رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 334043

تعیین چارچوب برای بازاریابیهای آنلاین به نفع شفافیت است

ساعت24-بیمه مرکزی در اطلاعیه‌ای استارت‌آپ‌های بیمه‌ای را به رعایت چارچوب‌هایی در زمینه بازاریابی‌های برخط ملزم کرده است که به گفته دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران اقدام قابل قبولی است زیرا به شفاف شدن فعالیت بازاریابی‌های برخط منجر شده و مصرف‌کنندگان اطمینان بیشتری نسبت به فعالیت‌های این حوزه پیدا کنند.

چندی پیش بیمه مرکزی اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن ذکر شده بود اداره کل نظارت بر صلاحیت‌های حرفه‌ای استارت‌آپ‌های بیمه‌ای را ملزم کرده تنها در چارچوب ضوابط انعقاد قرارداد همکاری عرضه‌کنندگان محصولات بیمه‌ای با بازاریابان برخط (آنلاین) طبق ضوابط بیمه مرکزی به فعالیت اقدام کنند.

در این اطلاعیه آمده بود:بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه باید مجوزهای لازم را از نهادهای ذی‌صلاح در حوزه تجارت الکترونیکی نظیر ای-نماد (از وزارت صنعت، معدن و تجارت) و نماد سامان‌دهی (از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) اخذ کرده باشند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: همچنین بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه باید ابزارهای لازم را به نحوی فراهم کنند که متقاضی خدمات بیمه‌ای بتواند مواردی نظیر قیمت نهایی محصول بیمه‌ای و مقایسه قیمت بین بیمه‌گران و میزان تعهدات بیمه‌گر و ... را به درستی ارزیابی کرده و تصمیم‌گیری درستی انجام دهد. پس از پایان فرآیند ثبت سفارش برخط (آنلاین) محصول بیمه‌ای و قبل از صدور بیمه‌نامه، در مدت زمان متعارف امکان انصراف ‌برای متقاضی خدمات بیمه فراهم باشد.

مفاد فرم پیشنهاد بیمه، شرایط عمومی، به ویژه استثنائات و محدودیت‌های محصول بیمه باید به صورتی مناسب و در طی فرآیند فروش و قبل از ثبت تقاضای بیمه برای متقاضی خدمات بیمه قابل مشاهده باشد و اطلاعات به صورت موضوعی طبقه‌بندی شده و امکان مطالعه مجدد برای متقاضی خدمات بیمه فراهم شود.

بازاریابان برخط موظفند، میزان حق بیمه و خلاصه اطلاعات ضروری در مورد محصول بیمه‌ای از شرکت بیمه منتخب، قبل از ثبت سفارش صدور بیمه‌نامه را به متقاضی خدمات بیمه ارائه کنند و مستندات فرم پیشنهاد و بیمه‌نامه را پس از ثبت سفارش، پرداخت مبلغ حق‌بیمه و صدور بیمه‌نامه به صورت فیزیکی به آدرس بیمه‌گذار ارسال و تحویل دهند.

همچنین در این اطلاعیه اطمینان از دسترسی، شفافیت و سادگی اطلاعات قبل و طی فرآیند عرضه برخط (آنلاین) محصول بیمه‌ای را جزو ملزمات این کار دانسته است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه برحفظ اطلاعات شخصی متقاضی خدمات بیمه‌ای و بیمه‌گذاران در تمام مراحل و به صورت امن و قابل اطمینان تاکید شده است و محتوا و مطالب مندرج در صفحات وب بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه، باید با قوانین و مقررات بیمه و سایر مقررات مربوط منطبق باشد و نمایندگان بیمه و کارگزاران رسمی بیمه موظفند، نسخه‌ای از قرارداد همکاری با بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه را حسب مورد برای شرکت بیمه ذیربط خود و بیمه مرکزی ارسال کنند.

در این اطلاعیه تاکید شده بود که مسئولیت رعایت این بخشنامه حسب مورد برعهده مدیریت ذیربط در شرکت بیمه، نمایندگان بیمه و کارگزاران رسمی بیمه دارای قرارداد همکاری با بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه است.

این اطلاعیه با واکنش برخی نمایندگی‌های سنتی روبه‌رو شد. مبنی بر اینکه این ضوابط جدید و رسمیت بخشیدن به کار این بازاریابان آن‌لاین می‌تواند باعث کسادی کار نمایندگی‌های سنتی شود.

در این زمینه، سیدمحمد علیپور یزدی - دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، چنین توضیح داد: اطلاعیه‌ای که بیمه‌ی مرکزی منتشر کرده است، ناظر بر همان موضوعاتی است که ما حدود سه یا چهار ماه پیش ما سندیکای بیمه‌گران پیشنهاد کردیم. در واقع ما ضوابطی را آماده کردیم و آن‌ها را مطرح کردیم تا بیمه مرکزی بررسی کرده و ابلاغ کند.

وی چنین ادامه داد: به هر حال بازاریابی‌های آن‌لاین فعال هستند و نمی‌توان جلوی کار آن‌ها را گرفت، پس بهتر است تمهیداتی اندیشید که آن‌ها شفاف شوند و به این ترتیب مردم با اطمینان با آن‌ها کار کنند. به هر حال وقتی این بازاریابی‌ها ثبت شود و مجوزهای لازم را از تجارت الکترونیک، وزارت ارشاد و... بگیرد، مردم در فضای شفاف‌تر و قابل اعتمادتری فعالیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: اکنون می‌بینیم که برخی نمایندگی‌های سنتی نسبت به بازاریابی‌های آنلاین بدبین هستند ولی این نکته را باید در نظر داشته باشند که بازاریاب‌ها به دنبال جدب مشتری هستند و نمایندگی‌های بیمه می‌توانند امور تخصصی و فنی خود را که انجام آن را به عهده دارند، همچنان ادامه دهند و در برابر گسترش بازاریابی‌های برخط واکنش نداشته باشند، چون به هر حال نمی‌توان جلوی گسترش آی تی و راحت‌تر شدن ارائه خدمت به مردم ایستاد.

علیپور در ادامه چنین گفت: تاکید ما این است که نمایندگی‌ها نگران کسب و کار خود نباشند. اگر فضای بازاریابی‌ها شفاف باشند، ضریب نفوذ بیمه افزایش خواهد یافت و این برای نمایندگی‌های بیمه نیز بهتر است.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها