رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 333948

«بچه‌هایآسمان» در هند

ساعت 24-شاید اگر روبرتو بنینی، با نشان دادن آن پرچم آمریکا در صحنه‌های پایانی فیلم «زندگی زیباست» برای ایالات متحده خودشیرینی نمی‌کرد، اولین اسکار سینمای ایران به نام مجید مجیدی ثبت می‌شد و فیلم انسانی و تاثیرگذار «بچه‌های آسمان» می‌توانست برنده بهترین فیلم خارجی زبان در سال 97 باشد.

1
بچه‌های آسمان فقط یکی از فیلم‌های موفق و جهانی مجید مجیدی است و او پیش و پس از آن هم مخاطبان ایرانی و خارجی را به تحسین واداشت؛ چه موقعی که قبل از این فیلم، آثاری چون «بدوک» و «پدر» را ساخته بود و چه بعدتر که فیلم‌های موفقی چون رنگ خدا، باران، بید مجنون و آواز گنجشک‌ها را کارگردانی کرد.

مجیدی موفق شد باوجود فیلمسازانی چون عباس کیارستمی که بیشتر نگاه جهانی به سینمای ایران را معطوف خود ساخته بود، تقریبا در همان فضا و پرداختن به موضوعاتی ساده و در عین حال عمیق و کار با بازیگران کودک و نوجوان، امضا و سبک و سیاق منحصربه‌فرد خود را داشته باشد. او فیلم‌هایی می‌ساخت مبتنی بر روابط انسانی و برجستگی مفاهیم و مضامین معنوی و انگار شخصیت‌های او هنگام رنج کشیدن در فضای بغرنج زمینی و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات، زلفی با آسمان و معبود هم گره زده بودند و همین هم درنهایت باعث رستگاری آنها می‌شد.

از این رو شاید در ابتدا به نظر برسد، ساخت فیلمی بیگ پروداکشن چون «محمد رسول‌ا...» به نوعی خارج شدن مجیدی از مسیر همیشگی آرام و بشدت تاثیرگذارش باشد، اما او زندگی پیامبر اسلام و بویژه دوران کودکی حضرت را بهترین موقعیت برای ایجاد پیوند زمینی و آسمانی انسان دانست و در همین مسیر حرکت کرد،گرچه با رنگ و لعاب و تولیدی بسیار گسترده. هرچند اگر با فیلمنامه‌ای ظریف تر و قصه گوتر و منسجم‌تر مواجه بودیم، به‌یقین اتفاقات بهتری برای این نیت ارزشمند و تلاش فراوان می‌افتاد. با این حال مجیدی با ساخت این فیلم و همکاری با بعضی از بهترین سینماگران جهان از جمله ویتوریو استورارو (مدیر فیلمبرداری)، ای آر. رحمان (آهنگساز) و روبرتو پرپینانی (تدوینگر)، گام خوبی برای حرکت سینمای ایران به سمت جهانی شدن برداشت. راهی که پیشتر خود او و برخی دیگر هم در آن گام گذاشته بودند و هرکدام به سهم خود و با ساخت فیلم‌هایی با مضامین جهانشمول، نقش بسزایی در جهانی شدن سینمای ایران داشتند.

در ستایش عشق و زندگی

تازه‌ترین ساخته مجیدی که از امروز اکران خود را در سینماهای کشور آغاز می‌کند، فیلمی به نام «آن سوی ابرها» است و آن‌طور که از موضوع، خلاصه قصه و تماشای عکس‌های آن برمی آید، فیلمی با حال و هوای فیلم‌های موفق مجید مجیدی است. فیلم، داستان زندگی یک خواهر و برادر هندی را در مناطق فقیرنشین بمبئی روایت می‌کند و مثل دیگر آثار مجیدی به ستایش زندگی، عشق و روابط انسانی حتی در دشوارترین شرایط می‌پردازد. یکی از بهترین قصه‌های خواهر و برادری در سینما را اتفاقا در سینمای مجیدی و فیلم بچه‌های آسمان به یاد داریم.

ای آر. رحمان، آهنگساز جهانی هند که موسیقی فیلم‌هایی چون میلیونر زاغه‌نشین و 127 ساعت را ساخته و دو جایزه اسکار را هم در کارنامه دارد، در آن سوی ابرها، دومین همکاری اش را با مجیدی تجربه کرد. او پیشتر موسیقی فیلم محمد رسول‌ا... را هم ساخته بود.

از دیگر عوامل هندی که در ساخت این فیلم همکاری داشتند، می‌توان به آنیل مهتا (مدیر فیلمبرداری)، منسی دروو مهتا (طراح صحنه) و پایال سلوجا و بیبی زیبا میرایی (طراح لباس) اشاره کرد. شارین مانتری کدیا هم به‌طور مشترک با مجیدی، تهیه‌کنندگی این فیلم را به عهده دارد.
چند ماه قبل در خبرها آمده بود این تهیه‌کننده در آینده‌ای نزدیک دوباره با مجیدی همکاری خواهد کرد و فیلمساز جهانی سینمای ایران، فیلم دیگری به نام «معدن طلا» در هند می‌سازد.

فیلمنامه آن سوی ابرها را هم مجید مجیدی همراه مهران کاشانی نوشته است. حسن حسندوست (تدوینگر)، محمدرضا دلپاک (صداگذار)، رضا تشکری (دستیار تهیه) و محمد عسگری (دستیار اول کارگردان) نیز از دیگر عوامل ایرانی این محصول مشترک سینمای ایران و هند هستند.

نقش‌های اصلی فیلم تازه مجید مجیدی که 120 دقیقه زمان دارد را هم ایشان خاطر و مالاویکا موهانان بازی می‌کنند. پخش آن سوی ابرها را هم همانند فیلم قبلی مجیدی، شرکت نورتابان به عهده دارد.

فیلم هندی مجیدی را با گلزار تماشا کنید

ظاهرا محمدرضا گلزار هیچ ربطی به سینمای مجید مجیدی ندارد و تصور این‌که روزی این بازیگر را در فیلمی از این فیلمساز ببینیم، عجیب است. با این حال «هند» این نقطه مشترک را میان گلزار و مجیدی ایجاد کرده و قرار است این ستاره محبوب در نخستین روز اکران این فیلم حضور داشته باشد. گلزار در سئانس‌های 18 تا 24 فیلم آن سوی ابرها در پردیس کوروش حاضر خواهد بود و مجید مجیدی را همراهی می‌کند.

احتمالا دلیل دعوت از گلزار برای همراهی مجیدی و اکران روز اول آن سوی ابرها، حضور او در فیلم عاشقانه و پرفروش «سلام بمبئی» (قربان محمدپور) باشد. ضمن این که قصه فیلم مجیدی هم در بمبئی می‌گذرد، با این تفاوت که آن سوی ابرها به مناطق فقیرنشین این شهر می‌پردازد و سلام بمبئی،سراغ طبقه اشراف آنجا رفته بود.

این فیلم‌ها را هم ببینید

بجز فیلم آن سوی ابرها، سه فیلم جدید دیگر هم از امروز در سینماها اکران می‌شود. یکی از این فیلم‌ها «دعوتنامه» ساخته مهرداد فرید است که بازیگرانی چون حمیدرضا آذرنگ، شقایق فراهانی، شهاب شادابی، بهزاد جعفری، سامان صفاری، سحر کریمی، غزل فرید و میترا حجار در آن بازی می‌کنند. «دعوتنامه» روایتگر زندگی شخص درمانده‌ای مقیم مشهد است که از زائران حرم امام رضا(ع) دزدی می‌کند.

«بلوک 9 خروجی 2» هم از دیگر فیلم‌های تازه این نوبت اکران است؛ اثری ساخته علیرضا امینی که مدت‌ها در انتظار نمایش عمومی به سر می‌برد. فیلم، درباره زوجی است که مدت‌ها از متارکه آنها می‌گذرد، اما برای بهبود وضعیت روحی دخترشان به مسافرت می‌روند. امیر جعفری، پانته آ بهرام، حمیدرضا آذرنگ، الهام کردا و شبنم مقدمی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«اشک نرگس» هم که از امروز اکران خود را آغاز می‌کند، موضوعی مرتبط با دفاع مقدس دارد و قصه خبرنگاری را به تصویر می‌کشد که بازمانده جنگ تحمیلی است. فیلم را احمد عبداللهیان ساخته و بازیگرانی چون رضا ایرانمنش، نگین معتضدی، شراره رخام، گیتی ساعتچی، رحمان مقدم و محمود مقامی در آن بازی می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها