رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 333862

وزیرراه وشهرسازی درگفت وگو با ساعت 24

مسایل بانکی حل نشوند مسایل ایران حل نمی شوند

ساعت24-بانک مرکزی لابد پس از مشورت با اعضای اقتصادی کابینه بود که باردیگر پذیرفت نرخ بهره بانکی برای سپرده گذاران را برای سپرده های یک ساله 20 درصد کند تا راه برای برگشت نقدینگی به درون شبکه بانکی هموار و تقاضای سفته بازی برای ارزهای معتبر به ویژه دلارراکاهش دهد .

خبر8
کارشناسان اما باوردارند این تصمیم پیامدهای خاص خود را دارد و دربلند مدت کارایی ندارد و به همین علت است که بانک مرکزی در حال حاضر سقف زمانی برای سپره گذاری تعیین کرده است. ازسوی دیگر موضوع اصلاح ساختاری شبکه بانکی نیز هنوز به جایی نرسیده است و داستان مجادله پایان ناپذیر متقاضیان استفاده از منابع بانکی از سوی بخش خصوصی به ویژه بخش تولید با مدیران بانکی وجوددارد.
عباس آخوندی وزیرراه و شهرسازی و عضو ارشد شورای پول واعتبار که به نوعی درمعرفی مصایب اساسی پیشگام است در باره مسایل بانکی واقتصاد ایران به ساعت 24 گفت: من ازسال 1393 موضوع ورودپول سمی به شبکه بانکی را مطرح کردم ودراین سالها به مناسبتهای گوناگون تاکیدکردم تا زمانی که سود، و دارایی بانکها مسموم هستند بانکها نمی توانند در فضای شفاف قرارگیرند. الان نیز با توجه به مسایل گوناگون اقتصاد ایران تصریح می کنم بدون حل مشکلات نظام بانکی مشکلات ایران و توسعه کشور حل نمی شود. ارقام وآمارها و اطلاعات نشان می دهد درحال حاضر ا قدرت وام دهی نظام بانکی کشور به بخش غیر دولتی به اندازه 12 درصد تولید ناخالص ملی است.، درحالی که این رقم در سال 1387 معادل 38 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است این عددی که الان به آن رسیده ایم بسیار عدد پایینی است .و نگرانکننده شده است . درحالی که نرخ وام دهی بانکها به بخش خصوصی در کشورهای با در آمد متوسط به طور میانگین معادل 65 درصد و ادر کشور های او ای سی دی 130 درصد است معلوم است که بااین میزان قدرت وام دهی شبکه بانکی که خود 90-80 درصد منابع مالی بخش هاواقعی را تامین می کند تامین منابع مالی مورد نیاز برای دستیابی به نرخ رشد 8درصد درسال به طور میانگین که تکلیف برنامه ششم توسعه است ناممکن خواهد شد. برای رسیدن به رشد 8درصدی تولید ناخالص داخلی باید منابعمالی کافی تامین شود واین از بانکداری به شکل امروزئ سخت است مگر اینکه با نرخ بهره وری بالایی در استفاده ازمنابع بانکی داشته باشیم. پس از طرح مسئله موسسه های مالی از سوی شما آیا قرار است پیگیری هایی انجام شود آیا در دولت بحث شده است ؟ وزیرراه وشهرسازی به دلیل حضور در شورای پول و اعتبار و علاقه های خود به اقتصادسیاسی ازمدیران قرص و محکم دردفاع از بانک مرکزی در موضوع موسسه های اعتباری ورشکسته بود و باوردارد نباید از منابع عمومی به کلان سپرده گذاران این نوع موسسه ها پرداختی صورت گیرد به ساعت 24 توضیح داد: موضوع پرداخت پول از طریق بانک مرکزی به این نوع موسسه ها مثل این است که خط اعتباری باز شده و به پمپاژ نقدینگی منججر می شود که باید از آن اجتاب کرد. آخوندی افزود :من چون عضو شورای پول و اعتبار هستم در خواست کردم که در این مورد جلسه ای برگزار شود و در دستور کار قرار گیرد. من به نحوه اجرای این کار اعتراض دارم البته از نظر حقوقی.اینکه 11 هزار میلیارد تومان از سهم دهها میلیون شهروند ایرانی که در این مورد درگیر نبودند به یک گروه بسیار کوچکتر پرداختی صورت گیرد را من قبول ندارم. داده شده به من قبول دارم باید از قربانیان این حادثه مانند حادثه سیل و زلزله حمایت کند. باید معلوم شود که دارد پشتیبانی می کنند نه غرامت پرداخت می شود . این بحث در باره خسارت های جنگ نیز مطرح بود. در آن زمان تصویب شد که به جنگ زدگان غرامت پرداخت شود و من بحثم این بود که ما نباید غرامت بدهیم صدام باید غرامت بدهد.در بودجه ردیف غرمت به جنگ زدگان مطرح بود و در ده بیست جلسه جنگیدم و می گفتم باید مساعدت و کمک مطرح شود.دولت که به این افراد خسارت نزده کسانی که سوء مدیریت کرده و کلاهبرداری کرده اند باید باید خسارت بدهند ، نه دولت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها