رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 334214

دلیل نیمی از ناباروری ها در مردان هست

ساعت 24- ریاست مرکز معالجه ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: همچنان عامل کلیدی فرزنددار نشدن در خانواده‌های ایرانی زن شناخته می‌شود؛ این در حالیست که ۵۰ درصد ناباروری‌ها در مردان اتفاق می‌افتد.

دکتر جلیل حسینی با اشاره به گمان غلط جامعه در مورد دلیل ناباروری درخانواده‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر هنوز هم در جامعه گمان می‌شود زن مسئول فرزنددار نشدن هست؛ به همین سبب در نخستین قدم اگر زوجی مالک فرزند نشود، زن به پزشک مراجعه می‌کند. در حالی‌که از نظر علمی ثابت شده هست ۵۰ درصد دلیل ناباروری می‌تواند در نطفه مرد باشد و به همان دلیل مالک فرزند نمی‌شوند.

وی دنبال کرد: علل ناباروی در بانوان و مردان تقریبا همانند هست، بجز اینکه در بانوان طبق معمول اختلالات هورمونی غلبه و شیوع بیشتری دارد. در وقتی که خانواده با ناباروری مواجه هست، زن و مرد باید همزمان برای ارزیابی و معالجه به پزشک مراجعه کنند. نباید مشکل دیگری به مشکلات بانوان اضافه کنیم و بگوییم آنان دلیل فرزنددار نشدن خانواده می باشند.

ریاست مرکز معالجه ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علاوه بر این اضافه کرد: ناباروری در مردان علل قابل پیشگیری و علاوه بر این درمان‌های مختلفی دارد. پیشگیری از ناباروری در مردان زیادتر به نگهداری از عضو زایا اشاره می‌کند و در مواردی با جراحی قابل معالجه هست. معالجه ناباروری در مردان نیز با توجه به عامل آن انتخاب می‌شود. اصلاح سبک زندگی، درمان‌های طبی و جراحی نیز جزء این درمان‌ها قرار دارند.

حسینی تاکید کرد: امروز معالجه جراحی به مدد روش‌های کمک‌باروری آمده و تقریبا هیچ مردی نیست که نتوان ناباروری وی را معالجه کرد. اضافه وزن نیز موجب افزایش هورمون و اختلال در نطفه می‌شود؛ به همین سبب کاهش وزن در این زمینه بسیار موثر هست.

وی با اشاره به برپایی کنگره تندرستی مردان اضافه کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که در راستای تندرستی مردان انجام شده‌ هست، در حال حاضر این گروه با بعضی بیماری‌های پرخطر کم علامت مثل سرطان پروستات آشنا شده‌اند و می‌دانند باید به آن رسیدگی و برای تست و معاینه به پزشک مراجعه کنند. لازم هست که راه‌حل‌های بومی حل مشکلات تندرستی مردان را به مسئولین توصیه نمود. در این کنگره کوشش می‌شود بتوانیم اقداماتی برای تدوین سند جامع تندرستی مردان انجام دهیم.

حسینی علاوه بر این اضافه کرد: بجز سرطان پروستات سرطان مثانه و آندروپوز نیز باید به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که مردان امکان دارد با آن مواجه شوند، مورد توجه قرار گیرد. آندروپوز در سنین بالا برای مردان ایجاد می‌شود و می‌تواند اختلالاتی برای آنان ایجاد کند. اگر این مریضی تشخیص داده نشود می‌تواند موجب از دست رفتن قدرت مردانه گردد. اگر این مشکل تا یک‌سالگی معالجه نشود، فرد در بزرگسالی هیچ نطفه‌ای برای بچه‌دار شدن نخواهد داشت.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها