‌های متعدد اضافه کرده باشند، اما اگر نتوانستید کره بادام‌زمینی طبیعی را بیابید. مصرف روزانه 2 قاشق سوپ‌خوری از این کره‌های دارای افزودنی، مشکلی را ایجاد نمی‌کند و می‌توانید در حد متعادل از آن‌ها بهره‌مند شوید.

کره بادام زمینی در بدنسازی

مصرف بادام زمینی در بدنسازی می تواند کارایی زیادی داشته باشد. بسیاری از ورزشکاران رشته بدنسازی از خوردن بادام زمینی غفلت می کنند. بادام زمینی می تواند موجب به وجود آوردن نتایچ شگفت آوری در رشته بدنسازی شود. بادام زمینی سرشار از پروتئین و آمینواسیدهای عضله ساز و چربی های خوب است.

ورزشکارهایی که یک ساعت پس از تمرین بدن سازی از بادام زمینی استفاده می کنند رشد زیادتری را در این رشته تجربه می کنند. این دانه می تواند در دوران دشوار رژیم غذایی و چربی سوزی از عضلات شما به خوبی مراقبت کند و نمی گذارد که عضلات شما تحلیل برود.

بادام زمینی به علت چربی های مفید حتی می تواند موجب چربی سوزی زیادتری در بدن شود و هم می تواند حجم عضلات بدن را زیاد کند و هم می تواند به علت چربی های مفید و فیبر بسیار بالا باعث کات کردن عضلات شود. مصرف مداوم بادام زمینی می تواند باعث زیاد شدن تستوسترون و در نتیجه زیاد شدن قدرت عضله ها شود. اشخاصی که قبلا از مکمل های بدنسازی استفاده کرده اند و دیگر قصد استفاده را ندارند جهت جبران سم بوجود آمده در بافت عضله ها و یا سلول ها می توانند از بادام زمینی بهره ببرند این باعث می شود که سم موجود در عضله ها و بافت ها از راه ادرار دفع شود.

خواص کره بادام زمینی برای لاغری

خواص کره بادام زمینی برای لاغری

یکی دیگر از خواص کره بادام زمینی ویژگی های آن برای کاهش اشتها و لاغری می باشد.کره بادام زمینی به علت اینکه سرشار از مواد معدنی و ویتامین است جلوی اشتهای کاذب را می گیرد یکی از دلایل چاق شدن انسانها عادت آنها به خوردن و اینکه بی دلیل غذا می خورند چون مغز فکر می کند که نیاز به غذا دارد با خوردن این نوع از غذاها و سیر بودن ما بین وعده های غذایی از خوردن غذاهای اضافی و هله هوله جلوگیری به عمل می آید چون کره بادام زمینی چربی سالمی دارد و سرشار از پروتئین می باشد که قند خون را تنظیم نموده و از گرسنگی پیشگیری می نماید.

مضرات کره بادام زمینی

با وجود تمامی خواص کره بادام زمینی جزء مواد غذایی آلرژی‌زا (حساسیت زا) است. حساسیت به بادام‌زمینی می‌تواند شدید باشد، طوری که مصرف مقدار کمی از آن می‌تواند به شوک آنافیلاکسی منجر شود. در نتیجه افراد مبتلا به آلرژی باید از مصرف هر گونه غذای حاوی بادام‌زمینی خودداری کنند، حتی خوردن کره بادام‌زمینی هم به دلیل داشتن ذرات پروتئین درست نیست. بنابراین در دو سال اول زندگی نباید از بادام زمینی و فرآورده‌های آن برای تأمین انرژی کودک استفاده کرد، ولی بعد از آن در صورت نداشتن حساسیت، می‌توان آن را در برنامه غذایی گنجاند.

از سوی دیگر، گاهی پزشک به افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه و مثانه هستند، توصیه می‌کند از خوردن مواد غذایی حاوی اگزالات‌ها از جمله بادام زمینی و کره‌ ی آن خودداری کنند، زیرا این ترکیبات احتمال بروز این سنگ‌ها را بالا می برند.

یادتان نرود که کره بادام‌زمینی طبیعی را می‌توان برای یک یا دو هفته در هوای آزاد و دو ماه در یخچال‌ نگه داشت.

کره بادام زمینی سرشار از پتاسیم است

نکته خوب دیگر در مورد کره بادام زمینی این است که حاوی مقدار زیادی پتاسیم است! این بسیار خوب است زیرا بدن برای کاهش تولید اسید لاکتیک و متعادل سازی بیش از حد سدیم ، یعنی نمک در بدن ، به پتاسیم نیاز دارد. زیرا نمک زیاد می تواند منجر به بیماری های قلبی ، چاقی ، فشار خون بالا ، سکته مغزی و بسیاری از بیماری های دیگر شود.

مقدار زیادی فیبر سالم

نکته مثبت دیگر: کره بادام زمینی حاوی مقدار زیادی فیبر خوب است - دو قاشق چای خوری کره بادام زمینی حاوی دو گرم فیبر است. فیبر نه تنها برای هضم غذا مهم است ، بلکه می توانید در طول رژیم از آن بهره مند شوید. از آنجا که فیبرهای غذایی به دلیل کمبود آب و انرژی زیاد ، شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارند ، از ولع مصرف جلوگیری کرده و میل به شیرینی را کاهش می دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها