رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 333968

ظریف: برجام یک توافقنامه بین‌المللی است نه یک پیمان دوجانبه میان ایران و آمریکا

ساعت24-وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی ضمن تاکید بر اینکه انقلاب 57 در واقع خواست مردم برای احقاق شان و منزلتشان بود، گفت که آمریکایی‌ها درکی از تجربه مردم ایران قبل از انقلاب ندارند.

ظریف
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «پی بی اس»، در خصوص مفهوم انقلاب سال 1357 گفت: «حدس می‌زنم، افراد مختلف، احساسات مختلفی نسبت به انقلاب دارند اما من معتقدم که انقلاب، تقاضای شأن و منزلت مردم ایران بود. آنها می‌خواستند برای آنچه که هستند، برای تاریخشان و برای هویتشان، به رسمیت شناخته شوند».

وی در پاسخ به سؤال دیگر این شبکه آمریکایی مبنی بر اینکه آیا مردم آمریکا به طور کلی، تجربه مردم ایران قبل از انقلاب 57 را درک می‌کنند، گفت:«حدس می‌زنم درکی نداشته باشند. من معتقدم که مردم آمریکا در معرض چنین برافروختگی و فقدان احترام که مردم ایران در معرض آن بودند، قرار نگرفته‌اند و این در حالی است که ایران همپیمان نزدیک آمریکا بود ولی شما می‌توانید احساس کنید که ایران آنطور که شایسته بود، از احترام برخوردار نبود».

ظریف درباره درک و نگرش برخی دولت‌های عربی از انقلاب اسلامی ایران توضیح داد: «برخی از آنها....مقابل این انقلاب حالت تدافعی گرفته‌اند و بدون آنکه ایران کاری بکند، برای شکست این انقلاب آماده می‌شوند. زنده‌ترین مثالی این مسئله، اقدامات آنها در تسلیح، تأمین منابع مالی و حمایت از تهاجم ظالمانه هشت ساله علیه ایران بود».

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان که انقلاب ایران را یک انقلاب شیعه خوانده بود، گفت: «شما شاهد هستید که آنها به واسطه انتخاب‌های اشتباهی که داشته‌اند، احساس تهدید می‌کنند. (این انتخاب‌ها) با صدام حسین شروع شد و با القاعده، داعش، جبهه‌النصره ادامه یافت، آنها همه گزینه‌های اشتباه را انتخاب کردند بنابراین هم‌اکنون به منظور آنکه بتوانند به نوعی آنچه که انجام داده‌اند را توجیه کنند، مجبورند که این انقلاب را اینگونه بنامند».

وی ادامه داد: «ایران از آرمان فلسطین حمایت می‌کند. آیا فلسطین یک انقلاب شیعه است؟ آیا فلسطینیان شیعه هستند؟ ما سنگین‌ترین هزینه را برای حمایت خود از مردم فلسطین پرداخته‌ایم. من حتی برای یک دقیقه هم به اینکه چند درصد از فلسطینیان شیعه هستند، فکر نمی‌کنم. بنابراین فکر می‌کنم آنها (عربستان) باید قبل از اینکه چنین اظهارات مضحکی را مطرح کند، بیشتر بیاندیشد».

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها