رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 332325

تاثیر یوگا بر بدن | تاثیر یوگا بر افسردگی | تاثیر یوگا بر لاغری

ساعت24-هر آنچه میخواهید در خصوص یوگا و تاثیر آن بر سلامتی بدن و مقابله با انواع امراض جسمی و روحی بدانید در این مطلب برای شما گردآوری نمودیم | تاثیر یوگا بر بدن | تاثیر یوگا بر افسردگی | تاثیر یوگا بر لاغری | تاثیر یوگا بر درد مفاصل

خبر7
html>

یوگا ورزشی جسمی و روانی (فکری) می‌باشد که در شبه قارهٔ هند و توسط هندوها به وجود آمده‌است. ریشه یابی دقیق این ورزش که توسط چه شخصی و دقیقاً چگونه بوجود آمده کمابیش ناممکن است. چرا که تاریخ شکل‌گیری یوگا به سالهای بسیار دور برمی گردد.

تاثیرات یوگا بر اندام

مطالعه ای در مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی هند منتشر شد، تأثیر تمرین یوگا را برای شش هفته و تأثیر آن در کاهش وزن با استفاده از یک آزمون که به کاهش خستگی کمک می کند، مورد بررسی قرار داد.46 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند که 23 مورد آن گروه کنترل بود. این مطالعه بین گروه یوگا و گروه کنترل اختلاف معنی داری نشان داد که یوگا باعث کاهش وزن می شود. این مطالعه همچنین نشان داد تمرین یوگا بهبود قابل توجهی در قدرت و استقامت عضلات تنفسی ایجاد می کند.مطالعه دیگری که در درمانهای جایگزین در بهداشت و پزشکی منتشر شد، در 15،550 مردان و زنان میانسال که تمرین یوگا را انجام دادند و تاثیر یوگا بر افزایش وزن را مورد بررسی قرار دادند. این افراد به مدت 10 سال پیگیری شد این مطالعه نشان داد که تمرین یوگا منظم با کاهش افزایش وزن ارتباط دارد به خصوص در افراد دارای اضافه وزن. بنابراین، این مطالعه نتیجه گیری کرد که یوگا می تواند به کسانی که می خواهند وزن شان را حفظ یا کاهش دهند کمک می کند. بنابراین، طبق این مطالعات، یوگا باعث کاهش وزن می شود. هیچ یک از مطالعات نشان ندادند که چه نوع یوگائی افراد مورد تمرین انجام می دادند اما افراد قادر به کاهش وزن بودند.یوگا به شما کمک می کند تا وزن خود را کاهش دهید، بدیهی است این موضوع به نوع یوگایی که شما تمرین می کنید، بستگی دارد. انواعی که شامل حرکات هوازی بیشتر مانند یوگا قدرت و جریان یوگا هستند، کالری بیشتری را نسبت به آنهایی که شامل حرکت کمتر و تمرکز بیشتر روی مدیتیشن هستند، می سوزانند.

فواید یوگا

معایب یوگا

دانشمندان با انجام آزمایشات و مطالعاتی دریافتند یوگا موجب نرم شدن استخوان ها و مفتصل می شود و احتمال شکنندگی را در دوران سالمندی افزایش می دهد.

بررسی ها نشان می دهند، علی رغم اینکه ورزش برای پیشگیری از پوکی استخوان مهم است اما برخی از حرکات یوگا که همراه با خم شدن بیش از حد ستون فقرات به جلو است می تواند باعث شکستگی مهره شود. همچنین برای تجویزرنوع ورزش به بیماران نباید تنها به نتیجه تست تراکم استخوان تکیه کرد.

گفتنی است، حرکات پیشرفته در یوگا موجب آسیب رساندن به مفاصل می شود و تغییر حالت فیزیکی بدن را به دنبال خواهد داشت.در طی انجام وضعیت ها، ماهیچه ها تحریک، منبسط و منقبض می‌شوند. با انجام یوگا، ماهیچه ها انعطاف پذیر و قوی می‌شوند. تمرین منظم یوگا مانند تمام فعالیت های جسمی دیگر، روند بی آهک شدن استخوان ها (پوکی استخوان) را کند می‌کند اما حرکات پیشرفته در این ورزش آسی بهای زیادی را به دنبال خواهد داشت.

معایب یوگا

فواید یوگا برای بانوان


امروزه آثار زیانبار استرس و فشارهای عصبی در بروز اختلالات هورمونی بدن کاملا شناخته شده است. استرسی در خانم ها باعث نامنظم شدن عادت ماهیانه، آمنوره (توقف کامل قائدگی) و یا اختلال در تخمک گذاری می شود. استرسی در مردان نیز با مشکلاتی نظیر انزال زودرسی، اختلال در نعوظ و کاهش هورمون تستوسترون همراه است. به همین دلیل مقابله با استرسی برای زوج هایی که به مشکلات ناباروری مبتلا هستند بسیار حائز اهمیت است.

از طریق یوگا: انرژی بیشتر و استرس کمتر

یوگا تأثیرات بی شماری بر سلامتی ما دارد:

تاثیر اول: در طول تمرین یوگا، سیستم عصبی پاراسمپاتیک ، بخشی از مغز که مسئول آرامش است ، تحریک می شود. این امر باعث ترشح هورمون استرس کورتیزول می شود تا بتوانید شل شوید و بدن دوباره احیا شود.

تاثیر دوم: یوگا همچنین به مقابله با علائم بیماری هایی مانند دیابت یا فشار خون بالا کمک می کند.

تاثیر سوم: کسانی که به طور منظم تمرین می کنند با تنفس آگاهانه آشنایی دارند (که این ابزاری مهم برای آرامش داشتن در شرایط استرس حاد است) بنابراین هیچ چیز به این راحتی آنها را ناراحت نمی کند.

فواید ورزش یوگا برای لاغری

یوگا اگر با رژیم غذایی مناسب همراه شود می‌تواند باعث کاهش وزن شود.
برای پاسخ به این سوال که آیا یوگا باعث لاغری می شود، در ابتدا باید گفت یوگا یک علم روحی و روانی است که پنج هزار سال پیش در هندوستان به وجود آمد. اگرچه یوگا معمولا فقط یک ورزش فیزیکی قلمداد می‌شود ولی در اصل تمام جنبه‌های زندگی مثل رژیم غذایی، افکار ذهنی، شیوه زندگی و فلسفه را در بر دارد.
چون یوگا توجه فرد را به بدن خود جلب می‌کند، فرد از بدن خود از لحاظ فیزیکی و روحی آگاهی می‌یابد؛ در نتیجه به روش‌های جدید مد شده در جامعه توجه نمی‌کند و بیشتر متوجه درون خود است.
یوگا و مدیتیشن می‌توانند توجه و تمرکز فرد را هنگام غذا خوردن بالا ببرند که نهایتا شخص به مقدار غذا، نحوه تهیه و سرعت خوردن دقت خواهد کرد.

تاثیر یوگا بر افسردگی

تاثیر یوگا بر افسردگی

یک مطالعه جدید تاثیر مثبت یوگا بر افسردگی را نشان داده است. محققان میگویند انجام هفتگی یوگا و انجام تنفس های عمیق در حین انجام آن میتواند تاثیر مثبت خود بر این بیماری ناتوان کننده را نشان دهد. افسردگی از بیماری های شایع مردمان زمانه ما است و درمان آن میتواند بسیار مشکل باشد. روانپزشکان معمولا از داروهای ضد افسردگی در درمان این بیماری استفاده میکنند ولی تاثیر دارو تنها در کمتر از 40 درصد موارد مصرف آن دیده میشود.

محققان میگونید یوگا مانند هر ورزش دیگر و حتی بهتر از بسیاری از آنها میتواند با آزاد کردن مواد شیمیایی خاص در مغز حس خوب بودن در انسان را بیشتر کند. انجام یوگا همچنین میتواند مواد شیمیایی خاصی که در سیستم ایمنی ما ساخته شده و افسردگی را بدتر میکنند را کاهش دهد.

در مطالعه اخیر 30 بیمار مبتلا به افسردگی شدید major depressive disorder تحت درمان با دوز بالا و پایین یوگا قرار گرفتند. دوز بالای یوگا به معنای سه جلسه 90 دقیقه ای در هر هفته و دوز پایین آن به معنای تنها دو جلسه بود. در این درمان از روش Ilyengar yoga استفاده شد که بر روی جزئیات، دقت و در امتداد قرار دادن اندام ها و کنترل تنفس تاکید دارد.

مطالعه نشان داد که در هر دو گروه، علائم افسردگی کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرد و این تاثیر در گروه با دوز بالا بیشتر بود.

نتایج این مطالعه در شماره مارس 2017 مجله Journal of Alternative and Complementary Medicine منتشر شده است.

تمرینات یوگا باعث خون‌رسانی به تمام ارگان‌های بدن مخصوصاً مغز شده، اکسیژن و گلوکز بیشتری را به‌اندام‌ها می‌رساند و در نتیجه این عمل سطح انرژی در بدن بالاتر می‌رود و همین طور عملکرد جسمی و ذهنی افراد افزایش یافته و عضلات نیز قویتر می‌شوند، تنش‌ها و انقباضات عضلانی نیز رفع خواهند شد؛ علاوه بر موارد گفته شده با تمرینات تعادلی، سطح تمرکز بالاتر می‌رود و در عمل افراد در شرایط سخت بیرونی و موقعیت‌های دشوار زندگی می‌توانند دقیق تر و منطقی تر از سایرین تصمیم‌گیری کنند.

تاثیر یوگا بر بدن | تاثیر یوگا بر افسردگی  | تاثیر یوگا بر لاغری

تاثیر یوگا بر درد مفاصل

یکی دیگر از خواص ورزش یوگا ویژگی های آن برای آرام نمودن درد و التهاب مفاصل می باشد .اگر جزو افرادی هستید که از درد مفاصل می نالید یوگا را به عنوان ورزش روزانه خود انتخاب نمائید بر طبق یک تحقیق که ز سال 2011 صورت پذیرفت اگر فردی دو بار در هفته تمرینات یوگا را انجام دهد تورم و نرمی مفاصل خود را کاهش داده و آرتروز را درمان می نماید.به علت آرام بودن حرکات این ورزش اگر فردی درد مفاصل داشته باشد به آسانی آن را کاهش می دهد.در صورت داشتن درد مفاصل با مربی یوگای خود این مسئله را در میان گذاشته تا حرکات مخصوص آن را به شما آموزش دهد.

در پایان امیدواریم مطلب تاثیر یوگا بر بدن بتواند رضایت شما عزیزان را برآورده کرده باشد.

یوگا و تقویت مفاصل

در یوگا تمام مفاصل (تاندون ها و رباط ها) و عضلات اطراف آنها را حرکت داده و فعال می کند. نگه داشتن این وضعیت برای چند دقیقه باعث شل شدن ماهیچه ها و تاندون ها می شود که سپس انعطاف پذیرتر و انعطاف پذیرتر می شوند. در نتیجه، خطر آسیب کاهش می یابد زیرا مفاصل تقویت می شوند و بهتر می توانند در برابر ضربه ها و استرس های راه رفتن، پایین آمدن از پله ها یا حتی انجام ورزش هایی مانند دویدن مقاومت کنند.

یوگا و افزایش تمرکز

هم راستا بودن بدن، تنفس همزمان با حرکات، زمان استراحت بین هر حالت یا در انتهای سکانس ها، انقباض قسمت های خاصی از بدن در حین حرکات ... همه عناصری هستند که امکان بهبود را فراهم می کنند. شما یاد می گیرید که انرژی خود را هدایت کنید و از آن به شیوه ای مثبت و صلح آمیز تر استفاده کنید.

فواید یوگا در ذهن

مهمتر از همه، یوگا چیزی بیش از یک ورزش است، این یک لحظه ممتاز است که برای خود در نظر گرفته شده است، پرانتزی است که برای استراحت و ایجاد لحظات آرامش در زندگی روزمره ارائه می شود. هدف همه یوگاها آرامش دادن به بدن برای آرامش ذهن و در نتیجه منجر به مدیتیشن است (مراقبه اغلب به اشکال مختلف در پایان جلسه انجام می شود). هدف از کلاس یوگا پیروی از ریتم یک گروه نیست، بلکه یافتن ریتم خود است. شما نیازی به مقایسه خود با دیگران ندارید. در عوض، ما آنجا هستیم تا یاد بگیریم با نفس خود ارتباط برقرار کنیم، با آن یکی شویم، محدودیت های ذهنی و فیزیکی خود را بشناسیم و بپذیریم. داشتن آگاهی بهتر از بدن به معنای شروع به درک احساسات و هدایت بهتر آنها است. بنابراین انجام یوگا به معنای وقت گذاشتن و به دست آوردن اعتماد به نفس است.

یوگا و کاهش احساس استرس

یوگا به شما این امکان را می دهد که بهتر نفس بکشید، متمرکز بمانید و در نتیجه تنش عصبی را از بین ببرید. تمرکز بر تنفس و حفظ تعادل، که مستلزم ثبات و زمین است، به معنای تمرکز بر لحظه حال، اینجا و اکنون، و نادیده گرفتن آنچه در اطراف ما است. این دوری از زندگی روزمره به ما کمک می‌کند تا از نگرانی‌ها یا گرفتاری‌هایمان یک قدم عقب‌نشینی کنیم و جای خود را به احساس رهایی می‌دهد.

بدنی انعطاف پذیرتر

کار بر روی انعطاف پذیری به سادگی کشش عضلات است. تمرینات تقویتی ورزش مدرسه را فراموش کنید. در یوگا، هیچ کس قرار نیست شما را از پشت هل دهد تا بتوانید پاهای خود را لمس کنید. همه چیز به آرامی و از طریق تمرینات مکرر و پیشرونده انجام می شود که با هوشیاری کامل انجام می شود. برخلاف بازیگران سیرک، ژیمناست‌ها و رقصندگان باله که از سنین پایین ساعت‌ها تمرین می‌کنند، انعطاف‌پذیری چیزی نیست که ما به آن عادت کرده‌ایم. عدم انعطاف‌پذیری می‌تواند در برخی از حرکات یوگا و در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند.

از مزایای آن: مفاصل سالم‌تر مچ پا، زانو، باسن، آرنج، مچ دست بهتر و راحت ‌تر حرکت می‌کند و شما تحرک پیدا می‌کنید. بدن آرام تر و خلق و خوی بهتر خواهید داشت.

یوگا و بدن سالم تر

یکی از اثرات یوگا تقویت بدنی و در عین حال آرامش و طولانی شدن عضلات است. وقتی از اولین کلاس یوگا بیرون می آیید، تاثیر آن در روزهای بعد آشکار می شود. بدن درد! حتی در مکان های غیرمنتظره... دردهای عضلانی ناشی از تمرینات غیرمعمول برای بدن یا کشش های طولانی مدت است.

با یوگا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید

انجام یوگا باعث می شود به خودتان افتخار کنید. با موفقیت در موقعیت های کم و بیش سخت، احساس رضایت واقعی خواهید کرد: شما قادر به انجام بیشتر از آنچه فکر می کردید هستید! به صورت روزانه، این احساس شما را دنبال می کند تا ببیند که در موقعیت ها بیشتر اعتماد به نفس خود را به دست می آورید. تنفس نیز می تواند به شما کمک کند تا به آرامی تنفس خود را تقویت کنید.

نفس کشیدن

در طول تمرین یوگا، تنفس نقش حیاتی در آرامش و آرامش عضلات دارد. تنفس بر بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره (خواب، مدیریت استرس، درد و غیره) تأثیر می‌گذارد، این فعالیت به شما این امکان را می‌دهد تا یاد بگیرید چگونه تنفس خود را بهتر مدیریت کنید و از آن برای بهبود برخی مشکلات سلامتی استفاده کنید.

خودآگاهی و آرامش

یوگا علاوه بر اینکه رشته ای است که به شما امکان می دهد مهارت های فیزیکی خاصی را توسعه دهید، به دلیل تأثیرات مفید آن بر فعالیت ذهنی و مدیریت احساسات شناخته شده است. از جمله بسیاری از مهارت هایی که این رشته می تواند ایجاد کند، خودآگاهی، مدیریت استرس و آرامش است.

یوگا برای زنان باردار

زنان باردار می توانند یوگا انجام دهند. فواید بسیار زیاد است، اما مهم است که فعالیت را به خوبی تطبیق دهیم. در واقع، به دلیل تغییرات فیزیکی و هورمونی (افزایش انعطاف رباط ها به دلیل ریلکسین) در این دوره، برخی از موقعیت ها می توانند باعث کشیدگی یا رگ به رگ شدن شوند.

بنابراین کنترل محدودیت انعطاف پذیری و طولانی شدن حرکات بسیار مهم است. کلاس های تخصصی یوگا برای خانم های باردار روز به روز در حال افزایش است و توصیه می شود حتی اگر به کلاس های یوگا عادت دارید به آنجا بروید.

برای جلوگیری از آسیب به خودتان دقت کنید

یکی از مهمترین چیزهایی که هنگام شروع تمرین یوگا باید به خاطر بسپارید این است که آن را برای خودتان و با سرعت خود انجام دهید. خطر آسیب وقتی افزایش می‌یابد که به این خط پایه نرسیده و دانش‌آموز بیش از حد پیش رود. سپس قسمت های خاصی از بدن در معرض آسیب قرار می گیرند.

مچ دست

هنگام تمرین یوگا، بسیاری از ژست‌ها باید روی زمین انجام شوند و نیاز به حمایت از مچ دارند. بنابراین مشکلات در این زمینه مکرر است. سپس می توان فعالیت را با توجه به این ضعف تطبیق داد.

گردن

وارونگی معمولاً در یوگا انجام می شود. اگرچه باید آنها را به تدریج آموخت و با دقت تمرین کرد، اما اغلب اتفاق می افتد که برخی از افراد احساس می کنند که مجبور هستند به سرعت به این حالت برسند.

آسیب های عضلانی

این غیر معمول نیست که برخی از افراد خود را با دیگران مقایسه کنند و محدودیت های خود را زیر پا بگذارند. ظرفیت و انعطاف عضلانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اگر این تفاوت در نظر گرفته نشود، خطر خستگی عضلانی افزایش می یابد.

کمر (درد پایین کمر)

افراد مبتلا به کمردرد ممکن است درد را تجربه کنند اگر حالت های تمرین شده بیش از حد خم شدن به جلو یا اکستنشن پشت باشد. کنترل ضعیف عضلات عمیق نیز می تواند باعث کمردرد شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها