رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 331690

تهدید ترکیه به بستن پایگاه هوایی اینجرلیک به روی آمریکا

ساعت24-معاون نخست وزیر ترکیه تهدید کرد اگر منافع این کشور ایجاب کند، پایگاه هوایی اینجرلیک را به روی آمریکایی‌ها خواهند بست.

laquo;فکری ایشیق» معاون نخست وزیر ترکیه روز یکشنبه گفت اگر منافع طولانی‌مدت ترکیه ایجاب کند، پایگاه هوایی «اینجرلیک» را به روی نظامیان آمریکایی خواهند بست.

ایشیق طی نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره تنش‌های اخیر بین ترکیه و آمریکا بر سر حمایت از کُردهای سوری گفت: اگر منافع میان و بلند مدت بطلبد، ترکیه از انجام دادن این اقدام ابایی نخواهد داشت.

به نوشته روزنامه «ترکیه» وی پس از مواجه شدن با اصرار خبرنگاران درباره اینکه آیا بستن پایگاه هوایی اینجرلیک در دستور کار دولت است، تاکید کرد: «بعضی موضوعات خاص را نمی‌توان علنا بیان کرد اما مکانیزم‌های تصمیم‌گیری همواره هر موضوعی را تحت بررسی خواهد داشت».

پایگاه هوایی اینجرلیک در سال 1954 و درپی توافق بین‌ آمریکا و ترکیه جهت استفاده مشترک نظامی تاسیس شد. حدود پنج هزار نیروی آمریکایی و یگان سی‌ونهم هوایی ارتش آمریکا در این پایگاه حضور دارند.

این اظهارات در حالی است که «هربرت مک‌مستر» از روز گذشته برای بهبود تنش‌ها با ترکیه به استانبول سفر کرده است. همچنین قرار است «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا نیز طی چند روز آینده به تکیه سفر کند.

ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند.

ترکیه معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه گذشته گفته بود تسلط بر کوه‌های عفرین آغاز شده و عملیات شاخه زیتون به پایان خود نزدیک می‌شود.

این در حالی است که در عرصه میدانی ترکیه عملا تا کنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد آزادی چند ارتفاع و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، 150 غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و 300 مجروح برجای گذاشته است.

انتهای پیام/ص

عضویت در

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها