رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 334222

ویژگیهای جذاب گوشیها در سال ۲۰۱۸

ساعت 24-به گفته کارشناسان بازار، سال 2018 از نظر پیشرفت و تکامل گوشی های هوشمند سالی درخشان و پربار خواهد بود؛ در این مطلب قصد داریم تا شما را با 8 مورد از جذاب ترین فناوری های گوشی های هوشمند سال 2018 آشنا کنیم.

سال 2017 یکی از بهترین سال هایی بود که بازار گوشی های هوشمند و نیز کاربران علاقه مند به این حوزه به خود دیده بودند؛ گوشی جذاب و قدرتمند Galaxy S8 شرکت سامسونگ، iPhone X مدرن و زیبای شرکت اپل و گوشی های هوشمند بهره مند از فناوری هوش مصنوعی شرکت گوگل و یا Pixel 2 همگی از موفقیت های بازار گوشی های هوشمند در سال 2017 هستند، به گفته کارشناسان گوشی های هوشمند سال 2018 در مقایسه با گجت های سال 2017 جذابیت بیشتری خواهند داشت و شاهد تحولات زیادی در این سال خواهیم بود؛ در ادامه به معرفی 8 مورد از جذاب ترین فناوری های تعریف شده برای گوشی های هوشمند سال 2018 می پردازیم.


1- سنسور اسکن اثر انگشت جای گرفته در زیر سطح صفحه نمایش


یکی از مهم ترین تحولات گوشی های هوشمند سال 2017 مربوط به کاهش حداکثری حاشیه صفحه نمایش در آنها و نیز استفاده از صفحه نمایش هایی با نسبت ابعاد تصویر جدید 18:9 برای تولید آنها بود؛ این تغییر در سال 2017 یک تحول بود، اما انتظار می رود که این تحول در سال 2018 به یک استاندارد برای تولید گوشی های هوشمند تبدیل گردد.


این سبک جدید در طراحی صفحه نمایش شرکت های تولید کننده را قادر به طراحی گوشی هایی خواهد ساخت که علی رغم برخورداری از صفحه نمایش بزرگ، می توان به راحتی با یک دست با آنها کار کرد؛ البته این تحول بنیادین مشکلاتی را نیز به همراه داشته است و اگر بخواهیم به مهم ترین مشکل به وجود آمده در اثر آن بپردازیم باید به لزوم تغییر محل و یا حذف سنسور اسکن اثر انگشت گجت اشاره کنیم.


حاشیه ناچیز صفحه نمایش فضایی را برای جاگذاری سنسور اسکن اثر انگشت باقی نگذاشته است و شرکت های مختلف برای حل این مشکل دو راه حل کلی را در نظر گرفته اند؛ برخی از آنها به ناچار این سنسور بیومتری را به پشت گوشی منتقل کرده و برخی مانند اپل به کلی این سنسور را از محصولات خود حذف می کنند.


اما راه حل سومی نیز برای این مسئله وجود دارد و آن استفاده از سنسور های اثر انگشت جای گرفته در زیر سطح صفحه نمایش است؛ کارایی و دقت این سنسور ها دقیقا با نمونه های پیشین تطابق دارد و شرکت هایی مانند کوالکام و سیناپتیکس از اولین تولید کننده گان آن هستند؛ حداقل یکی از گوشی های هوشمند سال 2018 از این فناوری بهره مند خواهد بود و در صورت موفقیت انتظار می رود تا این تحول به یک استاندارد در بازار گوشی های هوشمند بدل گردد.


2- فناوری احراز هویت کاربر از طریق شناخت چهره


iPhone X یکی از جنجالی ترین گوشی های هوشمند تولید شده در سال 2017 بود که جذابیت خود را مدیون یک ویژگی کلیدی است و همانطور که حدس می زنید این ویژگی کلیدی همان فناوری تشخیص چهره اپل و یا Face ID است. باید بدانید که فناوری Face ID شرکت اپل اولین نمونه از روش های احراز هویت از طریق تشخیص چهره نیست، اما مطمئنا سریع ترین و کاربردی ترین آنهاست و می توانید در هر شرایط نوری روی کارکرد بی نقص آن حساب کنید.


امسال گوشی های هوشمند بیشتری از این فناوری بهره برداری خواهند کرد؛ شرکت اپل آیفون های بیشتری را به این فناوری تجهیز خواهد کرد و موفقیت فروش و استقبال کاربران از این فناوری شرکت های دیگر را نیز به تجهیز محصولاتشان به فناوری های مشابه تشویق خواهد کرد.


فناوری احراز هویت از روی تشخیص چهره یکی از جدید ترین فناوری های بیومتری به کار گرفته شده در گوشی های هوشمند است اما تنها ترین نیست؛ در آینده شاهد رونمایی از سنسور های بیومتری جدید تر و نیز عجیب تری در گوشی های هوشمند خواهیم بود.


3- بهره مندی بیشتر گوشی های هوشمند از فناوری واقعیت مجازی


با وجود این مسئله که فناوری واقعیت مجازی به خودی خود یک فناوری جدید نیست؛ اما سال 2017 اولین سال بهره گیری گوشی های هوشمند از آن بود؛ هنوز راه زیادی تا به کار گیری کامل این فناوری در گوشی های هوشمند باقی مانده اما تا همین جای کار هم شاهد انتشار نرم افزار هایی جذاب برای این فناوری بوده ایم. فناوری Google Lens به کار گرفته شده در تولید آخرین گوشی های هوشمند شرکت گوگل و یا خانواده Pixel 2، به خوبی پتانسیل های این فناوری را تعریف می کند و انتظار می رود تا شرکت های بیشتری برای تجهیز محصولاتشان به این فناوری پیش قدم شوند.


4- استاندارد سازی دوربین های دو گانه در بازار گوشی های هوشمند


پیدایش فناوری دوربین های دو گانه در گوشی های هوشمند پاسخی درخور به نیاز های تخصصی کاربران در حوزه عکاسی بود؛ با استفاده از این دوربین ها می توان عکس هایی با افکت تصویری Bokeh را به ثبت رسانید و در بحث بزرگ نمایی سوژه عکاسی نیز راحتی بیشتری را تجربه کرد؛ گوشی هایی مانند Galaxy Note 8 شرکت سامسونگ، iPhone X شرکت اپل و Mate 10 Pro شرکت هواوی از جذاب ترین گوشی هایی هستند که برای اولین بار از این فناوری استفاده کرده اند.


البته کاربران انحصار این فناوری به گوشی های به روز، گران قیمت و آخرین مدل را قبول نکرده اند و انتظار به کار گیری این نوع از دوربین ها در همه گوشی های هوشمند را دارند و استفاده از دوربین دو گانه و 13 مگاپیکسلی در تولید گوشی هوشمندی ارزان قیمت مانند Moto G5S Plus این فرضیه را تقویت کرده است.


انتظار می رود تا گوشی های هوشمند 2018 فارغ از قیمت خود به این نوع دوربین ها تجهیز شوند؛ البته باید بدانید که دوربین های دو گانه به تنهایی نمی توانند به عنوان یک مزیت به حساب آیند؛ برای مثال آخرین نسل از گوشی های هوشمند شرکت گوگل و یا Pixel 2 هنوز از دوربین های معمولی بهره می برد و از با کیفیت ترین دوربین های دیده شده در تولید یک گوشی هوشمند است.


5- استاندارد سازی فناوری شارژ بی سیم


چند سالی از معرفی فناوری شارژ بی سیم می گذرد و با این حال، سال گذشته میلادی اولین فرصت درخشش این فناوری در بازار گوشی های هوشمند بوده است. دیگر نیازی به سیم های مزاحم و گره شده نداریم و می توانیم برای شارژ باتری گوشی های هوشمند خود از شارژر های بی سیم استفاده کنیم؛ البته تا به اینجای کار این فناوری در انحصار گجت های آخرین مدل و گران قیمت مانند پرچم داران شرکت های اپل و سامسونگ بوده است؛ اما این رویه در حال تغییر است. با استقبال کاربران از این فناوری و نیز عکس العمل مناسب سایر شرکت های دنیای فناوری برای تولید لوازم جانبی، انتظار داریم تا در سال 2018 شرکت های بیشتری از این فناوری در محصولاتشان بهره گیری کنند.


یکی از جدید ترین و نیز جذاب ترین ایده های مطرح شده در مورد بهینه سازی این فناوری مربوط به شارژ باتری گجت ها از راه دور است به طوری که دیگر نیازی به قرار دادن گوشی خود بر روی سطح شارژر نداشته باشید؛ آیا در سال 2018 شاهد رو نمایی از اولین نسل گوشی های هوشمند با قابلیت شارژ از راه دور خواهیم بود؟ به زودی پاسخ این سوال برای همه ما روشن خواهد شد.


6- فناوری هوش مصنوعی زندگی را شیرین تر خواهد کرد


تا به امروز شاهد به کار گیری برخی از گوشی های هوشمند ار فناوری هوش مصنوعی بوده ایم و برای مثال می توانیم به گجت هایی مانند سری Pixel 2 شرکت گوکل اشاره کنیم؛ بهره مندی این گوشی ها از فناوری هوش مصنوعی قابلیت های بسیاری را در اختیار کاربر گذاشته که از جمله آنها می توان به قابلیت این گجت ها در ثبت عکس هایی دقیق و زیبا، توانایی دوربین در شناخت محیط اطراف و کمک به برنامه ریزی روزانه کاربران اشاره کرد.


شرکت هواوی نیز از جمله شرکت هایی است که در به کار گیری این فناوری در محصولاتش پیش قدم شده و اختصاص تراشه ای مجزا برای پردازش عصبی گواهی بر این موضوع است؛ از جمله دیگر تحرکات دنیای فناوری در این حوزه می توان به تلاش شرکت آمازون برای اضافه کردن دستیار هوشمند مجازی Alexa به سایر گوشی های هوشمند موجود در بازار اشاره کرد.


7- صفحه نمایش هایی انعطاف پذیر


ایده استفاده گوشی های هوشمند از صفحه نمایش های انعطاف پذیر خیلی هم جدید نیست و چند سالی از آن می گذرد. چه می شد اگر می توانستیم گوشی خود را از وسط تا کرده و آن را راحت تر در جیب خود جای دهیم و یا از همین طریق می توانسیم تا تبلت ها را برای جایگیری در جیب از وسط تا کنیم؟ بنا به شایعات و نیز پتنت های ثبت شده شرکت سامسونگ انتظار داریم تا این شرکت کره ای اولین برندی باشد تا در این خصوص اقدام کند و اولین گوشی بهره مند از صفحه نمایشی انعطاف پذیر آن نیز Galaxy X نام خواهد داشت.


البته خیلی نباید در این مورد شور و هیجان اشته باشید؛ بهره گیری یک گوشی هوشمند از صفحه نمایشی انعطاف پذیر جنبه های زیادی را از جمله شکل و مهندسی و جای گذاری ادوات را تحت تاثیر قرار خواهد و بنابراین نباید از گوشی های هوشمند سال 2018 انتظار بهره مندی از صفحه نمایش های انعطاف پذیر را داشته باشیم.


8- باتری هایی بهینه تر


یکی از انتظارات کاربران از پیشرفت سالانه بازار گوشی های هوشند مربوط به تولید گوشی های هوشمندی با عمر باتری بیشتر است؛ انتظاری که با توجه به نازک تر و سبک تر شدن سال به سال گوشی ها آنطور که باید به آن پاسخ داده نشده است. یکی از حوزه هایی که شاهد پیشرفت باتری های گوشی های هوشمند در آن بوده ایم بحث سرعت شارژ شدن است و در سال 2018 نیز انتظار داریم تا گوشی های هوشمند در این بحث بهینه سازی هایی را به نمایش بگذارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها