رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 333974

میخچه راه درمان ساده و ارزانی دارد

ساعت 24-میخچه ضایعه‌ای پینه‌ای‌شکل از پوست مرده بوده که معمولا در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان یا در قسمت ضخیم‌تر پوست کف دست و پا ایجاد میگردد و برای مردم این ضایعه ناخوشایند بوده.

1
میخچه ضایعه‌ای پینه‌ای‌شکل از پوست مرده بوده که معمولا در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان یا در قسمت ضخیم‌تر پوست کف دست و پا ایجاد میگردد و برای مردم این ضایعه ناخوشایند بوده.

میخچه اگرچه دردناک و آزاردهنده میباشد ولی راه درمان ساده و ارزانی دارد

این ضایعه پوستی زمانی به وجود می‌آید که فشار وارده بر پوست حالتی بیضوی یا شبیه بیضی در پوست ایجاد کند ، که مرکز آن کانون فشار میباشد و به مرور زمان گسترده می‌شود. اگر تحریک به طور مستمر روی بافت‌های تولیدکننده میخچه ادامه پیدا کرده،

حتی بعد از حذف آن، پوست مجددا تولید میخچه می نماید و زمانی که پینه گسترده بشود و در مرکز آن سلول‌های مرده پوست تجمع پیدا کرده و تبدیل به میخچه میگردد. میخچه به برآمدگی و ضخیم شدن بخش هایی از پوست پا بخصوص در نواحی انگشتان و مفاصل میباشد که این مشکل ناشی از فشار زیاد و مستمر و نا مناسب بودن کفش میباشد.

و در واقع میخچه هم به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود میباشد. البته دلایل مختلفی باعث این عارضه شده ولی از مهمترین آنها پوشیدن کفش های تنگ و نامناسب میباشد.

میخچه همانقدر که دردناک و آزاردهنده میباشد راه درمان ساده و ارزانی دارد که درمانهای خانگی متداولی برای این مشکل وجود دارد که در اینجا سعی می شود به بسیاری از این درمان ها اشاره شود

پیشگیری از به وجود امدن میخچه

دلایل مختلفی برای ابتلا به میخچه وجود داشته است که بسیاری از آنها به دلیل بی‌احتیاطی و بی‌توجهی خودمان به وجود امده اند. پوشیدن کفش‌ یا جوراب تنگ، تماس بیش از اندازه انگشتان با رویه کفش‌، پوشیدن کفش یا صندل بدون جوراب و پیاده ‌روی طولانی و مستمر، استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و تنگ،

عدم درمان قوس کف پا و افزایش فشار بر انگشتان و سینه‌ پا و در نهایت تقسیم نامتعادل وزن روی پاها از جمله عواملی بوده که باعث می‌شود پا و انگشتان آن در معرض فشار قرار بگیرند و احتمال ابتلا به میخچه در انان تقویت شود، بنابراین اگر نسبت به این موارد بی‌تفاوت باشید به مرور شاهد درد مفصل انگشتان، التهاب، برآمدگی و سفتی پوست و دردهای نقطه‌ای در موضع میخچه میشوید

تشخیص میخچه

تشخیص دادن پینه از میخچه و زگیل مهم بوده چون از نظر ظاهری شبیه هم هستند اما پینه ها شبیه میخچه اند اما کناره های منظم و دایره ای شکل میخچه و هسته مرکزی آن را نداشته و پینه معمولا وسیله ای دفاعی برای حفاظت نسج نرم و حساس زیر پوست میباشد،

در میخچه، هنگام فشار به برجستگی، درد عارض شده و در حالی که پینه درد نداشته و زگیل ها هم درد ندارند اما بیشتر متعدد بوده و به تدریج بر تعداد آنها افزوده شده و در نواحی ای که تحت فشار نیست هم دیده می شود ،

چون عامل زگیل ویروس است نه فشار و به همین علت می تواند در همان محل یا نواحی دیگر پوست هم ظاهر میشود و شایع ترین محل بروز پینه، کف دست و پا بوده اما در هر جایی که فشار و اصطکاک طولانی ایجاد میشود و به وجود می آید.

درمان میخچه ، روشهای سنتی برداشتن میخچه:

در اولین گام بهتر میباشد که به استراحت بپردازید و کمتر راه رفته چرا که ممکن بوده که میخچه بیش از پیش رشد نماید و پای افراد بیش از حد به درد اید و همچنین استراحت به درمان آن بیشتر کمک میکند و نکته ای که باید در نظر داشته باشید.

استفاده نکردن از هیچگونه تیغ و چاقو میباشد. بسیاری از مردم می پندارند با استفاده از تیغ و چاقو می توان میخچه را خارج نمایند که این کار تنها درد بی امان برای افراد بشمار دارد.

درمان شیمیایی : درمان میخچه با محلول سالیسیلیک اسید انجام شده که اگر اندازه میخچه بزرگ باشد اسعمال آن نیازمند مدت زمان زیادی بوده و چسب میخچه هم برای درمان میخچه استفاده می شود که ترکیب اصلی آن سالیسیلیک اسید بوده است. اسید سالیسیلیک یک اسید کراتولیتیک است،

به این معنی که پروتئین کراتین را در خود حل کرده که سازنده ی بخش بزرگی از خود میخچه و پوست ضخیم و مرده ی روی آن میباشدکه این محصولات ملایم بوده و برای بیشتر افراد بی خطر میباشند.

سنگ پا یکی از بهترین گزینه ها برای درآوردن میخچه های پا میباشد و در هنگامی که در حال استحمام هستید ده دقیقه پای خود را در آب گرم قرار بدهید و سپس با سنگ پا روی میخچه به راحتی بکشید. تکرار این عمل برای سه تا چهار بار در طول دوره درمان به راحتی میخچه را از پای شما خارج می کند ولی می ‌تواند خطر عفونت در این روش بالا است،

مخصوصا در افراد مبتلا به دیابت این کار برای پنین بیمارانی بسیار خطرناک است و به همین دلیل پزشکان هرگز چنین کاری را توصیه نمی‌ کنند.

لیمو یکی دیگر از میباشد است که می توان به شما در از بین بردن میخچه کمک بسیاری کند. یک تکه لیمو را برش بزنید و روی میخچه به مدت یک شب قرار بدهید. در صورتی که لیموی تازه نداشتید می توانید پارچه ای راآغشته به اب لیمو بر روی آن ببندید.

درمان به کمک آبلیموی ترش و میخک

استفاده از این نسخه یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان میخچه بوده که برای تهیه این نسخه خانگی کافی است ۲ عدد گل میخک خشک شده را درون نصف استکان آبلیموی ترش تازه بگذارید و اجازه بدهید این مخلوط به مدت یک ساعت در این شرایط به خوبی مانده تا خواص مفید گل‌میخک وارد آبلیمو شود،

سپس آبلیمو را از صافی عبور بدهید تا گلبرگ‌های گل میخک از آن جدا بشود. پنبه‌ای را به این ترکیب آغشته کرده و آن را بر روی میخچه خود گذاشته. قبل از استفاده از این ترکیب نیازی به شست‌وشوی پا با صابون نیست. تنها پایتان را با آب نیمه‌ولرم شسته و آن را کاملا خشک نموده. می‌توانید از این ترکیب در طول روز هرچند بار که توانستید، استفاده نمایید،

اما برای افرادی که مشغله کاری زیادی دارند، می‌توانند روزی ۳ تا ۴ بار از این شیوه استفاده نمایید، بعد از ۱۰ روز خواهید دید که میخچه کم‌کم خشک شده و به راحتی از بین می‌رود.

سیر و پیاز
از جمله دیگر مواد برای درمان میخچه میباشند. یک تکه پیاز را و یا سیر را روی میخچه قرار داده و روی آن را ببندید. هر روز این سیر یا پیاز را عوض کرده و اطمینان داشته باشید که خیلی سریع پای شما خوب میشود

زردچوبه

یکی دیگر از درمان خوب زردچوبه بوده و با توجه به ماهیت ضد التهابی آن، زردچوبه می تواند ناراحتی را تسکین، درد را کاهش و به سرعت بهبود بدهد و یک قاشق چای خوری زردچوبه و کمی عسل مخلوط نموده تا خمیر شود که به محل آسیب دیده بزنید و بگذارید خشک شود و به مدت ۲ یا ۳ بار در روز برای حداقل یک هفته یا تا زمانی که درمان شود ادامه بدهید

آلوورا

مخلوط یک قاشق چای خوری از ژل آلوئه ورا را با نصف قاشق چای خوری زرد چوبه مخلوط نموده و بر روی میخچه بگذارید وسپس پانسمان کنید تا صبح بماند و صبح روز بعد، پوست نرم را با سنگ پا مالش بدهید و در انتها کرم مرطوب کننده بزنید .

سرکه
یکی دیگر از جادوگران میخچه محسوب میشود. پارچه را آغشته به سرکه کرده و روی میخچه ببندید. پس از یک روز اگر روی ان را سنگ پا بکشید مطمئنا میخچه خارج خواهد شد. توصیه میشود که سرکه سفید را برای درمان استفاده کنید

روش دیگر با استفاده از سرکه: استفاده از سرکه برای درمان میخچه یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای خشک‌کردن و ازبین‌بردن آن‌ از قدیم تا کنون بشمار امده. برای این کار به سرکه سفید و یک پنبه‌ نیاز داشته ابتدا پنبه را به سرکه آغشته کرده و آن را روی موضعی که میخچه در آن به‌وجود آمده بگذارید.

پنبه‌ سرکه‌ای را با نوارچسب پارچه‌ای پانسمان روی موضع ببندید، به گونه‌ای که پنبه سرکه‌ای به طور کامل سطح میخچه را مرطوب کرده. بعد از ۳ تا ۴ ساعت پنبه سرکه‌ای را از روی میخچه بردارید و اجازه بدهید که میخچه به مدت سی دقیقه به راحتی هوا بخورد.

پس از این مدت پنبه‌ دیگری را به سرکه آغشته کرده و به مدت ۳ تا ۴ ساعت به همان شیوه روی موضع میخچه ببندید. این شیوه را به مدت دو هفته، روزی ۲بار تکرار نمایید تا در پایان هفته دوم شاهد خشک شدن و جدا شدن میخچه از موضع میشوید.

بعضی از افراد نیز هستند که اعتقاد دارند آناناس می تواند یک دوای معجزه آسا برای درمان میخچه باشد و تنها کافی است بخش کوچکی از آنانس تازه را بر روی میخچه بگذارید تا کاملا خوب گردد.

درمان با روغن چای سبز

اگر مدت زمان زیادی است که به میخچه مبتلا شده اید و دیگر به آن به عنوان بخشی از بدن‌تان عادت کرده‌اید، قطعا با یکی از انواع سرسخت آن روبه‌رو بوده که دارای پوستی ضخیم و محکم میباشد. مردم چین برای درمان این نوع از میخچه از عصاره، اسانس یا روغن برگ درخت چای سبز استفاده کرده که برای این کار کافی است.

پنج قطره از روغن چای سبز را بر روی پنبه‌ بریزید و آن را بر روی میخچه قرار داده که البته قبل از این کار باید پای خود را به خوبی با آب ولرم و صابون شسته و آن را با حوله خشک کرده و در صورتی که به مدت یک هفته هر شب قبا از خواب این روغن را بر روی میخچه قرار داده که خواهید دید که پس از این مدت با نرم شدن و کاهش میزان سختی و ضخامت میخچه روبه‌رو خواهید شد و درد کمتری را تجربه میکنید.

پوست موز و اسانس چای

طول درمان در این روش ۲ هفته روزی ۲ ساعت بوده است

یکی دیگر از روش‌های خانگی درمان میخچه تهیه مرهمی بوده که با کمک پوست موز و عصاره برگ درخت چای به دست خواهد امد. برای این کار باید یک عدد موز رسیده و کامل را به مدت سه تا چهار ساعت درون یخچال گذاشته. بعد از این مدت پوست موز را بکنید و سفیدی‌های درون پوست آن را جدا نموده.

برای تهیه این مرهم نیاز به یک قاشق غذاخوری از این کرک‌های سفید دارید و به کرک‌های سفید، ۴ تا ۵ قطره اسانس روغن چای اضافه کرده و آن را به آرامی ورز بدهید. این مرهم را به مدت دو هفته، هر روز به مدت ۲ ساعت بر روی میخچه بگذارید و آن را پانسمان نمایید.

این مرهم به افراد کمک کرده تا بعد از ۲ هفته احساس بهتری نسبت به میخچه داشته و دیگر هنگام پوشیدن کفش‌ و راه‌رفتن احساس درد ننمایند.

استفاده از گوجه فرنگی: یک گوجه فرنگی را از وسط نصف نمایید وبر روی میخچه بگذارید و با دستمال یا باند و مقداری کیسه پلاستیکی محکم کرده و بگذارید ۱۲ ساعت به خوبی بماند. اگر میخچه خیلی قدیمی باشد بهتر است چند ساعت بیشتر بماند. پس از گذشتن یک روز میخچه خیلی راحت بیرون میاد.

جوش شیرین

جوش شیرین لایه بردار طبیعی بوده که پوست مرده میخچه را به راحتی از بین می برد و همچنین ضد قارچ بوده و خواص ضد باکتریایی آن به پیشگیری از عفونت کمک می کند ،۲-۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین را مقداری آب گرم اضافه کرده و پای خود را در این محلول برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فرو برده و منطقه مبتلا را با سنگ پا مالش بدهید تا پوست مرده را از بین برود

یا هم میتوانید با یک قاشق چای خوری جوش شیرین، آب لیمو وکمی آب خمیر درست کرده و در منطقه آسیب دیده بمالید و روی ان را پانسمان کنید تا یک شب بماند صبح روز بعد آب کشی و با سنگ پا لایه برداری کنید

انجیر
نصف قاشق چای‌خوری شیره سفید انجیر را روزی ۳ بار بر روی میخچه مالیده که این عمل نه تنها سبب نرمی پوست می‌شود، بلکه مانع بازگشت و عود میخچه نیز میگردد ( شیره سفید انجیر از دم برگ‌ها یا میوه نارس انجیر بیرون می‌آید)

سیر

این گیاه دارویی یک آنتی اکسیدان طبیعی بوده و از این رو در درمان میخچه بسیار مفید میباشد و همچنین، خواص ضد باکتری و ضد قارچ آن از عفونت جلوگیری می کند.

برای این منظور نصف سیر را در محل میخچه مالیده و اجازه دهید پوست خشک شود ، با یک نوار زخم بندی ببندید و یک شب بماند و صبح روز بعد،پانسمان را باز کرده و پای خود را با آب گرم بشورید که این کار را هر شب تا زمانی که میخچه از بین می رود تکرار نمایید

روش دیگر، ۲ تا ۳ حبه سیر را به قطعات کوچک برش دهید و کمی نمک ریخته بزنید و روی ان را بندید ۳ روز بماند پس از سه روز میخچه از بین می رود در صورت نیاز این روش را دوباره تکرار نمایید .

روش دیگر ین است که دو حبه سیر، کمی سرکه را بطور مستقیم روز میخچه مالیده و با قرار دادن یک توپ پنبه بر روی آن را با نوار زخم می بندیم و در مدت دو تا سه ساعت و سپس پانسمان را برداشته و تمیز کنید چند هفته این کار را انجام بدهید تا درمان شود.

روغن سقز

سقز ضد عفونی کننده قوی بوده که می تواند به درمان میخچه کمک شایانی کند و این روغن به پوست به سرعت نفوذ میکند، بنابراین سریعتر درمان میگردد ، قرار دادن یخ در یک پارچه نازک و ماساژ منطقه آسیب دیده با آن را برای دو دقیقه و خشک کردن منطقه و مالش با روغن سقر در محل مورد نظر و روی انرا بسته و شب این کار رامی کنیم و تا صبح بمالد

روش دیگربرای درمان کمی روغن نارگیل خالص را در مایکروویو ذوب نموده و مخلوط را در یک قاشق غذاخوری روغن سقز و دو قاشق غذاخوری روغن کافور ریخته تا سرد شود سپس پای خود را در آب گرم به مدت چند دقیقه گذاشته این کرم را میزنیم و بقیه کرم را در یک ظرف در بسته گذاشته روزی ۲-۳ بار تکرار کرده .

پاپایا خام

پاپایا یکی دیگر از درمان بسیار آسان و موثر برای از بین بردن میخچه پا میباشد و چندین آنزیم در پاپایا وجود داشته که به نرم کردن پوست سخت کمک می کند. به علاوه، هر گونه درد و ناراحتی را تسکین و حتی به بهبود سریعتر میخچه کمک نموده.

برای درمان ابتدا میوه را رنده و یک قطعه کوچک از ان ویا با تهیه آب آن به محل میخچه آب آن را مالیده و با نوار زخم بسته تا صبح بماند سپس صبح رو ز بعد با سنگ پا به آرامی لایه برداری کرده تا زمان بهبودی میتوانید این کار را تکرار کنید

شیرین بیان

یک قاشق غذاخوری از پودر شیرین بیان را با روغن خردل مخلوط کرده تا خمیرشود و این خمیر را بر روی منطقه آسیب دیده قبل از رفتن به رختخواب بزنید و با باند بسته شود و صبح روز بعد، پانسمان را باز کنید و با آب ولرم این منطقه را شسته واین کار را هر شب تا زمانی که میخچه نرم و کوچک شود انجام بدهید تا درمان شود

مقداری کمی بلغور جو را به مدت پنج دقیقه بجوشانید و بعد از صاف کردن پای خود را در آن قرار بدهید.

پنبه آغشته به چای بابونه پررنگ را روی میخچه قرار داده و یک شب تمام بگذارید به خوبی بماند

عمل جراحی میخچه
گر فرد دچار عارضه ای بوده که سبب ایجاد دوباره ی مشکل شده و دیگر راه هایی درمانی به نتیجه نرسیده باشند،

عمل جراحی توصیه می گردد که برای مثال، ممکن بوده از عمل جراحی برای صاف کردن یک انگشت بدشکل یا بریدن یک تکه استخوان که از انگشت بیرون زده و مشکل ایجاد می کند، استفاده گردد و اگر افراد به عمل جراحی نیاز داشته باشید، به یک جراح مراجعه شود.

نکته قابل توجه

کارشناسان و متخصصان پوست می‌توانند نمونه‌های مختلفی از افراد مبتلا به میخچه را مثال بزنند که با خوددرمانی‌های بی‌مورد و خطرناک مشکلات زیادی برای خود به‌وجود آورده‌اند و کسانی که به جای استفاده از شیوه‌های طبیعی با قیچی، ناخن‌گیر و اجسام برنده به جان میخچه‌ها می‌افتند،

آسیب‌های جدی را به پوست خود وارد نموده، زیرا با این کار سبب بروز عفونت و آلودگی در موضع میخچه شده و مشکلی به مشکلات قبلی خود اضافه می‌کنند.

منبع: سلامتی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها