رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 334110

تاکید ترکیه بر ادامه عملیات عفرین

ساعت 24- تاکید ترکیه بر ادامه عملیات عفرین؛ ائتلاف حزب حاکم ترکیه با حزب حرکت ملی برای انتخابات 2019؛ بازداشت یک عضو دیگر حزب دمکراتیک خلق ها؛ 175 غیرنظامی سوری قربانی عملیات شاخه زیتون؛ تمدید وضعیت ویژه امنیتی چندین منطقه استان حکاری؛ و ورود ارتش سوریه به عفرین برای مقابله با تجاوز آنکارا؛ از خبرهای مهم روز چهارشنبه ترکیه است.

ارتش ترکیه
style="text-align:justify">** سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با کم اهمیت خوانی توافق بین دولت مرکزی سوریه با یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) اعلام کرد که عملیات ارتش این کشور در منطقه عفرین حتی در صورت توافق بین دولت دمشق با یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) برای استقرار ارتش این کشور در عفرین، ادامه خواهد یافت.

ابراهیم کالین با رد احتمال برقراری تماس رسمی مستقیم بین آنکارا و دمشق، تاکید کرد که مقامات سازمان اطلاعات ترکیه می توانند در صورت نیاز در وضعیت فوق‌العاده برای حل برخی مشکلات به طور مستقیم یا غیر مستقیم با طرف سوری تماس برقرار کنند که این موضوع در حال حاضر یکی از وظایف اصلی سازمان اطلاعات ترکیه است.

** ارتش ترکیه از روز 20 ژانویه(30 دی ماه 1396) عملیاتی را به نام شاخه زیتون و با هدف بیرون راندن شبه نظامیان و نیروهای موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است.

** رجب طیب اردوغان در نشست نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان این کشور، حضور ارتش ترکیه در عفرین را به منظور ایجاد مناطق امن در شمال سوریه و اسکان صدها هزار سوری موجود در اردوگاه‌های ترکیه، اعلام کرد.
رییس جمهوری ترکیه گفت: سال ها از نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش توقع رفع خطر گروه‌های تروریستی علیه ترکیه از سمت سوریه را داشتیم، ولی این انتظار برآورده نشد و خودمان با افزایش این خطرات و گسترش آن به داخل کشورمان، وارد عمل شدیم.
وی بار دیگر با ادعای تحویل بیش از پنج هزار دستگاه کامیون سلاح به گروه های جنگجوی شمال سوریه از سوی آمریکا، افزود: ما به آمریکایی ها ثابت کردیم که حتی در موقعی که ادعا می کردند به گروه تروریستی سلاح نمی‌دهند، به این کار ادامه ‌داده اند و هنوز هم با بی شرمی اصرار می‌کنند که این کار را انجام نمی‌دهند.

** رییس جمهوری ترکیه پس از نشست با اعضای حزب عدالت و توسعه در مصاحبه با خبرنگاران طی سخنانی از ائتلاف حزب متبوعش با حزب حرکت ملی موسوم به ائتلاف 'جمهور' در انتخابات سال 2019 ترکیه خبر داد.
به گزارش رسانه ها، ائتلاف حزب حرکت ملی و حزب عدالت و توسعه در آستانه همه پرسی قانون اساسی ترکیه آغاز شد و بعد از چندین مذاکره دو جانبه میان رجب طیب اردوغان رئیس حزب عدالت و توسعه با دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی، ائتلاف این دو رهبر حزب به صورت رسمی برای انتخابات 2019 میلادی ترکیه نیز اعلام و نام ائتلاف جمهور را به خود گرفت.

** به گزارش امروز خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل منابع بیمارستانی 175 شهروند غیر نظامی سوری از آغاز تجاوز ترکیه به منطقه عفرین تاکنون کشته شده اند.
برهمین اساس، در این مدت 450 شهروند سوری نیز در بمباران های هوایی، توپخانه ای و خمپاره ای ارتش ترکیه و تروریست های همراه آن زخمی شده اند و بر اثر این حملات خسارت های فراوانی به زیر ساخت ها و منازل منطقه عفرین در شمال غرب حلب وارد شده است‌.

** آیلا آکات آتا نماینده سابق شهر باتمان در مجلس ملی ترکیه و عضو حزب دمکراتیک خلق ها(ح.د.پ) به اتهام تبلیغ گروه های تروریستی توسط ماموران پلیس امنیت دیاربکر دستگیر شد.
ترکیه بعد از کودتای 25 تیرماه سال 2016، قانون مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس را لغو کرد و از آبان سال گذشته رهبران و تعدادی از اعضا و نمایندگان حزب دمکراتیک خلق ها به اتهام همکاری با گروه های تروریستی دستگیر و روانه زندان شدند و تعداد دیگری از آن ها از مجلس ترکیه اخراج شدند و حق عضویتشان در پارلمان ترکیه سلب و لغو شد.

** استانداری حکاری با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که به دلیل پایان نیافتن عملیات تجسس نیروهای ارتش و عدم استقرار کامل امنیت در شهر، 31 منطقه از شهرهای چوکورجا، شمدینلی و مناطق مرکزی استان حکاری تا تاریخ نهم مارس سال جاری میلادی همچنان به عنوان مناطق ویژه امنیتی محسوب می شوند و شهروندان بدون اجازه مراکز امنیتی حق ورود به این مناطق را ندارند.
به گزارش ایرنا، ترکیه این اقدامات امنیتی را در راستای مبارزه با فعالیت گروه پ.ک.ک انجام می دهد.

** نوری محمود سخنگوی یگان های مدافع خلق امروز با تایید ورود نیروهای مردمی به عفرین برای مقابله با تجاوز نظامی ترکیه، با صدور بیانیه ای اعلام کرد که پس از مقاومت اسطوره ای نیروهای ما در مقابل تجاوز ترکیه و گروه های تروریستی و هم پیمان از جمله داعش و تحریرالشام و شکست سنگین انسانی و تجهیزاتی آن ها، یگان های مدافع خلق از دولت و ارتش سوریه برای انجام وظیفه و مشارکت در دفاع از عفرین و مرزهای این کشور در قبال این اشغالگری کمک خواستند و یگان های نظامی ارتش سوریه دیروز برای استقرار در خطوط دفاع از مرزها و مشارکت در تمامیت ارضی کشور، وارد عفرین شدند.
ترکیه همزمان با ورود این نیروها به عفرین، برای جلوگیری از ورود آن ها این شهر را بمباران کرد.
در پی توافقات صورت گرفته بین نیروهای مدافع خلق و دولت سوریه شماری از نیروهای ارتش بعدازظهر دیروز وارد شهر عفرین شده و پس از استقبال از سوی مردم این شهر روانه مرز با ترکیه شدند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها